Liten nyfiken fråga
All som har byggt en egen fräs av någon typ hur mycket har ni lagt ut?
Givetvis har folk lagt ut olika mycket beroende på det ena och det andra, bara kul att veta.
Själv har jag nu en budget på 15000kr, skall bli intressant att se vad det räcker till
Kostnad fräsbygge
Re: Kostnad fräsbygge
För närvarande är jag uppe i runt 11000kr.
Detta för råvaror som stål och liknande, lite kapskivor/slipskivor
och en styck danfoss frekvensomformare.
Tillkommer minst samma summa till (då är jag ganska optimistisk dock)
Men med 15000kr kommer du långt. Mitt förra bygge gick på under 15000kr och den blev finfin.
Detta för råvaror som stål och liknande, lite kapskivor/slipskivor
och en styck danfoss frekvensomformare.
Tillkommer minst samma summa till (då är jag ganska optimistisk dock)
Men med 15000kr kommer du långt. Mitt förra bygge gick på under 15000kr och den blev finfin.
En Lillasyster kostade väl 3.500:- inkl ALLT förutom spindelmotorn. Men en sån kostade ca 300:-
Så under 4.000 bagis för en komplett maskin är inte helt fel tänkt.
Vill man, så kan man bygga för < 2.000:- också. Lite beroende på vad man köper eller hittar.
Så under 4.000 bagis för en komplett maskin är inte helt fel tänkt.
Vill man, så kan man bygga för < 2.000:- också. Lite beroende på vad man köper eller hittar.
Jag skulle tro att min skrot-CNC gick loss på under 2000, det som verkligen hamnade på fräsen kanske ännu mindre (en del skrot ligger i "bra att ha"-lådorna). En stor del av detta är elektroniken.
Tror jag klarade mig på 6000kr för första fräsen jag byggde, nuvarande ligger nog mellan 10-15000kr och tickar 
Det hade kanske varit fint med ett par bilder till prislapparna så man får en lite uppfattning om vad man får för slantarn? Men å andra sidan gör man ju enna riktiga klipp på ebay om man bara ger det lite tid så det blir väll inte rätt det heller.

Det hade kanske varit fint med ett par bilder till prislapparna så man får en lite uppfattning om vad man får för slantarn? Men å andra sidan gör man ju enna riktiga klipp på ebay om man bara ger det lite tid så det blir väll inte rätt det heller.