Intressant, en ny tes om att vågllängden är viktigare än ljusstyrkan vid ljusterapi. Philips säljer en lampa för 3000:-, visst borde man kunna göra en själv mycket billigare?
http://www.idg.se/2.1085/1.275708/phili ... -blastrale
http://www.ledsmagazine.com/press/20343
http://www3.interscience.wiley.com/jour ... 1&SRETRY=0
Ljusterapibelysning
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Ljusterapibelysning
Om det är för att mota vintertröttheten bort har jag iaf. ett fungerande recept:
I mitt kontor, som är i källaren och har inte speciellt mycket takhöjd, har jag klämd upp ett ljusrörsarmatur med 2 st 35W rör av typen "840". Det är inte varmvit, inte kallvit men "fullt jävla dagsljus"-färgad och det fungerar faktisk riktigt bra.
Rören är direkt över flintskallen och det är placerat så för att det dels inte skiner i ögonen och dels inte blänker i datorskärmarna.
I mitt kontor, som är i källaren och har inte speciellt mycket takhöjd, har jag klämd upp ett ljusrörsarmatur med 2 st 35W rör av typen "840". Det är inte varmvit, inte kallvit men "fullt jävla dagsljus"-färgad och det fungerar faktisk riktigt bra.
Rören är direkt över flintskallen och det är placerat så för att det dels inte skiner i ögonen och dels inte blänker i datorskärmarna.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja men det är för enkelt 
Tycker det låter spännande att man inte behöver ha så starkt ljus om man använder blått. Läser manualen nu, en del intressant teori.

Tycker det låter spännande att man inte behöver ha så starkt ljus om man använder blått. Läser manualen nu, en del intressant teori.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tidigare idag läste jag manualen till min Flukemätare från 70-talet och tänkte att så utförliga skulle alla manualer vara. Men manualen till Philipslampan är inte så långt efter. Ljusstyrka och våglängd anges, dessutom så står det att "Kretsdiagram, lista över komponenter och andra tekniska beskrivningar kan fås på begäran".
Imponerande onekligen! Öppen hårdvara?
Ska kanske ta och fråga om mer info, eller är det någon som vet vad 300uW /cm2 motsvarar i mcd?
Imponerande onekligen! Öppen hårdvara?
Ska kanske ta och fråga om mer info, eller är det någon som vet vad 300uW /cm2 motsvarar i mcd?
Det där med att man kan få scheman och sånt är tänkt för serviceverkstäder.
Många standarder kräver att det står så om det finns delar som tillverkaren avser vara reparerbara. Annars måste det antingen stå att trasig apparat skall skrotas eller lämnas till tillverkaren eller dess representant.
Många standarder kräver att det står så om det finns delar som tillverkaren avser vara reparerbara. Annars måste det antingen stå att trasig apparat skall skrotas eller lämnas till tillverkaren eller dess representant.