Varningssignalsavlyssnare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
90kar08

Varningssignalsavlyssnare?

Inlägg av 90kar08 »

Farfar köpte nyligen ny bil (Toyota Corolla Verso). Precis som på alla andra bilar så tjuter en signal om man drar ur nyckeln när lyset är på.
Problemet är att signalen har så hög ton att han inte kan höra den. På grund av detta har han glömt lyset på ett par gånger.

Lösning:

1. Ta sig in i elsystemet och sätta dit en annan tuta. (Tror inte det är nån bra idé)

2. En liten apparat att sätta på instrumentbrädan som "hör" ljudet och då ger ifrån sig en signal med lägre ton. Hur ska jag göra detta?
Den måste ju på nåt sätt mäta ljudets frekvens så att den inte startar på vilket ljud som helst.

Ljudet är inte fast utan pip-pip-pip... om ni förstår?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Varningssignalsavlyssnare?

Inlägg av Icecap »

Första steg tycker jag ville vara att ta en snack med Toyota-verkstaden och fråga om de kan förklara vad som låter. De kan kolla schema och se om det är en som tutar "på egen hand" varför den borde vara enkel att byta eller om det ska göras något mer avancerat.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Och om tonen ska vara så hög som den nu är, så kanske det ger problem för en betydande andel av Toyota-ägare och borde lyftas som ett ärende inom Toyota.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Konstig miss av Toyota.
Hur gammal är han förresten? 120?
Om du ändå är där och pillar, varför inte någon slags lampa/blixtljus som flashar till ett par gånger?
Då kan han ju vara duktigt döv och ändå få meddelandet!

Eller, om du nu inte vill modda bilen, modda gubben i stället:
Bild

/W
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Skulle tro att tåjota gör de flesta andra moderna bilar: använder en o samma "högtalare" för blinkersljud, varningsljud och sånt.
Alltså en central mojäng för sånt.

"Kul" för intresseklubben: om du blinkar med en 9-5a samtidigt som du skapar en varning så är blinkljudet tyst under tiden varningsljudet låter.
Kan testas vintertid genom att blinka i korsning samtidigt som man råååkar hjälpa svängen med handbromsen, då vill bilen varna för att du har handbroms i samtidigt som du kör..

Men som lösning på ditt problem: Borde inte en uP kunna få lyssna, och när frekvensen från pipet hörs så kan ju uP dra en utgång till nån skoj. Mistlur tillexempel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lm567

börja kolla där

sedan om man kan komma åt högtalaren eller om man kan sätta en mic så nära som möjligt
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Sätt en post it på instrumetpanelen med texten

"FARFAR glöm inte ljuset"

Swech
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

1. kolla vilken frekvens signalen ligger på.
Spela in, och kolla vilka frekvenser som hörs.
Det bör finnas en hel bunt med dataprogram som fixar det.
Annars är matlab ett säkert kort om man ids sitta och programmera en frekvensanalys. (Googla på FFT matlab)

2.Ta en mick, koppla signalen till bandpassfilter som släpper genom den frekvensen. Det borde gå att använda en komparator (anv op förstärkare)med en referensspänning som du jämför mot spänningen från signalen som gått genom bandpassfiltret.

Signalen från komparatorn, kan du koppla till en mosfet som styr exempelvis en diod som blinkar när ljudet hörs, eller liknande
Jag antar att karln inte är blind om han fortfarande kör bil.
Alternativt går det ju att förstärka en svägningskrets som har lämplig frekvens och koppla det till en högtalare.

Det enklaste är dock nog att koppla ur högtalaren, och använda drivspänningen till högtalaren som insignal.
Är det en ny bil vill man dock kanske inte vara där och pilla.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

En (lm567)tone decoder som grym föreslog är en mycket slappare lösning än den jag föreslog.
Fast skall jag vara helt ärlig får jag lite deja vu kännsla när du skriver farfar, ny bil.

Min farfar köpte en ny bil på sin ålders höst, det tog inte många månader innan hade kört in i min merca när han parkerade. Ha ha
(Saknar verkligen min gamla mercedes). Den gick på skroten inte så länge efter det.
Efter den incidenten övertalade farsan och hans bröder farfar att sluta köra bil.

Han fick då idén att införskaffa en vespa, vilket ledde till att han vid en testtur, körde in i en betongsugga och slog ut en framtand.
Han såg ut som en pirat i en månad framöver.

Förhoppningsvis är din farfar säkrare på vägarna
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag vet inte om jag förstår problemet, är det inte bara fixa automatiskt halvljus? På min bil kan jag inte glömma lyset på eftersom det slocknar automatiskt när jag tar ur nyckeln :humm: Hur gammal är bilen, jag trodde bara importerade bilar fortfarande drogs med detta problem...
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

eller så kan man ta steget längre och lyssna på can bussen efter förfrågan efter pipsignalen och skapa sig en egen pip signal. :razz:

altenativt ordna halvljusautomatiken
danielr112

Inlägg av danielr112 »

eller bara be toyota byta högtalaren.... alt byt programvara så annan ton kommer ut
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Tack för förslagen!

Ska skaffa en lm567 att testa med.

Bilen är en 2008:a eller 2007:a tror jag, farfar är en 1930:a, köra kan han.

Automatiskt halvljus finns men för att kunna slå på helljuset måste man vrida om ljusomkopplaren.

Egentligen vet jag inte om det är ett stort problem dethär, tror mest att det är så att han vill ha en extra försäkran om att han inte kan ha lämnat ljuset på :humm: . Dessutom tycker jag det hade varit kul att bygga en "lyssnarmanick" :) .

Får jag det inte att funka kör jag på idéen med postitlapp :lol: .
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis som på min bil (Opel Zafira). Halvljusautomatik finns för dagsljuskörning, men för att kunna använda helljud (och framförallt få instrumentbelysning!) så måste man slå på halvljuset manuellt.

Men jag trodde de flesta moderna bilar hade skydd som gör att den går ner till P-ljus efter en stund? Lite osäker på om min gör det, men jag vet att min bil i alla fall släcker kupebelysningen efter 10 minuter om man inte stänger dörren ordentligt (just för att man inte ska riskera att dra ur batteriet).
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

90kar08 skrev:Tack för förslagen!
Bilen är en 2008:a eller 2007:a tror jag, farfar är en 1930:a, köra kan han.

Automatiskt halvljus finns men för att kunna slå på helljuset måste man vrida om ljusomkopplaren.
Om man måste sätta på helljuset så är det troligen mörkt i vilket det ju även borde synas att man har glömt på ljuset. :wink:

//Martin
Skriv svar