När sprängs magnetventilen?
När sprängs magnetventilen?
Jag har ett gäng nya magnetventiler som jag vill köra tryckluft i gärna så mycket som möjligt utan att det läcker.
På dessa så står det 0-6bar AC och 0-2bar DC vad betyder detta? Jag har studerat databladet utan att bli nå klokare.
På dessa så står det 0-6bar AC och 0-2bar DC vad betyder detta? Jag har studerat databladet utan att bli nå klokare.
Re: När sprängs magnetventilen?
Det betyder ventilens arbetsområde, dvs den klarar inte av att öppna eller stänga utanför dessa områden.
Om du matar spolen med AC så kan ventilen arbeta inom 0-6 bar, Med DC-Matning inom 0-2 Bar.
Att ventilen vid DC-Matning får ett lägre arbetsområde beror på dels spolen konstruktion och dels ventilspindeln/kärnan/ankarets konstruktion.
Eftersom det är en direktverkande ventil, fordras det en del kraft för att påverka den, och kraften är proportionell mot trycket.
Gissar också att tillåten spolspänning är lägre vid DC-Matning än vid AC-matning.
Gissar dock att ventilen är en PN10 Ventil dvs max arbetstryck är 10 Bar, vid provtryckning av en sådan ventil använder man då 14 bar ungefär.
Om du matar spolen med AC så kan ventilen arbeta inom 0-6 bar, Med DC-Matning inom 0-2 Bar.
Att ventilen vid DC-Matning får ett lägre arbetsområde beror på dels spolen konstruktion och dels ventilspindeln/kärnan/ankarets konstruktion.
Eftersom det är en direktverkande ventil, fordras det en del kraft för att påverka den, och kraften är proportionell mot trycket.
Gissar också att tillåten spolspänning är lägre vid DC-Matning än vid AC-matning.
Gissar dock att ventilen är en PN10 Ventil dvs max arbetstryck är 10 Bar, vid provtryckning av en sådan ventil använder man då 14 bar ungefär.
Aha så det var så endå, men går det alltså att styra denna med både AC och DC med samma spole? Den är märkt 12V DC 8W vad kan den tänkas vilja ha för AC spänning?
Här är databladet http://www.ode.it/ode/Estrai?COD=264
den jag har heter 21t2bv40-f det finns en liten ruta längst ner om spolen
Här är databladet http://www.ode.it/ode/Estrai?COD=264
den jag har heter 21t2bv40-f det finns en liten ruta längst ner om spolen
På spolens märkplåt måste det finnas vilken spänning du skall använda.
Edit, här hittar du en lista på spolarna http://www.ode.it/ode/Estrai?OP=PRINC_CAT&codcat=6
Edit, här hittar du en lista på spolarna http://www.ode.it/ode/Estrai?OP=PRINC_CAT&codcat=6
Ja den är märkt med 12V DC hittade den jag hade i listan, BDA08012CS. Men det är ju samma där det finns ju ingen spole där som listas med både AC och DC?
Nej det gör det nog inte, dock kan ventilen köras på bägge (med olika spolar), därav märkningen.
Då är det väll en ganska dum märkning kastar jag dit en annan DC spole så klarar den väll 6bar då också bara den orkar rycka upp ventilen.
Nåja 2bar som max då är det nog lite klent för mig, jag har ca 10st helt nya oanvända om nån behöver.
Nåja 2bar som max då är det nog lite klent för mig, jag har ca 10st helt nya oanvända om nån behöver.
Hmm vore ju bra att styra t ex dimkylning på fräsen med...
Sen behöver jag ha en till att strypa bensin med, som en extra åtgärd vid motorbrand. I mina VW-bussar är det ju självfall från tank till motor, och om det då börjar brinna är det smidigt att kunna strypa tillförseln genom att stänga av tändningen. Tror dock inte luftventiler är speciellt bra anpassade till att strypa bensin under många års tid.
Vet att jag har en från en gammal svets som drar på 12V, men den klarar nog inte mycket mer än 4 Bar eller så den heller.
Så svaret på din fråga om någon behöver en är väl "nej inte jag just nu, men du väckte tanken"
Sen behöver jag ha en till att strypa bensin med, som en extra åtgärd vid motorbrand. I mina VW-bussar är det ju självfall från tank till motor, och om det då börjar brinna är det smidigt att kunna strypa tillförseln genom att stänga av tändningen. Tror dock inte luftventiler är speciellt bra anpassade till att strypa bensin under många års tid.
Vet att jag har en från en gammal svets som drar på 12V, men den klarar nog inte mycket mer än 4 Bar eller så den heller.
Så svaret på din fråga om någon behöver en är väl "nej inte jag just nu, men du väckte tanken"
En 24Vac ventil fungerar i regel bra att köra på 12Vdc. Däremot att köra en dc ventil på ac blir brum.
Ac ventilerna har en liten kopparspole runt järn kärnan.
Sedan angående trycket vad den tål ,är bara att testa. Det blir ju ingen "explosion" vi de trycken.
Ac ventilerna har en liten kopparspole runt järn kärnan.
Sedan angående trycket vad den tål ,är bara att testa. Det blir ju ingen "explosion" vi de trycken.
Nej du har fattat det fel, om ventilen förses med en DC-Spole kan den inte öppnas om differenstrycket är större än 2 bar, däremot klarar ventilen i sig 30 Bars arbetstryck.Uttis skrev:Då är det väll en ganska dum märkning kastar jag dit en annan DC spole så klarar den väll 6bar då också bara den orkar rycka upp ventilen.
Vill du arbeta med upp till 6 bars differenstryck, så måste du byta spole på ventilen och förse den med en AC-Spole.