assistans elmotor för liten kärra med ca.200-400kg laster

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
MIX

assistans elmotor för liten kärra med ca.200-400kg laster

Inlägg av MIX »

Går i tankarna att bygga en assistansmotor för en 1-axlig kärran som det körs sten med, last vikter kring 200-400kg. man orkar köra käran för hand men i uppförsbackar blir det tungt,
Det är väl inte mycket en mäniska orkar trycka på i watt igentligen (beror förstås på person men). Motorn skall då inte dra kärran helt utan funka som assistans när det är tungt.
Hastingheten är väldikt låg bara högt vridmoment som behövs.
Det ska gå att skjusa fram och bakåt på karran utan motorn också om batteriet tar slut så någon kuggväxel kanske inte är aktuell.
Sen kan ju motorn användas som broms i nerdförsbackar skulle det gå att spara denna energi i en stor konderstator eller dyligt istället för att dumpa det till en effekt resistor eller dylikt.
PWM styrning skulle det såklar bli till motorn, det går väll att reglera bromsvärkan med pwm:en också?
Man behöver väl strömmätning för motorn och reglera strömmen när det lastas så man inte bränner motorn? Vad tror ni om batterien till denna ska inte väga allt för mycket och gång tiden behöver inte vara så himla lång. dom laddas i lastbil.
Användarvisningsbild
jesse

Re: assistans elmotor för liten kärra med ca.200-400kg laster

Inlägg av jesse »

tja, en 250 kilos elmoped (ellert) har ju en motor på 750W men ska man bara ha ut hjälpenergi i låga hastigheter så räcker nog 300w om du har rätt utväxling. Återmatande bromsning är komplicerat och verkliga tester har visat att det inte är så meningsfullt. Strömmätning måste vara inbyggd i motorstyrningen (PWM-kretsen) för att skydda transistorerna om inte annat. Det finns ritningar på sånt, t.ex 4QD (där finns ett bra beräkningsverktyg för strömförbrukning i uppförsbackar där du kan ange alla parametrar - se "current calculator". Läs särskilt sidan om PWM motor speed control: how it works)
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Det finns ju lite olika likströmsmotorer. Du bör ha en som även fungerar som generator om du ska ta reda på bromsenergin.
Det bökiga är bara att elmotorer tar vara på bromsenergin bättre om det sker från höga till låga varv.
Perm har ok dc motorer, men de är kanske över budget.... . ca 5000 för 750W och 9000 för en större, som klarar 7.2 kW kontinulig drft

Håller själv på att lurar på en regenerativ motorbroms motorn jag har nu går dock bara i en riktning....
Funderar på en sådan perm motor.

Det går att fixa regenerativ motorbromsning med pwm, strömmen kan gå bägge riktningar då en mosfet är öppen.........(en riktning åt gången)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om det bara handlar om korta stunder kanske en vanlig startmotor kan göra jobbet?
MIX

Inlägg av MIX »

Lyfter upp lite med projektet :) har tänkt använda Denna motor som assistans på kärran som också är på bild i länken.
Det hjul som sitter på motorn ska driva direkt mot marken.
Motorn har suttit som assistans motor på en vanlig rullstol, står 30Vdc Max Kabel ungefär 1.5mm2 på den men inget om ström har inte mät så noga än men den tar ungefär 10A vid lite belastning uppemot 20A om man trycker den odentligt mot marken.
Hur kan jag få reda på vad den nominella strömmen är för motorn? måste nog ha pwm styrning till motor så man kan reglera lite på gasen samt begränsa strömmen. hur löser jag detta lättast finns det billigt färdigt, kul och bygga själv också. får väl mätä med en shunt på strömmen och reglera Pwm:en. Vad tror ni är smartast i batteri väg ska klara olika vinklar samt ska laddas via 24VDC i lastbil laddaren får man nog bygga själv?!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag tycker det känns som kärran kommer vilja snurra om du sätter motorn med hjulet på ena sidan, eller ska det sitta i mitten?
Bygga ihop en bra H-brygga är inget man gör på en kvart direkt så förslagsvis söker du reda på nåt färdigt. Dock finns det inte så mycket att finna när det gäller just H-bryggor har jag märkt. Så visst om du gillar att designa elektronik, prova. Det där med regenerering kan du skippa för att förenkla.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Hur fungerar den motorn med frikoppling? Går det att rulla kärran utan att den motorn är med? Klarar den belastningen rent mekaniskt? Det känns ju som att det finns viss risk för överhettning om man drar en så tung last uppför en lång backe.
MIX

Inlägg av MIX »

Igentligen behövs ingen H-brygga för att den ska bara drivas åt ett håll bara FET o PWM :),den snurra frit framot sitter inbyggt i mekaniken. tanken var att sätta den på någon av sidorna nära däcket och när man sänker ner det lilla hjulet så får man lite assistans, motor ska inte dra lasten helt dock. något måste den nog klara av dom har väl beräknat att de sitter då endå en 100kg bjässe i rulstol?! bra ideer på batterier?. Obs detta är en Evo1 version kommer nog förbättras alt efter, snart sitter det nog en stol också så man får åka själv :D
MIX

Inlägg av MIX »

Hittade en styrning Här Typ. EM-175 med lite godis. var dock rätt dyr 584kr utan moms. vet någon om det finns någon ic Krets man skulle kunna bygga på med liknande egenskaper?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nja, det är knappast nån liten IC-krets som är dyr i sammanhanget, utan effektfetarna samt kylning. Dessutom behövs kanske en del skyddselektronik i form av dioder och annat. Man kan bränna en hel del innan man får det att fungera (om man har otur) så det är väl dom misstagen dom tar betalt för, antar jag. Fast ca 500 kr var väl hyfsat... en Curtis motorstyrning tror jag går på 12-15000 kr.

Men... aha, bara 12/24Vdc 10A
Om det bara gäller 10A å borde det vara en baggis att bygga en sån för en hundralapp högst. Frågan är om det verkligen räcker med 10A? Om man räknar med 10A kontinuerlig drift så ska den också kunna klara det mångdubbla vid start, eller alternativt begränsa strömmmen om den blir för hög för att inte bränna transistorerna. Det blir nog ett litet utvecklingsprojekt trots allt, tror nog inte man bara kan plocka en färdig lösning. Men överjävligt svårt är det ju inte, bara man sätter sig ner och testar lite.

Det finns några varianter på strömmätning:

1) Enkel och billig: mät spänningen mellan drain och source på MOSFETEN när den leder. Spänningen kommer att vara hög (högre än batterispänningen) när den inte leder, men det intressanta är när den leder - då är den kanske 0.5 volt typ. Den är ganska proportionell mot strömmen så du kan räkna ut vid vilken spänning du vill sätta gränsen. Koppla detta via ett ganska stort motstånd till ingången på en OP - komparator och sätt en zenerdiod på ingången för att ta ner höga spänningar till acceptabel nivå. Komparatorn ska jämföra med en justerbar spänning t.ex. 0.5 volt som du erhåller via en trimpot på andra ingången.

Nu ska du kolla att komparatorn "slår till" hela tiden då spänningen går under inställd nivå. Om den slutar med dessa signaler så måste pwm-signalen kraftigt kortas eller stängas av helt. Komparatorn kommer alltså att ge ett pulståg ut om det är OK. Det upphör om det inte är OK.

2) lite dyrare men mer exakt: Det finns visa MOSFETar som har en extra pinne kallad "sense" (eller nåt sånt) som är en strömmätningsutgång. Antar att det fungerar ungefär som ovan, men med lite mer finess (?)

3) det finns mer eller mindre dyra (och billiga?) IC-kretsar som gör allt det där automatiskt. Kanske blir enklare, bara mian hittar någon som passar. Det är bara att leta! (sök på typ "intelligent mosfet driver" eller nåt sånt)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Allegro har strömmätnings-ICs men har inte hittat nånstans att köpa dom med billig frakt.
http://www.allegromicro.com/en/Products ... sensor.asp
MIX

Inlägg av MIX »

har kollat lite i Fagges EL-cykel tråd angående batterier, Dewalt batterierna verkar rätt billiga alltså Denhär. hur är det med belastning med dessa, låt säga att jag skulle använda den styrningen jag länkade till, batterierna har väl vad jag läst en kontrollkrets som stoppar om spänningen börjar bli för låg.
Kan man parallel koppla två av dessa för att få ut mer Ampere.
Hur är det med laddning av dessa i lastbil. undrar hur laddaren är uppbyggd om det går att modda för lastbilsspännig 24-30v? verkar vara många gånger smidigare än blyaccar.
MIX

Re: assistans elmotor för liten kärra med ca.200-400kg laste

Inlägg av MIX »

Lyfter på min gamla tråd lite, hur tror ni dessa skulle funka till projektet.
Dom har en passande Laddare som skulle funka direkt från 24volt.

Motorn i fråga skulle köras direkt med en tryckknapp, antagligen behövs någon cutoff krets så att inte spänningen i cellerna blir för låg.
Finns det något att ta hänsyn till med dessa batterier gemfört med blyaccar? kan man fresten ladda blyaccar med denna laddare jag hänvisade till?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: assistans elmotor för liten kärra med ca.200-400kg laste

Inlägg av MiaM »

Ett par tankar:

1,5mm2 kabel betyder nog drygt 10A max kontinuerlig ström. Toppströmmen kan dock vara klart högre.

Om jag vore dig så skulle jag försöka fixa mekaniken först.
Tyvärr verkar skydrive-länken till bilden inte funka längre, så jag har inte en susning om vad det är för slags kärra. Är det en kärra som egentligen är tänkt att dras med ATV/bil/(trädgårds)traktor eller är det nåt som är tänkt att användas som en bautaskottkärra?

Om kärran är tänkt att användas med ATV/bil/traktor så kanske (eller kanske inte) det är en idé att montera hjulet som man monterar ett stödhjul. OBS att beroende på hur hjulets mitt sitter i förhållande till axeln det kan vridas runt så kommer det antingen vilja svänga max eller svänga minimalt av sig självt. Det kanske är läge att montera nån slags ratt för att styra hjulet och som också blir handtag att knuffa kärran och som har dödmansgrepp-knapp för att köra motorn?

Hur långt ska du köra?

Om det bara är säg max 50 meter så är det kanske enklast att släpa runt på ett nätaggregat och köra på 230V-uttag?
Skriv svar