CNC-Plus frässpindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
boris

CNC-Plus frässpindel

Inlägg av boris »

Hej!
Jag hade beställt fyra fräsmotorer från CNC-Plus som heter AW-FSE 1050.
Jag har en kvar hemma nu, resten har jag sålt. På CNC-Plus sidan står det "No-load speed/Idling 11000 - 25000 rpm".
Det verkar som om jag varje gång fått samma frässpindel med olika rpm. Den frässpindel som jag har hemma
kan snurra från 3500 till 30000 rpm. En annan frässpindel, med samma artikelnummer, kunde snurra från 8000 till 25000 rpm.
Observera alltså, samma artikelnummer - Olika rpm-intervall. Jag vet inte varför det är så med frässpindlarna från CNC-Plus.
För dig som vill köpa en frässpindel med 3500-30000 rpm från CNC-Plus, kontakta CNC-Plus först och fråga om just rpm-intervallet för att vara på den säkra sidan, alltså så du får just 3500-30000 rpm.

Detta är ett tips och en varning så att ni är säkra med vad ni får från CNC-Plus.

Här är länken till frässpindeln: http://www.cnc-plus.de/product_info.php ... 7b3d4d3e01

Video:

Två bilder på frässpindeln som jag har hemma:
Bild

Bild
patsk156

Re: CNC-Plus frässpindel

Inlägg av patsk156 »

Jag väntar på svar från CNC-plus ang. detta, postar deras svar här då.

Tack för senast förresten, både för lådan samt visningen ! :tumupp:
boris

Inlägg av boris »

Varsågod och tack själv!

Jag kan tillägga att jag är mycket nöjd och att den spindeln är att rekommendera stort!

Jag har för mig att det stod någonstans att den har metallkugghjul och inte plastkugghjul som i "Kressen". Detta kan jag inte bekräfta till 100% men är ganska säker att det ligger till så.
ondisc

Inlägg av ondisc »

Jag har för mig att det stod någonstans att den har metallkugghjul och inte plastkugghjul som i "Kressen". Detta kan
jag inte bekräfta till 100% men är ganska säker att det ligger till så.
Kugghjul, var sitter dessa?
boris

Inlägg av boris »

Det kan jag inte svara på, jag har ej öppnat och kollat och så vet jag inte heller på vilket sätt en sådan apparatur är uppbyggd på.

Jag har tror starkt att jag läste det någonstans och varför jag just valde den fräsmotorn, då jag trodde det skulle vara högre kvalitet med kugghjul av metall.

Men... Jag är absolut inte säker på detta och jag kan ej svara om det finns eller vart kugghjulen befinner sig.

ondisc, du kanske vet mer rörande detta ämne? I sådana fall så skulle i alla fall jag uppskatta om du kunde berätta vad du vet om detta.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag tror du tänker eller har läst om borrmaskiner eller vinkelslipar; kress och liknande frässpindlar är direktdrivna. Tyvärr hittade jag inte någon bild på en uppskuren kress, trots att jag har för mig att det var någon bild på en här i forumet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Däremot kanske lagersätena är i stål i stället för alu och liknande förbättringar mot kressen.
ondisc

Inlägg av ondisc »

Nä jag vet verkligen inte mycket om min Kress men tyckte det lät lustigt att något mekaniskt kugghjul skulle
vara gjort i plast. Trodde den var direktdriven som någon skrev ovan. Din AW-FSE ser betydligt bättre ut och låter
säkert mycket mindre också....
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Jepp, lagerlägen i stål. jag har en, mycket nöjd! (men den har inte gått så länge, och är ej uppmätt!)
boris

Inlägg av boris »

Hejsan!

Jag tackar för alla svaren. Nu vet jag lite mer om sådana spindlar och deras uppbyggnad.
Jag har aldrig haft en Kress men min fräsmotor låter inte alls mycket, man kan till och med använda den i hemmet om man skulle vilja då den är ganska tystgående, förutsatt att man inte fräser djupt etc.
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Tack för tipset boris!

Har själv mailat fram och tillbaka några gånger men inte fått svar på om jag kan beställa en med just det varvtalet, så nu skrev jag ett mail på tyska så förhoppningsvis får jag ett riktigt svar tillbaka.

Första gången svarade dem med att dem nu har en Kress FME 1050 med varvtalet 5.000-25.000rpm, men det känns som AW-FSE 1050 är steget bättre även fast dem ger 10års garanti på Kressarna, vad den nu omfattar vet jag inte...
boris

Inlägg av boris »

Jag har skickat två e-mail till CNC-Plus. Ett av mailen har dem ej besvarat, det andra fick jag svar på. Se svaret här nedan:

Excuse my English.
Your package is dispatched.

Please, does not ask us so fast.
We have a lot of work.
The questions make our work very slow.
We need to write long on English or read.

Please, in the future 10 days wait.
Thanks You"

Så tydligen har dem mycket att göra...
boris

Inlägg av boris »

CNC-Plus har uppdaterat sin sida och min spindel har fått ett nytt namn där, nämligen: Suhner AW-FSE 1050. Förr hette den bara AW-FSE 1050.

Tänkte bara meddela det.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

haha, komiskt brev!

De borde kanske skriva:
"We need learn english good and how treat paying customer good also, yes?" :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Vilket trevligt bemötande! Verkar som de vill att man ska ta mössan i hand och bocka tacksamt för att man får handla hos dem. USCH!
Skriv svar