Spänningsdelare för högre spänningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
unzuf

Spänningsdelare för högre spänningar?

Inlägg av unzuf »

Tjena! Har funderat och googlat ett tag nu angående detta men inte hittat något som löser mina problem.
Ska försöka beskriva problemet så enkelt som möjligt:

Jag har en krets från en engångskamera som laddar upp en kondensator till ca 330V.
Jag vill kunna mäta m.h.a en PIC (ADC) när den är fullt uppladdad, och då tänkte jag på att en spänningsdelare borde väl kunna fixa det?
Låt säga att jag har en resistor (R1) på 4,7 kOhm, och en annan (R2) på 68 ohm, då blir Vout ca 4,7V när kondensatorn är uppladdad,
inga konstigheter såhär långt. Problemet är att R1 får smaka på en effekt av ca 23W, vilket den inte tycker om :)
Så då är det väl bara att införskaffa ett effektmotstånd som tål den effekten? Men icke, finner inget på ELFA (20W max). Så då
är det väl "bara" att tänka om och ändra R1 och R2 till värden som gör att man fortfarande får ut ca 5V från
spänningsdelaren, samtidigt som effekten inte överstiger resistorns gräns. Hur räknar man enklast ut detta utan
att behöva testa sig fram med massa olika värden? Tror jag har fått totalt hjärnsläpp...

Ursäkta för (säkert) förvirrande beskrivning och tack på förhand för eventuella svar :)
ristomemo

Re: Spänningsdelare för högre spänningar?

Inlägg av ristomemo »

Du har inte funderat på att du kanske skulle använda betydligt mera högohmiga motstånd?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

runt 1M eller mera är lämpligt mot högspänningssidan
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Det är enkelt att resonera sig fram till lämpliga värden på motstånden.

Säg att du vill att max effektutveckling i R1 ska vara 0,1W (lämpligt värde om du har ½W-motstånd).
Eftersom du vill ha cirka 5V över R2 blir det 330 - 5 = 325V över R1.

P / U = I => 0,1/ 325 = 0,31mA.
U / I = R => 330 / 0,31m ≈ 1,07MΩ
Den totala resistansen ska alltså vara större än 1,07MΩ för att förlusteffekten i R1 ska hållas under 0,1W.

Om vi drar till med R1 = 1MΩ och R2 = 15kΩ (total belastning 1,015MΩ) så ligger vi nog rätt bra till med hänsyn till effektutvecklingen.

Tänk på att motstånden laddar ur kondensatorn, så ju högre resistans desto bättre (inom rimliga gränser).

Edit: Rättade till felaktiga siffor.
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Oerhört tacksam för svaren! Tänk att något så enkelt kan bli så komplicerat när man inte har alla hästar i hagen angående elektronik :D
Jag blev alldeles för låst kring ett visst värde på R1, vet inte varför.. Nu verkar ju allt så logiskt!
Särskilt tack till JockeE för räkneexemplen!
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

du bör nog buffra spänningen med en op amp om du har så hög utresistans från spänningsdelaren

//A
bearing

Inlägg av bearing »

Nja, det behövs nog inte. 15kohm duger nog för en ADC.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I och med att det är en ADC så kan man ju alltid justera vid vilken nivå den anser att kondingen är uppladdad. Mätvärdet måste ju inte vara rätt, det behöver bara ha bra repeterbarhet.

Man kan ju t.o.m. vara lite smart och räkna ut derivatan och anse att kondensatorn är uppladdad när derivatan går under ett visst gränsvärde. Man behöver ju egentligen inte räkna ut den heller, bara att mäta spänningen varje sekund och om den inte ändrats sen förra mätningen så anser man att kondingen är fulladdad.
Skriv svar