Har läst en massa på forumet innan men aldrig tagit mig tid att registrera mig.
Nu har jag stött på ett problem som jag inte lyckas läsa trots ihärdigt googlande och scrollande i datablad. Förmodligen står det i klartext i databladet, men jag lyckas inte hitta/tyda det.
Har labbat runt en hel del med 16F877A tidigare och det har aldrig varit några problem med dom små saker jag gjort. Blinka diverse lysdioder, LCD m.m.
Nu har jag införskaffat ett par 18F4550 och försöker göra det absolut enklaste, dvs blinka en lysdiod. Koppar ihop en enkel koppling på labbdäcket med en 4mhz kristall. Skriver ett snabbt program i mikrobasic som tänder och släcker lysdioden med en sekunds mellanrum.
Programmerar piccen med programmet och startar den. Nu blinkar det, men inte med 1 sekunds mellanrum. Snarare 200ms.
Jag fattar inte varför den gör så och hur man ska rätta till det.
I mikrobasic är den inställd på 4mhz och det har räckt när det gäller 16f877. Men tydligen inte här.
Jag har försökt med OSCCON=%01100010. Det funkade jättebra, men då kör den tydligen på den interna oscillatorn så jag kunde rycka kristallen och den fortsatte exekvera programmet.
Nu har jag suttit med det här ett par dygn utan framgång så nu får jag krypa till korset och be om hjälp.

Nån som har lite tips?
//M