Bränd kondensator i slutsteg
Bränd kondensator i slutsteg
Tjena, jag är ny här på forumet så jag hoppas jag skriver i rätt forum!
Problemet jag har är att en kondensator har bränt i mitt slutsteg till ljudet i bilen. Detta för att jordningen hoppade ur sitt läge och det är kondensatorn närmast där jordningen går in som brustit, så jag anser det logiskt så här långt.
Dock ska man väl kunna få tag på en likadan, och beteckningen är ju allt annat än lätt för en elektronikamatör som mig, så hoppas det finns någon som kan tipsa, eller länka någon som skulle kunna ersätta denna.
ELNA
3300uF(M)
16v
RJ3
CE 105 Grader celcius
0810
Tack på förhand!
/Robin
Problemet jag har är att en kondensator har bränt i mitt slutsteg till ljudet i bilen. Detta för att jordningen hoppade ur sitt läge och det är kondensatorn närmast där jordningen går in som brustit, så jag anser det logiskt så här långt.
Dock ska man väl kunna få tag på en likadan, och beteckningen är ju allt annat än lätt för en elektronikamatör som mig, så hoppas det finns någon som kan tipsa, eller länka någon som skulle kunna ersätta denna.
ELNA
3300uF(M)
16v
RJ3
CE 105 Grader celcius
0810
Tack på förhand!
/Robin
Re: Bränd kondensator i slutsteg
Man tackar!
Dock undrar jag vad som händer om man ökar volten till 25 istället för vad som var tidigare, 16?
Dock undrar jag vad som händer om man ökar volten till 25 istället för vad som var tidigare, 16?
Ingenting eftersom den anger hur hög spänning kondensatorn klarar, du kan däremot få bättre livslängd på den med högre spänningstålighet.
16V är väl lite väl lågt om det sitter på matningspänningen från bilen tycker jag.
16V är väl lite väl lågt om det sitter på matningspänningen från bilen tycker jag.
Åh helt suveränt!
Kung att det finns folk med kunskaper inom dessa områderna!
När ni ändå är inne och skriver, vad är en mircofarad?
Kung att det finns folk med kunskaper inom dessa områderna!
När ni ändå är inne och skriver, vad är en mircofarad?
Här kan du läsa vad farad är.
http://en.wikipedia.org/wiki/Farad
http://en.wikipedia.org/wiki/Farad
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kolla bland ELFAs kondingar elelr Electrokits eller BHIABs. Leta efter en ganska nylig tråd om kondensatorer, val av.
Den gamla har något högre ESR 0.055ohm och lägre rippleström än den som länkas till elfa, så den kommer säkert fungera bra skulle jag tro.
Man tackar för svaret!
Problemet är att den troligtvis är för för stor. Vad händer om man skulle sänka microfaraden?
Edit: Skulle få plats med cirkus 30 mm.
Problemet är att den troligtvis är för för stor. Vad händer om man skulle sänka microfaraden?
Edit: Skulle få plats med cirkus 30 mm.
-
Så man ska prioritera att finna en som har 3300 uF? Samma märke, spelar det någon roll?
-
Det beror ju delvis på vart den sitter (faraden) men i regel bör man inte ändra på det.
man kan nästan alltid hitta en med rätt dimensioner. finns ett xx antal olika du kan välja mellan som har samma typvärden.
man kan nästan alltid hitta en med rätt dimensioner. finns ett xx antal olika du kan välja mellan som har samma typvärden.
Radiell elektrolytkondensator, 105 °C typ TK.
Skulle passa in i mitt slutsteg, rätt microfarad och volt på 25.
Det finns så sjukt många olika typer av kondensatorer så jag knappt vill veta vad som gör vad för skillnad..
Skulle passa in i mitt slutsteg, rätt microfarad och volt på 25.
Det finns så sjukt många olika typer av kondensatorer så jag knappt vill veta vad som gör vad för skillnad..