5V väggvårtor från Kina

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

5V väggvårtor från Kina

Inlägg av v-g »

Ja det rör de väggvårtorna ifrån MrMisters samköp. OBS att det från MIN sida inte rör sig om kritik till säljaren och jag har ingen anledning att returnera mina väggvårtor.

Vårtorna i sig ger ut MER än de 5v de är märkta med, de två jag mätte låg på 5,7v.

Jag har testat med ett motstånd 1/4w (minns inte exakt resistans) men iaf blev det varmt så det borde inte vara för långt under 1/4 w iaf. Sen testa jag med en 12V 120mm fläkt också.

Egentligen skulle jag testa hur spänningen ur vårtan ser ut så att det inte var spikar (vilket det tyvärr är) jag är lite nojjig eftersom jag har LEDs som inte går att byta ut.

Kan ta ett par bilder med oscilloskopet och visa hur det ser ut senare ikväll.
cosmox
EF Sponsor

Re: 5V väggvårtor från Kina

Inlägg av cosmox »

Aj då, det där lät ju inge vidare.

Går det att öppna vårtorna och se innehållet?
I så fall kanske det går att lägga en diod i serie (inuti vårtan) som någon nämnde.
Det skulle vara intressant att se hur spänningen blir vid olika laster, typ, 10ohm 100ohm, 1k.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ok jag ska kolla, ett motstånd som brinner kan jag offra.

Öppnade en och det var massa kretsar i som jag hoppades någon annan orkade baksöka hur den fungerar :vissla:

Ska ta itu med det hela med detsamma.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

och kanske en konding som tar och slätar ut spänningen lite mer
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag testade med random "stora" kondensatorer både lyt:ar och keramiska (de keramiska var 100nF) både samtidigt och var för sig, men dock inte i samma punkt som osc:et mätte utan på labbsladdar en bit bort (kanske helt fel men jag iddes inte löda för att bara testa). Tyvärr gjorde de inte nog för att få bort spikarna vad jag märkte. Oscilloskopets probe använde jag som "mittenpinne" i anslutningskontakten sen labbsladdar iväg till diverse, därav.

Ja jag är påväg och ska göra testerna :vissla:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sisådärja:

Kod: Markera allt

Obelastad: 5,52v
10Ω    5,16v
100Ω   5,48v
1000Ω 5,52v
Jag hade troligen glapp när jag kollade med med kondensator sist för nu fick jag då till det bättre. Använde en 100µF kondning.

Bild utan kondning:
Bild

Bild med kondning:
Bild

Inkromet (klicka för bamsing):
Bild

Bild
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vad står det under Juda-288 klisterlappen?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tyvärr inget, bortslipat :evil:
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Haha, affärshemligheter. Man undrar ju hur kvalitén hade blivit om någon försökte kopiera den där och göra den billigare.

Tack så mycket för infon.

Snygg lödning till lysdioden förresten.

EDIT: Är det premiär för oscilloskopet också? :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan vara piratkopior som måste maskas för att kunna säljas lagligt, eller kasserade originalkretsar som inte heller kan användas med märkning. Bara teorier, jag vet inte om det faktiskt förekommer.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ja, så skulle det ju kunna vara.

Jag kom på en fråga till.
Blir den väldigt varm när du lastar den med 10ohm?
Lurade på brandrisken.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag skruvade av locket på en av mina och där var texten under etiketten på IC'n läsbar. Det står THX201.

Mäter jag denna utan last ligger spänningen kring 5.3V och inte särskilt mycket synbart skräp. Med 15R last är där nästan 1V skräp som peakar kring 6V. En absolut oacceptabel nivå.

Denna adapter är extremt snikad. Det finns plats för mera komponenter på sekundärsidan. Bl.a. är där något ritat som en ring utan polaritetsmarkering och som är byglad. Tror det står L1 i denna, tråden skymmer. Den drossel som skulle suttit där är absolut nödvänding för att få en utspänning med rimlig nivå på skräpet. Även med extremt låg ESR i filterkondingarna så går det inte utan drossel. Har aldrig sett en konstruktion utan som är avsedd att driva finkänslig elektronik. F*n att tillverkaren skall snåla så extremt att produkten blir obrukbar, kan inte kosta många cent att bestycka kortet på det sätt som var tänkt från början.

Som tur är har burken ett skruvat lock så det går att öppna den på ett icke destruktivt sätt. En lagom drossel och en konding till så skall nog strömmen bli dräglig. Knappast len som en sammetskudde, men tillräckligt mjuk för att en MCU skall acceptera den. Även med denna extrakostnad så är det en väldigt billig adapter.

Mätte på en annan adapter köpt hos Kjell som har en liknande uppbyggnad. Denna ger ungefär knappt 200mV skräp och har fungerat fint till att mata diverse digitala saker med. Det är nog vad det tål med denna störnivå, men det fungerar.

Om ingen annan gör det kan jag nog rita ett schema på sekundärsidan i morgon och posta här.

Edit: Tycks finnas olika versioner av denna. På bilden här ovan ser det ut som att drosseln sitter på plats, komponenten alldeles intill trafon ovanför dioden. Däremot tycks det endast finnas en konding, positionen C7 är obestyckad.

Är drosseln märkt så Du kan se vad de har valt för värde på den?

Den nedre scopebilden är helt acceptabel, mindre skräp än så går nog knapast att uppnå med en sådan enkel konstruktion. Antar att dipen i början beror på dålig kontakt.

Överspänningen bör gå att åtgärda genom att byta ett av motstånden kring regulatorn. Det är kretsen som ser ut som en transistor och sitter mellan drosseln och kondingen i överkanten på bilden.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Förra gången jag köpte adapter ifrån kina på ebay så hade de petat i 16v kondingar där det skulle vara 24v, tog ju ungefär 1min innan den släppte ut röken på den första nätdelen, den andra jag skruvade upp bytte jag konding på, de va dock linjära men samma snikenhet...

Man får alltid vad man betalar för när det gäller kina..

Jag råder folk att skruva upp sina saker och kolla lite extra innan ni tar dem i bruk, för din säkerhet är inget som kinseserna bryr sig om.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

cosmox:Nä har haft det ett tag, köpte från EBay då jag inte hade råd då beställningen begav sig (fick det blixtsnabbt däremot ;) )

Nä alltså det som blev varmt var motståndet på 10Ω (1/4W) ;) Hade nog bara på det i 10 sek sen började det lukta "hett".

Kortslöt vårtan och den inbyggda säkringen small då inte så någon form av kortslutningsskydd finns då. (kärnan kanske mättas vad vet jag :roll: )

Till råga på allt så lyser inte den ena dioden ser jag nu :wall:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det förefaller finnas många versioner av denna väggvårta.....

Kollade ett par till och en hade drägligt acceptabel nivå på skräpet, knappa 200mV. I denna finns C7 på plats, 100µF. Spänningen ligger högt, men topparna klarar 5.35V

En annan hade helt olik karaktär på skräpet. Denna är en totalt olik konstruktion, allt på primärsidan är diskret uppbyggt. Endast 150mV skräp trots att platserna för drossel och efterföljande konding är obestyckade. Spänningen är även lägre och klarar 5.25V i topparna.

Switchfrekvenserna skiljer stort. Den IC-uppbyggda ligger kring 50kHz, medan den diskret uppbyggda är ända uppe kring 400kHz. Den har även eftersläng, så antagligen hörs den en hel del på diverse frekvenser...
Skriv svar