Jonas ROV
Re: Jonas ROV
Äsch, att jag inte läste det för en halvtimme sedan (ang. smärgelduken). Nu är det nämligen redan limmat och ligger därför på tork.
Apap skyll på det, jag skrev den 27:e att du skulle rugga upp ytan 
Limmet kommer nog sitta bra ändå. Låt det torka och bryt så ser du ju om det sitter.

Limmet kommer nog sitta bra ändå. Låt det torka och bryt så ser du ju om det sitter.
Äsch, att jag inte har ett bättre minne. Nu är det nämligen redan limmat och ligger därför på tork.

Det ligger i press nu så imorgon får vi ser hur bra det håller...

Det ligger i press nu så imorgon får vi ser hur bra det håller...
För er som inte kunnat sova något i natt utan funderat på huruvida limmet kommer att hålla eller inte har jag uppdaterat första inlägget 

Jag behöver fixa en ny kabel till utetempgivaren. Förhoppningsvis kan jag ta en stump från någon motor annars måste jag till ELFA och köpa någon meter till. Bottenskruvarna behöver fixas till då jag tror de läcker lite (nu är jag vet hur bra limmet sitter i plexit ångrar jag mig djup att jag gjorde dessa hål).
Sedan kommer jag att limma fast nuvarande fronten (jo, jag har kanske bestämt mig nu för hur jag ska göra
). Det får helt enkelt bli så på denna modell. Nästa ROV kommer att använda en kupol och klara lite mer tryck.
Därefter behöver jag löda in en ny tempgivare inne i kroppen, några läckagegivare (jag böjer till en stiftlist som jag kopplar in till A/D ingången på mikroprocessorn), en djupmätare (jag kommer att köpa en oljetrycksgivare från Biltema) samt en något enklare variant av batteriövervakning. Är lite sugen på en sådan här men det får nog bli nästa generation.
Jag kommer se över mjukvaran och kanske kan jag använda OpenCV istället för DirectShow för att fånga kamerabilden. Då kan jag slänga iväg DirectShow och koden blir mycket bättre och renare (och mindre MS beroende vilket är bra om jag tar fram en datorväska med Linux istället).
Sen är den klar för det stora blå!
Men nytt provdopp blir det nog så fort jag har lött ihop en ny kabel.
Sedan kommer jag att limma fast nuvarande fronten (jo, jag har kanske bestämt mig nu för hur jag ska göra

Därefter behöver jag löda in en ny tempgivare inne i kroppen, några läckagegivare (jag böjer till en stiftlist som jag kopplar in till A/D ingången på mikroprocessorn), en djupmätare (jag kommer att köpa en oljetrycksgivare från Biltema) samt en något enklare variant av batteriövervakning. Är lite sugen på en sådan här men det får nog bli nästa generation.
Jag kommer se över mjukvaran och kanske kan jag använda OpenCV istället för DirectShow för att fånga kamerabilden. Då kan jag slänga iväg DirectShow och koden blir mycket bättre och renare (och mindre MS beroende vilket är bra om jag tar fram en datorväska med Linux istället).
Sen är den klar för det stora blå!

Men nytt provdopp blir det nog så fort jag har lött ihop en ny kabel.
>nu är jag vet hur bra limmet sitter i plexit ångrar jag mig djup att jag gjorde dessa hål
Testar man inte får man sig aldrig lära!
>Men nytt provdopp blir det nog så fort jag har lött ihop en ny kabel.
Men varför sitter du då här?!! Spring genast och löd ihop den.
Testar man inte får man sig aldrig lära!
>Men nytt provdopp blir det nog så fort jag har lött ihop en ny kabel.
Men varför sitter du då här?!! Spring genast och löd ihop den.

Enda jag har att anmärka på är att kortet (eller snarare snarare plexit) skulle haft ett litet stöd men med denna låga vikten tror jag inte det är något problem om inte kablarna bryter i det när man drar ur det dvs.
squiz3r: För att varm lödkolv och småbarn inte är en höjdare. 
vg: Jo, det var bättre på den förra gaveln eftersom där hade jag stöd på plexit men det får duga för stunden. Om den knäcks av någon anledning tar det inte många minuter att göra en ny. Allra helst skulle jag vilja ha den i aluminium för att få bättre kylning av ESC:erna då dessa idag hänger "fritt".
(Visst kan jag limma fast stöd även på denna men jag avvaktar lite. Har en del annat som jag helst vill ha gjort först på ROV:en innan jag börjar fundera för mycket på det.)

vg: Jo, det var bättre på den förra gaveln eftersom där hade jag stöd på plexit men det får duga för stunden. Om den knäcks av någon anledning tar det inte många minuter att göra en ny. Allra helst skulle jag vilja ha den i aluminium för att få bättre kylning av ESC:erna då dessa idag hänger "fritt".
(Visst kan jag limma fast stöd även på denna men jag avvaktar lite. Har en del annat som jag helst vill ha gjort först på ROV:en innan jag börjar fundera för mycket på det.)
- Mizzarrogh
En spontan fundering, denna kabeln du köpte är den mångtrådig eller enkelkärna?
Undrade litet dels hur den betedde sig i vattnet (men de thar du kanske inte kunnat se ordentligt ännu...
) dels hurpass känslig den är mot ledarbrott tex vid genomföringar och liknande (har noterat problem med detta hos en del landbaserade prylar därav frågan). Vilka bra alternativ finns det i samma eller lägre prisnivå (jag menar riktigt ROV kabel är ju svindyr och jag antar att den är det av en orsak)? 
Skrev i den andra tråden att jag funderade på att fästa en tunn syrafast stålvire som förstärkning (om tex "ugglan" eller kabeln fastnar i något där nere så att kabeln inte skadas). Kommersiella kablar har ibland stålvire omspunnet och själva kabeln utgör kärnstoffen (typ som gammeldags "ormlina" som var en ståltross med mjukt rep innuti så att mantel av stålcord blev självuppstyvande utan att förlora styrka medan mittpartiet då utsätts för minimala påfrestningar då det in behöver ta upp någon kraft i dragriktningen, har dock inte hittat något sådant som skulle funka för DYI bruk. )
Vidare har jag funderat en del över följande: om man på något vis kunde åstadkomma en fungerande robust vattentät kontakt(finns iof färdig men 5-10k verkade en aning saftigt för detta...
) så kunde man dels koppla loss själva farkosten för service och enklare förvaring, dels använda samma kabel till ett "drop camera" pryl jag skissat litet på (i grund och botten en svarvad metallkapsel (typ syrafast, eller saltvattensbeständig alu, etc som har litet tyngd) sedan tänkte jag mig en sådan kamera och antingen "klassisk" LED eller, med inspiration från ett annat projekt här, en xenonblixt och optofiber som går ut från denna till fixeringsringen (som då så klart avpassas så det stämmer med kameraobjektivet utan att det blir problem) Tanken med detta var att enkelt kunna skicka ned detta huvud och se hur där ser ut innan man tex skickar ned ROVen eller dyker där (tänkte mig om det gick att få till relativt billigt med mating(kamera, blixten får ta med eget batteri tänkte jag) direkt från kablarna, osv). 
Undrade litet dels hur den betedde sig i vattnet (men de thar du kanske inte kunnat se ordentligt ännu...

Skrev i den andra tråden att jag funderade på att fästa en tunn syrafast stålvire som förstärkning (om tex "ugglan" eller kabeln fastnar i något där nere så att kabeln inte skadas). Kommersiella kablar har ibland stålvire omspunnet och själva kabeln utgör kärnstoffen (typ som gammeldags "ormlina" som var en ståltross med mjukt rep innuti så att mantel av stålcord blev självuppstyvande utan att förlora styrka medan mittpartiet då utsätts för minimala påfrestningar då det in behöver ta upp någon kraft i dragriktningen, har dock inte hittat något sådant som skulle funka för DYI bruk. )
Vidare har jag funderat en del över följande: om man på något vis kunde åstadkomma en fungerande robust vattentät kontakt(finns iof färdig men 5-10k verkade en aning saftigt för detta...

Den är enkeltrådig och vet inte alls hur den beter sig i vatten. Att jag kör Cat5 beror på priset och tillgängligheten enkelt helt. Att det blev just denna Cat5 kabel är för att den är gelfylld och lite tåligare än standard Cat5 kablar. Dock är gelet inte stelt för 5 öre och väldigt kladdigt så det var en liten miss. Risken finns att vattentrycket trycker ut gelet vid ändarna (och då förstås vid ROV:en i första hand) och förstör på så sätt tätningen i kabelgenomföringen. Dock tror jag inte att den risken är särskilt stor eftersom jag ändå inte tänkt gå ned särskilt djup. Min kabelgenomföring för Cat5 har dessutom ett böjskydd som förhoppningsvis minskar risken ytterligare.
Jag har också haft fundering på att koppla fast en stålwire. Första dyken kommer jag nog ha den iallafall tills jag lärt känna ROV:en tillräckligt (avseende på manöverförmågan). Eftersom jag kommer dyka i lugna vatten så borde kabeln räcka till om man nu råkar köra in i något. I annat fall får jag kalla in dykhjälp.
Det hade förstås varit väldigt trevligt att kunna koppla bort navelsträngen så att den går att använda för annat projekt men att få ROV:en att funka är ett heltidsprojekt i sig och sen är förstås undervattenskontakter inte direkt billiga.
PS. ROV:en står lite still i sin utveckling. Jag har kopplat in allt för ett nytt badkarsdyk sen en tid tillbaka men nu inväntar jag på att motivationen ska komma tillbaka
Jag har också haft fundering på att koppla fast en stålwire. Första dyken kommer jag nog ha den iallafall tills jag lärt känna ROV:en tillräckligt (avseende på manöverförmågan). Eftersom jag kommer dyka i lugna vatten så borde kabeln räcka till om man nu råkar köra in i något. I annat fall får jag kalla in dykhjälp.
Det hade förstås varit väldigt trevligt att kunna koppla bort navelsträngen så att den går att använda för annat projekt men att få ROV:en att funka är ett heltidsprojekt i sig och sen är förstås undervattenskontakter inte direkt billiga.
PS. ROV:en står lite still i sin utveckling. Jag har kopplat in allt för ett nytt badkarsdyk sen en tid tillbaka men nu inväntar jag på att motivationen ska komma tillbaka

Enklaste sättet att skapa en vattentät kontakt är väl att använda en vatten/tryckluftskoppling eller liknande (eller vakuumkoppling, för att få trycktåligheten är rätt håll) som stomme och inuti den sätta den elektriska kontakten.
En vanlig vattenslangkoppling borde ju kunna husera en 1/4-tums telepropp t.ex.
En vanlig vattenslangkoppling borde ju kunna husera en 1/4-tums telepropp t.ex.
Iofs kunde man ju dra en slang och ha den som hölje för sladd, wire o allt Då finns ju också lämpliga kopplingar tillhanda.
Problemet är väl att få grejerna genom slangen. Och få tag på en tillräckligt lång obruten slang (för skarvar är nog ingen höjdare).
Men annars borde det väl räcka med en snutt slang som brytskydd och för själva tätningen mot kabeln.
Men annars borde det väl räcka med en snutt slang som brytskydd och för själva tätningen mot kabeln.
Att få tag på lång vattenslang är väll inga problem, det finns ju STORA rullar i vanliga bondeaffärer.