Beräkna ström/spänning på lysdiod/transistor
Beräkna ström/spänning på lysdiod/transistor
Jag ska göra en digitalindikator. Lite trött på att inte kunna felsöka digitala kretsar utan att se saker i realtid. Så jag tänkte bara göra en enkel digitalindikator med 16 kanaler och har köpt in bargrapher och motståndsnät och en massa transistorer. Men jag är lite rädd för att jag ska bränna transistorerna/lysdioderna.
Och så är det det där med att beräkna utifrån datablad. Jag har läst högar med böcker om elektronik (dock inte gått på skola om det). Så jag tycker liksom jag borde veta sånna elemäntara saker, men jag fastnar alltid i nån logisk återvändsgränd. Så ni får hjälpa mig.
Alltså: Databladet för bargraphen säger:
Maximum Ratings:
Reverse Voltage: 5V
Forward Current: 15mA
Power Dissipation: 45 mW
Och databladet för transistorn (BC547C):
Maximum Ratings:
Collector-Emitter Voltage: 45 V
Collector-Base Voltage: 50 V
Emitter-Base Voltage: 6V
När det gäller lysdioderna: Jag vet hur jag beräknar ström i en krets med Ohms lag, dvs jag tar summan av resistansen och delar spänningen med den. Men vad är resistansen på lysdioden? Ska jag använda effekten (45 mW) eller... Hur mycket ström går igenom dioden ifall jag kopplar den direkt på strömkällan.
Och transistorn: Max ström till basen är 6V, det skulle innebär att jag kan koppla 5V direkt på basen, och det kan jag väl inte? Förstår inte riktigt...
Som ni förstår är det en del elementär el-lära som bara har susat rätt förbi. Jag brukar koppla efter andras skisser med värden på det ena och det andra, men jag skulle gärna ha kunnat beräkna sånt själv.
/Jörgen
Och så är det det där med att beräkna utifrån datablad. Jag har läst högar med böcker om elektronik (dock inte gått på skola om det). Så jag tycker liksom jag borde veta sånna elemäntara saker, men jag fastnar alltid i nån logisk återvändsgränd. Så ni får hjälpa mig.
Alltså: Databladet för bargraphen säger:
Maximum Ratings:
Reverse Voltage: 5V
Forward Current: 15mA
Power Dissipation: 45 mW
Och databladet för transistorn (BC547C):
Maximum Ratings:
Collector-Emitter Voltage: 45 V
Collector-Base Voltage: 50 V
Emitter-Base Voltage: 6V
När det gäller lysdioderna: Jag vet hur jag beräknar ström i en krets med Ohms lag, dvs jag tar summan av resistansen och delar spänningen med den. Men vad är resistansen på lysdioden? Ska jag använda effekten (45 mW) eller... Hur mycket ström går igenom dioden ifall jag kopplar den direkt på strömkällan.
Och transistorn: Max ström till basen är 6V, det skulle innebär att jag kan koppla 5V direkt på basen, och det kan jag väl inte? Förstår inte riktigt...
Som ni förstår är det en del elementär el-lära som bara har susat rätt förbi. Jag brukar koppla efter andras skisser med värden på det ena och det andra, men jag skulle gärna ha kunnat beräkna sånt själv.
/Jörgen
Re: Beräkna ström/spänning på lysdiod/transistor
Du kan räkna ut spänningen över motståndet vid att ta matningsspänningen och subtrahera LED'ns Vf.
Och transistorn: "Max ström till basen är 6V" är FEL!!!!!!!!!!!!!!!
Max. spänning mellan bas och emitter är 6V och där menas nog "backspänning".
En diodsträcka som bas-emitter är har en Vf runt 0,7V.
Och transistorn: "Max ström till basen är 6V" är FEL!!!!!!!!!!!!!!!
Max. spänning mellan bas och emitter är 6V och där menas nog "backspänning".
En diodsträcka som bas-emitter är har en Vf runt 0,7V.
- electronix
Alltså, logiska signaler har ju bara 2 tillstånd 1 eller noll så vad ska du med en bargraph till? det räcker med en LED för att visa logiska tillstånd, sen beror komponent värdena lite på vilka nivåer du vill mäta på, TTL nivå t ex är 0-5VDC och CMOS är 0-12 VDC.
Rita upp något enkelt hur du har tänkt istället.
Rita upp något enkelt hur du har tänkt istället.
> Maximum Ratings:
Kolla en gång till i databladet. "Maximum ratings" brukar vara det som man maximalt
får utsätta prylen för. Det finns dock normalt ingen garanti att den fortfarande fungerar
vid de nivåerna, bara att den inte tar permanent skada. Det ska finnas en annan sektion
där de normala driftsvärderna finns specade. OCh det gäller för både indikatiorn och
transistorn, du läser helt enkelt på fel ställe i databladet (eller fel och fel, även Maximum
ratings kan ju vara intressant, men inte riktigt för det du försöker räkna ut).
För övrigt så är det väldigt svårt att veta vad du gör, du redovisar ju inte hur du
har tänkt att koppla det hela. Och vad är en "digitalindikator" ?
Kolla en gång till i databladet. "Maximum ratings" brukar vara det som man maximalt
får utsätta prylen för. Det finns dock normalt ingen garanti att den fortfarande fungerar
vid de nivåerna, bara att den inte tar permanent skada. Det ska finnas en annan sektion
där de normala driftsvärderna finns specade. OCh det gäller för både indikatiorn och
transistorn, du läser helt enkelt på fel ställe i databladet (eller fel och fel, även Maximum
ratings kan ju vara intressant, men inte riktigt för det du försöker räkna ut).
För övrigt så är det väldigt svårt att veta vad du gör, du redovisar ju inte hur du
har tänkt att koppla det hela. Och vad är en "digitalindikator" ?
En 'logikanalysator' med 16 st. parallella kanaler antar jag jorx vill bygga.
Det är väl inte så svårt att förstå tycker jag...
jorx: Är det TTL-nivåer du är intresserad av?
Det är väl inte så svårt att förstå tycker jag...
jorx: Är det TTL-nivåer du är intresserad av?
Ja, skrev fel, max spänning menade jag. Ok, längre ner på databladet står:
Base − Emitter On Voltage
(IC = 2.0 mA, VCE = 5.0 V) Max 0,7V
Men betyder det att den maxspänningen gäller vid matspänning=5V. Vad gäller isåfall vid högre/lägre matspänning.
Ja, jag förstår att jag läser på fel ställe. Det är det som är hela kruxet, jag går in på ett datablad och ser en massa saker som jag inte riktigt fattar.
Altså, en digitalindikator (namnet stod i allt om elektronik-böckerna) är en indikator som visar om det är en etta eller en nolla där mätsladden sitter. Den är 16 kanaler(alltså jag kan kolla 16 ställen samtidigt) därför har jag bargraph, istället för att ha 16 lysdioder.
Ska ladda upp en bild över kretsschemat, men det som egentligen intresserar mig är just hur jag räknar ut sånna här saker, inte bara spesifikt för det här projektet.
/Jörgen
Base − Emitter On Voltage
(IC = 2.0 mA, VCE = 5.0 V) Max 0,7V
Men betyder det att den maxspänningen gäller vid matspänning=5V. Vad gäller isåfall vid högre/lägre matspänning.
Ja, jag förstår att jag läser på fel ställe. Det är det som är hela kruxet, jag går in på ett datablad och ser en massa saker som jag inte riktigt fattar.
Altså, en digitalindikator (namnet stod i allt om elektronik-böckerna) är en indikator som visar om det är en etta eller en nolla där mätsladden sitter. Den är 16 kanaler(alltså jag kan kolla 16 ställen samtidigt) därför har jag bargraph, istället för att ha 16 lysdioder.
Ska ladda upp en bild över kretsschemat, men det som egentligen intresserar mig är just hur jag räknar ut sånna här saker, inte bara spesifikt för det här projektet.
/Jörgen
Grejen är ju det att den ska fungera för både TTL och CMOS-nivåer. Det ska ju vara ett verktyg för att göra olika kretsar och ska fungera för både det ena och det andra.
Här är en bild på kretsschemat

Har skurit bort de delar av kretsen som inte har nån relevans för den här tråden
EDIT: Lite svårt att se, men motståndet till basen är 4.7K, och till led är 680 Ohm
Här är en bild på kretsschemat

Har skurit bort de delar av kretsen som inte har nån relevans för den här tråden
EDIT: Lite svårt att se, men motståndet till basen är 4.7K, och till led är 680 Ohm
- electronix
Du kommer att behöva en schmittrigger på ingångarna, som det ser ut nu så kommer bargraphen att lysa mer eller mindre konstant om du lägger på en spänning >0.6V. och det blir nog inte så bra.
Och då hade varit lika bra att ta några HCT-kretsar som driver LED'na direkt och belastar minimalt med input'en. Kom ihåg pull-down på ingångarna.
- electronix
Håller med Icecap, då får du funktionen du vill ha, möjligtvis skulle jag ha lagt till en funktion för pulser som är för snabba att uppfatta med ögat.
Ok, är det för TTL-nivåer då? För den här kopplingen har jag sett på flera ställen, både för TTL-kretsar och CMOS.
Då hoppas jag att 4,7K är OK som pull-down för jag har redan köpt inn sånna. Inte för att de var så dyra men det var porto som kostade en del också. Då antar jag att jag ska använda 74HCT08N (elfa 73-503-25) Quad 2-input AND. Så där kommer både TTL-nivåer och CMOS-nivåer att fungera?
Fast....här måste ju spänningen vara 5V, eller? Hadde ju tänkt att jag skulle använda samma matspänning som kretsen jag labbar med, och det blir ju inte alltid 5V.
Alltså... man brukar faktisk definiera VAD man vill uppnå och vilka gränser det ska fungera inom INNAN man börjar designa.
Alltså: beskriv vad du EGENTLIGEN vill ha, resten löser sig.
Alltså: beskriv vad du EGENTLIGEN vill ha, resten löser sig.
- electronix
http://www.kpsec.freeuk.com/components/74series.htm bifogar en länk med lite fakta om olika logikfamiljer och deras toleranser mm.