Kretskortstillverkning, transfermetod, luktar det något?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Kretskortstillverkning, transfermetod, luktar det något?

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Jag har gått i tankarna ett längre tag att tillverka mina egna kort och jag har tittat runt på
några olika sätt att gå till väga där jag tror att transfer metoden verkar vara det som ligger närmast mig.

Vad jag förstått så behöver jag;
  • 1* Laminatkort, utan fotoresist
    2* Aceton
    3* "Det frätande medlet"
    4* Plastbunke
    5* Strykjärn
    6* Blankt papper, typ "katalog" liknande
Sen gör man som följande;
  • 1* Skriv ut ledningsbanorna och testa så att inga komponenter tar i varandra, spegelvänt
    2* När det känns bra, skriv ut på blankt papper, spegelvänt
    3* Tvätta av kortet med aceton för att få det helt rent
    4* Fäst det blanka pappret på laminatkortet med tejp som inte är över ledningsbanor
    5* Stryk över kortet i ett par minuter för att få tonern att fastna
    6* Lägg kortet i vatten för att lösa upp pappret och gnugga bort det sista
    7* Blanda vatten och "frätande medel" i tempererat vatten 35-50c, det ska täcka kortet "precis"
    8* Lägg ner kortet i etsvätskan och låt det ligga ett tag, hur länge?
    9* Rör lite på kortet ibland, fram och tillbaka, behövs detta eller är det bara som några gör?
    10* Ta sedan upp kortet och skölj av och torka
    11* Använd aceton för att få bort tonern
    12* Klart!
- Ni som kört med transfermetoden, känns det som en bra lista på saker man måste göra?
- Är det något jag missat eller som kan behövas förtydligas?
- Det som är fetmarkerat behöver jag hjälp med, vad heter det frätande pulvret "på Svenska" och vart köper jag det?
- Samt "hur länge" ska man etsa, och "behövs detta..", någon som kan svara på dem?

Viktigast av allt detta (för mig) är följande fråga, då jag har astma.
- Luktar det "frätande medlet" något antingen i pulverform eller när det ligger i vattnet?
- Är det några starka eller några dofter alls från det?

- Har ni några tips på hur man håller vattnet i bra temperatur under etsningen?
- Kanske bör man ha en etstank med värmare för att det ska bli bra eller?
- Men det måste gå utan också, så vad ska man köra med för temperatur från start?

Är det något jag glömt nu? Brukar bli så.. :)

Detta är en guide jag skriver för mig själv så jag både ska lära mig att göra det rätt men
även som en checklista för framtiden :) Sen kanske det finns andra som har användning för det också? ;)

Tack på förhand för er hjälp!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kretskortstillverkning, transfermetod, luktar det något?

Inlägg av AndersG »

Varken Järnklorid eller Natriumpersulfat luktar något alls i lösning. Däremot är båda två finkorniga pulver som kan irritera då man blandar dem i vatten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För det första så finns det ju massor av "guider" för just detta, så varför skriva en"egen" ? :-)

> Samt "hur länge" ska man etsa,

Tills det är klart, så klart. Det är svårt att säga en en tid, du får titta på resultatet.
Och om du ska röra på det, ja, varför inte ? Eller vill du inte stå nära badet ?

För att slippa värmningen kan du också köra med saltsyra och väteperoxid, men
då kan det lukta lite (klorgas), beroende på hur bra ventilation du har (du kan
vara ute om du vill).
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

toffie skrev: 8* Lägg ner kortet i etsvätskan och låt det ligga ett tag, hur länge?
Det låter som en klassisk "hur långt är ett snöre"-fråga.
Svaret beror på t.ex.
- Hur mycket koppar skall etsas bort
- Hur stark är din etslösning
- Temperatur på lösningen (som jag förstått det har temperaturen betydelse för tiden det tar att etsa)
toffie skrev:9* Rör lite på kortet ibland, fram och tillbaka, behövs detta eller är det bara som några gör?
Det underlättar för att få ett bra resultat vid etsningen då etsvätskan är i rörelse.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tider ja, ca framkallning i NaOH ca 5 minuter. etsning i persulfat, en timme eller två. Går betydligt snabbare om man värmer och agiterar. Jag kör med sneakversionen. Hett vatten i vasken i tvättstugan, i detta ett större kärl med hett vatten, etskärlet sätts i detta. Jag använder förvaringslådor med lock i plast, för då kan jag ha etsvätskan i kärlet då den ej används (locket är rätt)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Rekommenderar att aldrig etsa bort stora kopparfält utan istället lägga jordplan där (även om de inte är inkopplade). Annars leder det till att etsvätskan snabbt mättas. Snåletsar man så kan man etsa många kort med samma vätska även om det går sämre på slutet.

Jag rekommenderar etskar i stekpanna på spisen, det fungerar och man har bra lyse (fläkten) samt att sölar man så åker det i stekpannan. Jag brukar ha precis så mycket vatten att etskaret precis flyter lite. Etskaret är förresten från kjell och det går precis lika bra med bigpack då man får glass på köpet ;)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag rekommenderar etskar i stekpanna på spisen
Du har inte småbarn eller hur? ;) Som tur är har vi stor källare och rejäl tvättstuga så man inte behöver riskera att förgifta någon eller fläcka något.

Men visst har du en poäng i att högre temperatur etsar snabbare.
Borre

Inlägg av Borre »

Jag använder en gammal kaffepanna av glas och rinnande vatten (50C kanske) över den i handfatet. Fungerar mycket bra, etsar väl på 15-20min med natriumpersulfat för normalstora kort.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag etsar alltid med saltsyra och väteperoxid. Behöver inte värmas, men det måste vara välventilerat eller vara utomhus. Det bildas som sagt mycket klorgas, men det är lugnt.
Då tar det olika lång tid beroende på hur starkt du blandar. Det tar mig ofta ca 2-3 minuter att etsa ett 160*100 mm kretskort.
Men det luktar inte speciellt mycket, dock ska du alltid ha handskar och ögonskydd på(få inget på kläderna!)!!!!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

AndersG skrev:Du har inte småbarn eller hur? ;)
Klart jag har, men de låter bli pappas prylar och jag ser till att diska pannan noga efteråt. :vissla: Jag står ju och tittar på etsprocessen så det ska mycket till om nåt ska hända.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Först och främst, tack alla för era underbara svar!
Väldigt roligt att få läsa era egna erfarenheter och tips.

Varför jag ska skriva en "guide" för mig själv, ja jag vet inte, mest är det väl egentligen bara en checklista som
jag ville ha bekräftad så jag inte gör något fel. Dvs. att jag inte förstått något fel av de guider jag sett.

Saltsyra och Väteperoxid är nog helt uteslutet för mig, även fast det verkar vara det "enklaste" att använda för etsning.
Sen hanteringen kanske inte är det lättaste med dessa två heller, men men ;)

Borre
Hur försluter du hålet, om det rinner vatten "över kannan"?
Känns ju som en ganska bra modell, då man har handtaget för att vaska runt lite i kannan.

v-g
Jordplan istället för att etsa bort mycket, det ska jag skriva upp! Har inte kommit på hur man gör det än i Eagle..
- Får ta och kolla upp det om ingen vet hur man gör och känner för att dela med sig?

Frågan om hur länge var väl kanske lite knasig, men "tills det är klart" låter helt klart som ett bra svar!
- Men vad rekommenderar ni för temperatur? Kranvarmt eller varmare än så? Ljummet kanske?

- Blir det fel om det är för varmt också?
- Och om det är för kallt så tar det lång tid, det stämmer va?

MicaelKarlsson
- Hur stark är din etslösning
- Läste någonstans att blandningen ej är "kritisk", betyder det att man kan blanda lite hur som helst?
- Så om det inte blev så effektivt första gången man provar, så kan man ta i lite mer nästa gång?

sodjan
Nej det var mest en tanke, speciellt om det skulle lukta en massa så kanske det inte är så bra om jag
står nära badet, men eftersom det inte verkar lukta något speciellt så kan jag nog stå vid badet
och röra om lite ;)

AndersG
Du menar att det kan irritera för att det kanske "dammar" lite när man häller i pulvret?

Även fast jag läst lite om det tidigare, hur pass frätande är det om man använder "Natriumpersulfat" som förmodligen
blir det jag använder mig av då det finns på Electrokit. Man får inte hälla ut det i vasken har jag läst någonstans
utan man måste ta sig till ett av kommunens godkända ställen för att göra sig av med detta?

- Hur glada blir kommunen när man säger att man vill komma och dumpa lite avfall?
- Och vad har effekten av den avsköljda etsvätskan från kortet ner i vasken?
- Kan det fräta något där eller är det en för liten mängd?
- Kostar det förresten något att lämna in etsvätska till kommunen?

Bigpack och förvaringslådor.. Förvaringslåda kanske blir det bästa, fast bigpack godare..
- Är det något speciellt plastmaterial man ska akta sig för eller fräter inte etsvätskan alls på plast?

Så ett stort kärl / låda / bunke med varmt vatten, sen etskärlet i den med varmt vatten och sen i med pulver.
Är det så enkelt?

Jag tackar igen för allas svar, det här är klart den bästa tråden jag skapat på EF någonsin :D
Borre

Inlägg av Borre »

"Hur försluter du hålet, om det rinner vatten "över kannan"?"

Man ställer kannan lite snett i handfatet, då rinner vattnet längs kanten och botten för att sen rinna ner i avloppet. Min står väldigt bra i handfatet på så vis så det finns ingen risk för att vattnet rinner ner i kannan.

50 grader är väl rekommenderat för natriumpersulfat. Jag tar den mängd vatten som behövs direkt från varmvattenkranen och värmer med samma vatten och det fungerar väldigt bra.
Köper du sån där påse på ex Elfa med sånt står det hur du blandar det, enligt egna erfarenheter blir det bäst om man följer dessa mått noga. 0.7dl natriumpersulfat till 5dl vatten om jag inte minns fel.

Jordplan i eagle:
http://www.muzique.com/schem/eagle.htm
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

När det gäller lukt så testade jag att försöka värma på tonern
på ett kort med positiv fotoresist. Och det luktade inget vidare
nyttigt, jag var tvunget att få frisk luft bums. Det fungerade inte heller.
Nerre

Inlägg av Nerre »

toffie skrev: - Hur glada blir kommunen när man säger att man vill komma och dumpa lite avfall?
Har din kommun inga miljöstationer? Det är bara att märka upp flaskan med vad den innehåller och lämna in. Antagligen står det angivet på förpackningen när man köper pulvret hur det skall märkas (jag är i alla fall rätt säker på att dagens miljölagstifting kräver att det står).
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Jag har personligen givit upp toner-transfermetoden. Fick efter mycket testande bara fram ett "hyfsat" resultat. Och hyfsat är inte bra nog. För mig var det inte värt jobbet. Hade kanske testat vidare om jag haft mängder med laminat utan fotoresist liggande.

Skriver numera ut på ritfilm från Matton (efter tips här på forumet). Belyser i en hemmagjord box med 4 UV-rör byggd av komponeneter från Kejll. Framkallar med kaustiksoda. Etsade tidigare med natriumpersulfat som jag värmde i en gammal 2L glassförpackning i micron. Gick nyligen över till saltsyra/väteperoxid, vilket var en riktig AHA-upplevelse. Jösses vilken skillnad i hastighet. 1,5dl vatten 2msk saltsyra och 2 msk väteperoxid testade jag med. Dessutom sparar jag nu inte etsmedlet längre utan blandar nytt varje gång.
Skriv svar