Liten apparatlåda sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dunderklumpen

Liten apparatlåda sökes

Inlägg av Dunderklumpen »

Hej!
Jag letar en vettig "låda" till ett litet projekt. Lådan ska hållas i handen (som en fjärrkontroll eller en joystick), den ska gå att skruva isär, och ska rymma en liten DC-motor som mäter ca 22x65 mm.
Min första prototyp är byggd med ett plexiglasrör vilket inte är så praktiskt då det inte går att dela på och öppna vid service eller reparation.

Såhär ser det ut idag: (Den nya motorn mäter 22x65 mm)

Bild

Bild

Och vad gör då denna tingest? Jo, på motorn sitter en liten mässingsvikt som ger vibrationer då motorn roterar...
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Liten apparatlåda sökes

Inlägg av prototypen »

Den lösningen var det väl inget fel på, det finns billigare rör än plexi men lösningen är nog ganska bra. Motorn går att "fästa" med en låsskruv.

Protte
Dunderklumpen

Tack för svaret :)

Vad röret kostar spelar ingen större roll då den nya motorn ligger på 2900:- ...hehe, tur att man inte betalar själv. :wink: Den gamla motorn kostade 49:- men då skar lagren redan efter ett par månader, och varvtalet var inte så stabilt.

Jag tror att risken med stoppskruv är att man kommer att deformera motorn i o m a det är så kraftiga vibrationer. Med den delbar låda skulle man kunna gjuta en bädd där motorn passar precist. Dessutom kunde man göra om lödningar och serva om något går sönder.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Finns ju några varianter på Kjell&Company:
http://www.kjell.com/

och Belganet (två olika kataloger):
http://www.bde.se/s_urplus.htm#topp
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Om du vill att motorn ska hålla lite längre så bör du nog montera någon typ av stödlager/docka mellan motor och exenter, motorns glidlager är nog inte avsedd att stå pall för dom vibrationer som uppstår vid exentrisk last.
Dunderklumpen

Den nya motorn har både kullager och inbyggd varvtalsreglering :-) Kullagren är specificerade att tåla 20 N och jag kommer att ha ca 10 N vid full fart så tanken är att jag ska slippa stödlager :-) Går motorn sönder så blir det att hämta ut en ny på garanti...

Ska kolla Kjell och surplus. Det finns alltså lådor där?
Skriv svar