Har Conrad verkligen kalibrerat min multimeter?

sodjan
EF Sponsor

Re: Har Conrad verkligen kalibrerat min multimeter?

Inlägg av sodjan »

Lite OT, men...

> Angående övrigt jidder så har jag under mina 20 år på Ericsson...
> Ort: Gävle

Hm. Med ledning av din "Ort:" så får jag beklaga gårdagens besked....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev: Möjligen kan justering vara intressant om det är väldigt dyra grejer, men samtidigt måste man ju ställa sig frågan: Om instrumentet behöver justeras, hur ofta behöver det justeras?
Det är fastställt i kvalitetsmanualen med utgångspunkt från tillverkarens rekommendationer och egna krav.
Dessutom så utför man normalt en egenkontroll/periodisk kontroll av instrumenten där man jämför dem mot referenser/normaler för att säkerställa onogrannheten. Denna kontroll är naturligtvis också fastställd i kvalitetsmanualen enligt ovanstående.

Själv så kontrollerar jag mina manometrar minst en gång per månad gentemot min referensmanometer.
Läcksökare betydligt oftare mot en referensläcka.
Referensmanometern kontrolleras en gång om året. (Och kalibreras vid behov av leverantören)

Om man då vid kontrollen upptäcker att felen ligger utanför specificationen, kalibrerar man naturligtvis instrumentet hos leverantören/tillverkaren.
När det gäller läcksökare brukar det betyda att man antingen byter sensor eller köper en ny.
MBY

Inlägg av MBY »

PeterH skrev:Det kan inte vara så att bygeln sitter kvar från fabrik? Det kan ju vara så att bygeln sätts i läget du fick den under produktionsfasen och att dom glömt att flytta den, när sedan Conrad ansluter den till sin kalibreringsrigg märker dom inte att bygeln sitter "fel" eftersom kalibreringen "går in bakvägen" så att säga :humm: Men oavsett så bör ju Conrad göra en enkel funktionskontroll efter kalibreringen och då upptäcka ett sånt fel...
Ja, precis. Det är ju ungefär så mina tankegångar går. Bygeln sitter där av produktionstekniska skäl. Att gå in "bakvägen" skulle i detta fall vara utlästa data via RS232. Jag tänker bygla tillbaka instrumentet och se om rätt data kommer på RS232. I sådant fall kan man gissa att kalibreringen gjorts utan att någon har brytt sig om displayen, vilket är fine, men djävligt slarvigt...
Icecap skrev:Alltså... Conrad har INTE kalibrerat ditt instrument! De har köpt instrumentet med kalibreringsprotokoll (mest sannolikt) eller låtit något verkstad utföra denna kalibrering (inte speciellt troligt) och jag är ganska säker på att den är självkalibrerande med byglingen i rätt läge och ett visst, känd, input. Byglingen har någon helt enkelt glömt att återställa, så enkelt är det.
Det är precis dessa typ av svar jag eftersöker! :tumupp: Detta är en smart procedur och är en "elektronisk" kalibrering som t.ex. lägger in korrektioner i firmware/EEPROM. Då anger protokollet nuffrorna efter detta moment ("före" är ju ej heller intressant eftersom det är ett nytt instrument; det finns inga tidigare mätningar att spåra upp).

Detta är ju också vad jag kan misstänka just har skett, men hur kan man avgöra om det är så? Som sagt, någon berättade tidigare om "preparerade" instrument ivägsända för kalibrering, återvändandes med "pass" och rimliga siffror, utan att någon hade sett det grova felet. (Jag har en egen rövarhistoria, på mitt förrförra jobb fick ett oscilloskop en helt orimlig offset i tidbasen, något som troligen inte kunde justeras bort men ändå med råge hade upptäckts i kalibreringen. Skopet var i pipelinen för kalibrering och sändes iväg (rättare sagt, kalibreringsföretaget kom dit) och återvände mes "pass" och en helt okej tidbasoffset i protokollet. Något som rätt lätt var falsifierat). :humm:

Precis som du tror jag antingen att apparaten är kalibrerad i fabrik och köpt så av Conrad, eller så har de externt kalibrerat det. I det första fallet är bygeln lättförklarad och jag kan lita på mina siffror eller så måste jag veta ett och annat om proceduren. Avlästa siffror på displayen går ju inte. Om Conrad eller Uni-Trend bara kunde tala ur skägget om bygeln hade jag varit nöjd.

En fara dock; om instrumentet förväntar sig känd spänning (etc) vid bygeln i den "mystiska" positionen, och jag får den så, hur vet jag att inte självkalibrationen startat om och trashat ev. justering?

Edit: En sak som slog mig, Icecap, var att jag kanske skulle kolla upp vad normalen, Fluke 5500A är för typ av kalibrator. Mycket riktigt, det är en source-kalibrator vilket talat för automatkalibrering via RS232! Eftersom RS232 på VC940 är enkelriktat (rent fysiskt) undrar man ju ändå. Firmware som förväntar sig definierade spänningar, visst, men hur går det då med jumpern i fel position utan kalibrator?
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Dessutom så utför man normalt en egenkontroll/periodisk kontroll av instrumenten där man jämför dem mot referenser/normaler för att säkerställa onogrannheten. Denna kontroll är naturligtvis också fastställd i kvalitetsmanualen enligt ovanstående.
Tjaa, den "egenkontrollen" kallar vår instrumentavdelning för kalibrering. Och eftersom de även säljer kalibrering som en extern tjänst så antar jag att de vet vad de snackar om.
MBY

Inlägg av MBY »

Jag glömde att tillägga att protokollföraren/kalibreraren har ett centraleuropeiskt klingande namn, varpå det kan hända att Conrad själva kör en (extern) kalibrerings-service. Protokollet är på tyska. Å andra sidan, kan en stor leverantör som Conrad säkert ha någon på plats hos Uni-Trend eftersom VC940 ändå är både rebrandad och modifierad.

Hehe, det som började som ett sätt att lita på sin multimeter slutar med att jag aldrig har sett med så misstänksamma ögon på en ny multimeter! :p
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Mycket snack om definitionen av kalibrering. Personligen tycker jag att order kalibrering borde vara uppmätning och justering men icke.
Har för många år sedan jobbat en kortare tid på ett företag som jobbade med just mätinstrument och kalibrering. Och då betydde kalibrering enbart uppmätning att instrumentet följde specen.
Var något utanför specen kunde man efter samråd med kunden justera alternativt skrevs ett avsteg i protokollen. Om felet låg i ett mätområde som kunden inte hade någon nytta av och inte ville betala för en justering var det ganska vanligt med avsteg.
Förekom även att någon kund skicka in en "skitmultimeter" och trodde den skulle komma tillbaka och mäta exakt. Men i själva verket kontrollerades bara att den mätte enligt tillverkarens spec som i en del fall var +-10%.
MBY

Inlägg av MBY »

Mystiken tätnar... Jag prövade att sätta tillbaka jumpern i det läge multimetern kom, och nu minsann fungerade den! För den som kanske tror att jag misstog mig förra gången låt mig bara säga att jag prövade utförligt att få igång multimeter, tog ut batteriet i 20 minuter och försökte igen. Testade alla områden, tryckte på knappar, osv, men inga mätvärden utan bar "-8.8.8.8.8". Dock fungerade undermenyer o.dyl. Nu verkar den fungera helt oavsett hur jumpern står, men när jag mäter den mot 37XR-A "tycker" jag att den visar lite annorlunda siffror. Men dum som jag var skrev jag inte upp siffrorna från början (efter första jumperflytten).

Två förklaringar:
* Inbillning (troligast)
* Jag har nollställt någon form av kalibrationstabell (mindre troligt, tror jag, då jag redan flyttat jumpern en gång)

Förpestade Conrad, ska det vara så djäkla svårt att ta reda på vad en simpel jumper gör?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Inte för att jag egentligen bryr mig om dessa beteckningar, men så här är det:

KALIBRERING betyder MÄTNING (jämförelse mot en känd referens).
Om "as-found" kalibreringen visar att apparaten är utanför spec, kan man göra en JUSTERING. Därefter gör man en ny KALIBRERING för att registrera "as-left" datat.

Gemene man får tycka som de vill, men inom kalibreringsbranchen är detta lag. Företaget jag jobbar på har verkat inom branchen sedan 1975.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst är det så. Även om många har en annan uppfattning.
MBY

Inlägg av MBY »

Jo, det är som sagt min uppfattning också, men låt oss inte debattera detta. Det protokoll jag fick var precis vad jag väntat mig, en uppmätning av felet och ingen hänvisning till någon justering. :)

Problemet rör huruvida jag kan lita på denna kalibrering (eller validering om vi ska vara diplomatiska), då multimetern beter sig som den gör, dvs var "DOA" men lättfixad via en jumperflytt. Nu är jumpern flyttad igen, och den fungerar fortfarande. Men utan explicit kunskap om vad jumpern gör är det svårt att veta om protokollet är att lita på.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vart bor du? (du har inte angivit någon ort)
Kanske finns det någon (av oss på EF) närmare dig som har en avsevärt bättre mätare eller kalibrator/referens som du kan kolla upp din multimeter mot.
Det torde ju kunna minska din misstänksamhet mot din multimeter.
MBY

Inlägg av MBY »

Stockholm, så det borde finnas ett antal här. Men kalibreringsprotokollet kostade ju en extra slant, så det är så att säga lite av en principsak. Att ta kontakt med ett kalibreringsföretag som privatperson känns dyrt (fast det kanske det inte är?). Dock kanske jag kan fixa tillgång från arbetet, men de lär väl inte vara pigga på att kalibrera privata instrument heller. Man borde vara tjenis men någon "kalibrerare", det hade varit bra! :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Om instrumentet är "DOA", så är ju instrumentet, tja sönder, och kalibreringscertifikatet inget att lita på, dvs värdelöst. ---> reklamation.
Lite trist att minstrumentet börjat fungera igen. :-)
Men i vilket fall som helst anser jag du skall göra en reklamation och förklara hur instrumentet uppförde sig.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tror inte det är så mycket dyrare som privatperson är som företag, men det kostar nog en del.

Men är det nåt som kan kalibreras mer eller mindre automatiskt så blir det nog billigare (jag vet att hos oss kör de mycket med Met/Cal).
MBY

Inlägg av MBY »

mri skrev:Om instrumentet är "DOA", så är ju instrumentet, tja sönder, och kalibreringscertifikatet inget att lita på, dvs värdelöst. ---> reklamation.
Lite trist att minstrumentet börjat fungera igen. :-)
Men i vilket fall som helst anser jag du skall göra en reklamation och förklara hur instrumentet uppförde sig.
Ja, precis. Hoppas de inte konstlar när de inte kan se att instrumentet är trasigt. Jag ska göra ett försök...
Skriv svar