Bara en liten fundering jag har, försökte hitta info på nätet om detta.
Men om man ska köra t.ex. X axeln på portalfräsen med två stegmotorer, kan man bara parallellkoppla dom på stegmotorkortet, eller behöver dom en varsin utgång från kortet?
Jag blir inte riktigt klok på det
I Mach3 slavkopplar man sedan dessa två 'axlar'. Ta och ladda ner Mach3 manualerna och ta dig en titt på de olika video snuttarna som finns på Machsupport
Jag kör två st nema17 motorer på samma utgång utan problem. Motorerna drar ca 0.5A styck och utgången klarar 2.5A
Jag driver X-axeln med dessa 2 motorer, men de är tyvärr alldeles för svaga. Om en motor tappar steg (vilket den gör ganska ofta om man inte ska köra i snigelfart) så kör den andra vidare och det slutar med att hela x-axeln låser sig. Eftersom de sitter på samma drivare kan jag inte köra loss dem utan måste skruva för hand.
Planen är att byta till större motorer och då lär jag få skaffa 4-axligt drivkort eftersom nuvarande drivkort inte räcker till för 2 motorer av den typ jag ska byta till.
det är just DÄRFÖR man ska köra en driver på respektive om man nu behöver 2 motorer för 2 skruvar, många ggr så duger det gott med 1 kralligare motor till 2 skruvar och remdrift
Kör man 2 motorer så bör man tänka på att man kör en home positionering lite oftare för att upprätt hålla parallellitet mellan de två skruvarna. Allt hänger ju på den mekaniska konstruktion förståss.
Skulle det kunna vara säkrare att seriekoppla de motorer som delar drivsteg? Är ju dock andra nackdelar med det förstås, men tänkte rent ur tappa steg synpunkt. Har dock själv inte behov av någon sådan koppling, utan spånar bara lite.