Värme från powerled? Termisk analys.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
E85

Värme från powerled? Termisk analys.

Inlägg av E85 »

Jag bygger en cykellampa med aluhus och sitter nu och provar lite termisk analys i Ansys.

Bild
(edit: ny bild)

Men jag funderar litegrann på hur mycket effekt som avges på undersidan dioden? Lysdioden är en XR-E Q5 som drivs med 1A 3.7V. På bilden har jag satt 2W.
En annan grej är vad man kan räkna med för "film coefficient" mellan aluhuset och luften? Jag kör på 20 W/(m^2*C) nu och starttemperaturen 20 grader.
limpan4all

Re: Värme från powerled? Termisk analys.

Inlägg av limpan4all »

Du kan räkna med att all effekt avsätts på undersidan av dioden, det som går iväg som strålningsvärme är försumbart i sammanhanget.
Jag brukar använda följande grundregel termiska resistansen är i grader C/Watt = 50 dividerat med roten ur omgivningsarean (i cm2).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är väll samma dioder som jag använder i min pannlampa, formen är väldigt lika din. På min är det bara baksidan som är aluminum med frästa flänsar. Utomhus blir den knappt kännbart ljummen.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Aha, men är det då hela effekten 3.7W man kan köra på eller ska man räkna bort ljuseffekten (som är hur stor?)?

AndLi: Jaså. Jo jag är väl inte så rädd att den blir för varm egentligen. Det är mest för att lära mig hur man gör.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Effekten som går bort som ljus är väl motsvarande ca 200mW av de 3,7W per diod eller något liknande.
Skriv svar