Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lackarn

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lackarn »

Hej.
Jag börjar förstå varför dom lägger detta glappet i z-axeln, när man spänner på den så hackar den lite vid sänkning. Blev heller inte av med det axiella glappet i spindeln, om man tar i spindeln och ruckar upp uch ner så rör den sig ca 1mm. ´Är det fler som har detta problem och i så fall vad kan man göra åt det?
Mvh//Lars
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag har precis lyft ur spindeln ur min och det finns tyvärr inga förspänningsmuttrar utan allt sitter ihop med en liten låsring, så axialspel får man nog försöka shimsa bort. Dessutom har kineserna dragit i ett riktigt fett körnslag för att hålla fast det undre lagret, så det blir spännande att se passformen i det lagersätet när man får bort lagret.

Mitt första projekt på maskinen (bortsett från att lagra om spindeln) blir att fixa till en höjdmatning med snäckhjul och skruv. Tänkte först göra ett eget snäckhjul men det lutar åt att jag beställer på kuggteknik.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Mattias
Ska försöka lägga in bilder i mån av tid annars så kommer det i en pdf-handbok som
jag har tänkt att göra för att få det lite mera överskådligt.
Tråden börjar bli rätt så stor och det blir svårt att hitta det man söker.

jihe och lackarn

Det här med axialspelet har inget att göra med låsringen om ni inte har så dålig presspassning
på lagren att det glappar upp och ned.
Ni kan lägga dit en bricka under låsringen om ni vill men jag har ingen och har inget som helst spel
på den inre spindelaxeln dit låsringen tillhör.

För att ni ska få bort det glappet som ni pratar om så måste ni grada av dom vassa ytorna på spindelns kuggar
och på spakaxelns kuggar annars kan ni aldrig justera spelet till 0 och få bort det glapp som ni har när ni ruckar spindeln upp och ned.
Det är det som gör att det hugger i vissa lägen också. (nämde det på sidan 15 i tråden)
Jag passade även på att svarva till nya excenterlagringar till spindelaxeln på mattias och min fräs det blev bättre än orginalet.
Mycket lättare att få ner spelet.
Det verkar skilja väldigt mycket i kvalitet från maskin till maskin det har jag märkt nu när jag fick hit mattias maskin.

Jag kastar in lite bilder så förstår ni nog bättre
Om ni tittar på ett vanligt kugghjul så förstår man att det fungerar självklart inte med vassa kanter.
kugge.jpg
Så här ser spindelns kuggar ut i orginal sylvassa.
spindelkugg1.jpg
Använd en fingradig enkelradig fil av hög kvalitet för att fila till radien.

Ni kan öva er på dom två nedersta kuggarna för dom kommer aldrig i ingrepp i maskinen.
Se till att ni får en fin radie på kanten, ni får kolla upp ytan inuti kuggen också så att det inte är ojämt,
slipa inuti kuggen endast med fint slippapper annars kan ni få glapp i kuggarna.
Dom här kuggarna har jag slipat lite grand, ni förstår nog principen.
spindelkugg.jpg
Nya excenterlagringar.
Excenter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 29 september 2013, 00:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Nu har jag bytt spindellager i min, det blev en klar skillnad. Ännu större lär det nog bli för min kompis som köpte sin maskin samtidigt, han har så risig passning att man med handkraft kan rucka axeln en halv millimeter uppåt och nedåt - ni kan ju föreställa er finishen det ger.

Klurar dock på att senare byta till riktiga koniska rullager istället. Kullager är ju ändå kullager och knappast förstahandsvalet i en fräs. Dessutom är det rätt opålitligt att förlita sig på presspassning för att justera lagerförspänningen, den blir ju lite som den blir när man knackar in axeln bara. Och om man t ex fräser intermittent i hårt material så lär ju knackningar och nedåtriktat moment göra sitt till för spontana "omjusteringar" med åtföljande kassering av arbetsstycket.

Ett 30205 ersätter 6205 med bara 1,25 mm i breddökning och ett 32004 ersätter 6004, dock med 3 mm breddökning. Jag mätte lite grovt och konstaterade att det finns ca 25 mm luft tillgodo ovanför det övre lagret för att få dit förspänningsmuttrar. Man kan ju antingen skära en gänga över hela splineslängden för att få dit muttrarna, jag tror inte det skulle påverka splinesen nämnvärt. Eller så kan man svarva till något slags gängad bussning som man låser fast på axeln med sättskruvar.

Lilluffe, bra tips om avgradning av kuggarna, det måste jag göra. Jag skall i och för sig inte motorisera min Z i första hand men däremot omgående montera ett skjutmått för att läsa ut höjden. Och då måste jag ju kunna justera bort det mesta av glappet i kuggöverföringen för att inte spindeln skall kunna rotera så mycket som den gör nu.

En fundering jag har kring motorisering av Z är glappet mellan spindel och gods. Borde man inte egentligen vilja ha även spindellåsningen styrd på den här maskinen? Jag har inte hunnit använda maskinen så mycket än, men så här långt känns det inte som om jag överhuvudtaget skulle vilja fräsa utan låst Z. Hur funkar det för er, Lilluffe och andra, lägger ni in paus i koden och skruvar fast spindeln för hand när det skall höjdjusteras, eller fräser ni med den "hängandes och slängandes"?
thewho

Inlägg av thewho »

Köpte mig en "julafräs" igår på swedol :D
Bild
Bild

Och idag skruvade jag isär hela alltihop, och ja.. kineser :shock:
Gjöt pelaren inkl elrör
Bild

Kan ta mer bilder om någon är intresserad?
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

jihe
Det där med kvalitet på olika maskiner har jag också märkt, nu är ju det här en rätt så billig maskin så man kan väl inte vänta sig för mycket heller.

Att byta kullager i spindeln till något bättre har jag också funderat över, ett 30205 skulle passa perfekt utan några modifikationer.
Dom 1.25 mm har du redan tillgodo i spelet mellan låsringen och övre lagret.
Sen kan man svarva in ett 32004, bara att svarva djupare i spindeln.
Gänga splinsen ska du nog inte göra då är risken att du kommer att slita ut dom i förtid.
Muttern är inga som helst problem att svarva till, Svarva en bricka som är 28mm diameter 5mm tjock och ett hål på 15,2 mm som du lägger mot lagret
Svarva till en bit med 40 mm diameter 10-15 mm tjock och ett hål på 15,2 mm, sätt dit tre låsskruvar för att låsa mot axeln.
Sätt dit 3 eller 4 låsskruvar riktade ner mot brickan och lagret som du sen kan justera förspänningen med.
Ett enkelt förslag i alla fall.

Låsningen på z skulle man kunna ordna med en elektromagnet eller liknande som man ser styr med ett mackro eller direkt i gkoden.
Jag har kört utan låsning utom när jag kör planfräsning.

thewho
Grattis till ett bra val.
Att gjuta pelaren är faktiskt det bästa att göra direkt.
Jag har kört länge utan det och man får en mycket stadigare fräs med gjutningen.
Lägg gärna in mera bilder under modifieringens gång.

Jag har nu nästan konverterat klart Mattias fräs jag ska bara fin trimma alla axlar så är den klar för leverans i helgen.
Jag har spelat in en film på första provkörningen en axel i taget på rätt så låg hastighet.
Jag provade senare med att dubbla hastigheten och det var inga problem.

Mattias fräs 1:a provkörningen
Senast redigerad av lilluffe 12 september 2010, 23:17:57, redigerad totalt 1 gång.
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Imponerande jobb du har lagt ner på maskinen! :bravo: Jag blev riktigt inspirerad efter att ha kikat igenom tråden. Hoppas att det går bra att jag lånar den litegrann. :)
lilluffe skrev:
Jag ska försöka lägga upp en Pdf fil med en komplett guide med bilder och text till ombyggnaden när tid finnes.
Lite lättare att få en översikt på så vis eftersom tråden börjar bli rätt så stor.
Jag är en av troligen många som skulle uppskatta detta mycket! Jag funderar nämligen på att göra samma sak, men utan CNC-konverteringen till en början. I dagsläget har jag inga stationära maskiner i verkstaden (som förövrigt nyss blivit till) och behovet av en liten pelarborr och fräs börjar kännas stort. Tror ni att en sån här maskin kan vara en lämplig första-maskin att både bygga om och använda? Kanske bör säga att jag inte har någon direkt erfarenhet av fräsar, men jag har inte tummen centralmonterad och är inte direkt korkad.
Tekko

Inlägg av Tekko »

De där julamaskinerna måste va tänka att endast användas som pelarborr, med tanke på den sunkiga kvaliten.
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Tekko: Jag hat vå sådana, en som fräs och borrmaskin med delningsapparat.
Den andra har lilluffe nu för konvertering till CNC, jag hinner själv inte.

Jag har gjort en del grejer med denna maskin, jag är själv utbildad NC operatör och kört ett flertal dyra maskiner, jag vet jula maskinens begränsningar, för 3000 kr är den jävligt bra.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tekko verkar ha svårt att acceptera att folk gillar sina Julafräsar, inte första liknande kommentaren från hans sida. Jag gillar min också, och jag har inte gjort ett dyft åt den ännu.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Lateralus

Det har varit lite dåligt med tid att knåpa ihop pdf-filen men jag ska försöka så snart jag kan.
Julafräsen är perfekt nybörjarmaskin, inte allt för stora pengar heller.
Man får vad man betalar för så dennna är nog perfekt för dig.

Tekko
Det har bara blivit fler och fler som skaffat en jula fräs så varför inte du också så kan du väl dömma ut den sen.
Jag förstår varför din signatur är "Idag blev jag banned från ett forum till."
Jag har också läst hans kommentarer förut.
Vad har du själv i maskinväg, du har ju tillverkat lite prylar har jag sett tändstift mm

Mattias Hellore

Jag hoppas du lägger in dina bilder här sen när du har kopplat in fräsen.
Ska bli roligt att se om den fungerar som du tänkt dig.
AndGo

Inlägg av AndGo »

Mycket snyggt arbete på fräsen lilluffe och ni andra. :bravo:
Jag skulle vara jätte tacksam om du berättar lite mer om vilken utväxling du kör med på X och Y.
Vilket varvtal kör du max på de axlarna?
Kör du med microsteg?
Räcker kraften till vid bearbetning av järn eller skulle det vara bättre att växla ner mer?
Nu står säkert allt det här redan i tråden, men efter ha läst igenom den ett antal gånger hittar jag ingenting.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bara för sakens skull måste jag inleda med att julafräsarna är skit och... (det är en principsak... :nene: :tumupp: :) )
Nå, bra jobbat, intressant lösning detta med förbättringen av kuggarna, ingen som funderat i samma tankar kring den lilla gröna maskinen (som dock verkar ha utgått)?
fick tag på en liknande maskin men av annat fabrikat för några dagar sedan så satt och kalkylerade litet ang utväxling och motorkraft men kom fram till att motorerna jag hade hemma visserligen borde funka men med den utväxling som skulle krävas lär det ta 10 minuter att röra Z upp eller ned... Men skall helt klart labba litet i allafall så snart jag får tag på bättre kugghjul av metall, skulle faktiskt kunna vara användbart för X/Y till vissa arbeten.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

AndGo

Utväxlingen på x och y kör jag 1:4 10 kuggar på stegmotorn och 40 kuggar på axlarna.
Lite svårt att säga vad maxvarvet är men c:a 800-1000.
Man ställer in så mycket det går i mach3 , sen är det beroende på vad man har för drivkort också.
Jag själv kör på 1/2 steg jag tycker att det fungerar bäst med jojjes kort.
Kraften räcker mycket bra vid fräsning i järn, men detta är ingen proffsmaskin så man kan inte averka för mycket åt gången heller.

Mizzarrogh
Den lilla gröna maskinen ????? var det en jula maskin
Vad hette den maskinen som du fick tag på (länk).
10 minuter för z det blir långa programkörningar det. :D
Vad hade du för utväxling och vad använde du för motorer.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Köper man en Jula-fräs, packar upp den ur kartongen och kör igång den så tycker man säkert att den är skit. Men om man lägger lite möda på att justera den så tycker jag att den är fullt tillräcklig för de flesta arbeten. Naturligtvis går det inte att köra riktig grovavverkning med den, men tar man det lite varligt så går det att få riktigt bra precision.

Jag kör motorerna med kvartssteg på min maskin. Stigningen på kulskruvarna är 5mm och utväxlingen är 3,23:1, vilket ger 517 steg per millimeter. På Z-axeln har jag en snäckväxel på 25:1. Den totala utväxlingen har jag inte funderat på, men jag har i alla fall 807 steg per millimeter. Maximala hastigheten har jag satt till 400mm/min. Det går att köra betydligt snabbare, men jag har inget behov av högre hastighet.
Skriv svar