Val av programmerare för pic och el. eprom?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Val av programmerare för pic och el. eprom?

Inlägg av Gizmo »

Har gått i lite lösa tankar på att skaffa en programmerare för främst PIC-kretsar men beroende på kostnad etc så får den ju gärna klara av andra kretsar eller mikrokontroller-familjer också. Vad rekommenderas? Har faktiskt googlat en del plus använt sökfunktionen på sidan men inte kommit till någon riktigt slutsats. Det enda som känns lite prioriterat är att den stödjer nästan alla pic-kretsar, har USB-anslutning (det är praktiskt och jag är misstänksam mot USB-till-serieportomvandlare), stödjer in circuit programming (så man slipper flytta pic-kretsen hela tiden) OCH har sockel på kortet för kretsar också, har lättanvänd programvara, inte är för dyr (för mig betyder det max en tusenlapp gärna billigare).

Existerar det "multiprogrammerare" som även tar t. ex. gamla eprom typ 2764 och PIC:ar, eller är det bara att slå ur hågen och en dum idé? Hade ju varit lite festligt att kunna bränna nya Eprom till Drumtrax med mera... (Såg iofs att en bekant säljer en Eprom-programmerare BP Microsystems, EP-1140 på tradera, men den verkar gammal och paralellportsdriven dvs härdvara; sånt man undviker).

Hur är de som Kjell.com säljer? Är ju ganska trevligt att bara kunna köpa över disk om en halvimma när andan faller på...
Tips emottages tacksamt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Val av programmerare för pic och el. eprom?

Inlägg av lgrfbs »

PicKit 2 & 3 / Wisp Är de mest omtyckta på detta forumet och JDM programerare bör undvikas detta är vad jag har uppfattat här på forumet.

Tyvärr får du ingen sockel med dessa men måste du ha det så är det bara att löda ihop en och plugga in "seriell in circuit programming" kablarna.

Hoppas det hjälpte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att ha en kombination av ICSP och EPROM (alltså seriell & parallell) programmering låter krystat, det är 2 ganska olika sätt.

Det finns multiprogrammerare inom ICSP, t.ex. 25-996-03 och har man tänkt sig att programmera olika märken µC är det nog en prisvärd lösning i längden men avser man att ha lite debug-möjlighet "måste" man inrikta sig på de specifika processorefamiljer man ämnar att köra.

Till PIC är PICKit2/3 bra och väljer man "rätt" processor (rimligt ny PIC16 + alla PIC18) kan man köra ICD vilket kan vara guld värd.

Finns sannolikt samma funktionalitet till AVR men jag har läst att vissa versioner kan vara "instabila" som bäst. "DebugWire" kallas t.ex. tydligen "BugWire" då funktionen är tveksam.

Och Vellerman-lösningarna är jag intensivt misstänksam mot.
Senast redigerad av Icecap 9 december 2009, 14:16:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad får det kosta, Smartprog och en del andra i den serien klarar av att programmera allt, i princip, en del även seriellt.
Dock ingen ICD.
Typ 25-991-16
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Finns ju kinesiska multiprogrammerare på ebay annars, TOP2001 och gänget, dom tar "nästan allt" inkl EPROM, GAL, PAL, och PIC.. inte ICSP, men ska man ha det så får man ju köpa en sån istället.

Tyvärr är mjukvaran inte direkt nåt att hänga i granen, och finns bara till kassa OS (windows)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Glenn, Kanske går att skriva egen?

Annars så kan man väl bygga en EPROM brännare mha en MCU?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Vad sägs om den här förresten: http://www.tradera.com/USB-PIC-programm ... _110771216
Det stör mig lite att jag inte får se vad det är för modeller av pic som klaras av. I övrigt gillar jag usb-anslutningen, det är nästan ett måste.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Personligen skulle jag köpa en pickit2/3, iaf. om jag måste ha usb. Den har visserligen ingen sockel, vilket å andra siden går enkelt att fixa på ett experimentkort.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Den där på Tradera var ju väldigt amatörmässigt beskriven.
Det framgår inte ens om den är ny eller beg...
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Dataman S4 kunde vad du beskrev i dina önskemål ,men den är lite "anudatsumal".

Kika på Dataman´s hemsida www.dataman.com
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Gizmo: Tradera-grejen är en vanlig ICSP-mojäng som matas från USB'n. Jag hade INTE rört den, nu har jag förvisso en PICKit2 men skulle jag köpa hade jag betalat vad en KICKit2 eller PICKit3 hade kostat, de är värd varenda öre.

Och att skrämma liv i gamla EPROM-kretsar, visst går det men om du t.ex. bara ska läsa dom kan du enkelt göra en lösning med en PIC och likaså om du ska programmera t.ex. 27256: de kan programmeras ganska enkelt vid att sända data & adress till dom och dra en skrivpuls i 50ms, sedan är det klart.

Så frågan är hur stort behov du har för att klara ett brett spektra av dessa kretsar.

Själv funderar jag på att sätta min DataMan S4 till salu, jag kommer ju aldrig att använda den igen då jag har lämnat detta mörka kapitel med UV-raderbara EPROM långt bakom mig.
Skriv svar