Hur fungerar alla ingångar till en op-förstärkare?
Hur fungerar alla ingångar till en op-förstärkare?
Hur fungerar alla ingångar till en op-förstärkare? Jag är ganska ny på elektronik så jag förstår inte de kopplingsschema jag hittar över det. Jag förstår att man kopplar minus- respektive pluselektroden till inverting- respektive non-inverting input, och att utspänningen går genom output. Men vad betyder ingångarna offset null (det finns två stycken), NC, V+ och V-. Vad ska jag koppla till dessa?
Snälla ge en idiotsäker förklaring så att jag verkligen förstår.
Tack på förhand.
John
Snälla ge en idiotsäker förklaring så att jag verkligen förstår.
Tack på förhand.
John
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Hur fungerar alla ingångar till en op-förstärkare?
NC = Not Connect
V+ =positiv spänning
V- = jord eller minusspänning
offset null =
Eller offset null används för att se till att utgången är noll när du har noll på ingången.
EDIT:
Så här kan du använde offset null

Lånad här: http://www.national.com/mpf/LM/LM741.html#Overview
V+ =positiv spänning
V- = jord eller minusspänning
offset null =
Länk: http://www.play-hookey.com/analog/inside_741.htmlhttp://www.play-hookey.com/analog/inside_741.html skrev: The offset null connections (pins 1 and 5) provide a simple way to balance out the internal variations and zero out the output offset which might be apparent with zero input voltage. It is used simply by connecting a trimmer potentiometer between pins 1 and 5, as shown to the right. The slider on the potentiometer is connected to the negative power supply. To adjust for zero offset, ground the input resistor and use the offset null potentiometer to set the output voltage precisely to zero.
Eller offset null används för att se till att utgången är noll när du har noll på ingången.
EDIT:
Så här kan du använde offset null

Lånad här: http://www.national.com/mpf/LM/LM741.html#Overview
Jo jag förstår att V+ och V- betyder positiv och negativ spänning, men vad ska jag koppla till de ingångarna?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Om du skall mata(driva) op-förstärkaren med ±15V så kopplar du in -15V till V- och +15V till V+. om du däremot matar den med 0V och +15V så kopplar du in 0V till V- och +15V till V+.
"men vad ska jag koppla till de ingångarna?"
Vilka ingångar menar du?
"men vad ska jag koppla till de ingångarna?"
Vilka ingångar menar du?
Okej, tack. Jag visste inte att op-förstärkaren skulle drivas av en strömkälla (detta är första gången i mitt liv jag försöker lära mig om elektronik).
En op-förstärkare har 8 metall-pins varav två heter V+ och V-, det var de jag undrade över. Någon som kan ge en lättförståelig förklaring på var jag ska koppla till Offset Null?
En op-förstärkare har 8 metall-pins varav två heter V+ och V-, det var de jag undrade över. Någon som kan ge en lättförståelig förklaring på var jag ska koppla till Offset Null?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Om du skall experimentera lite kan du skippa dem tillsvidare, eller koppla så här:
Vilken OP använder du?

Vilken OP använder du?
Jag har inte köpt någon än.
Vårt projekt är att använda en piezokristall som strömbrytare (den ger 0,3V och bara några få nA). Vi måste således förstärka spänningen och vi har fått veta att vi bör använda en 741:a precis som på bilden.
Vårt projekt är att använda en piezokristall som strömbrytare (den ger 0,3V och bara några få nA). Vi måste således förstärka spänningen och vi har fått veta att vi bör använda en 741:a precis som på bilden.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Hmmmm.... då måste ni koppla den som komparator och pratar vi så små spänningar så kan det vara värdefullt med offset. Jag skulle råda er att titta på färdiga komparatorer också då dessa är konstruerade speciellt för att jämföra två spänningar.
Jag vet inte riktigt hur en komparator fungerar, men han vi pratade med skrev att vi skulle kunna använda en 741:a som komparator...
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
En komparator jämför ju spänningarna den får in på ingångarna och sätter utgången därefter till 0 eller till matningsspänningen. Om vi tar LM339 (73-015-00) som exempel så behöver du en sådan samt ett motstånd för att få en fungerande komparator.
Lita fakta om komparatorer och dess funktion:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparator
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html
Visst kan man använda en OP-förstärkare som komparator.
Lita fakta om komparatorer och dess funktion:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparator
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html
Visst kan man använda en OP-förstärkare som komparator.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
På en ny fräsch och modern OPAMP behöver du som regel ingen offset justering.
Offset-justeringen används när man jobbar med (små) likspänningar eftersom förstärkaren ibland kan driva (lägga till lite likspänning) på utgången. Men Offset null, justerar man ner den spänningen. I de flesta fall, som sagt, kör man utan denna nolljustering, speciellt om man hanterar AC-signaler.
Idag är 741:an pensionerad. Den led av en lång rad begränsningar och ersätts väl idag av ... vaddå?? ... TL072/74 kanske. Bra "arbetshästar" med betydligt bättre data.
Offset-justeringen används när man jobbar med (små) likspänningar eftersom förstärkaren ibland kan driva (lägga till lite likspänning) på utgången. Men Offset null, justerar man ner den spänningen. I de flesta fall, som sagt, kör man utan denna nolljustering, speciellt om man hanterar AC-signaler.
Idag är 741:an pensionerad. Den led av en lång rad begränsningar och ersätts väl idag av ... vaddå?? ... TL072/74 kanske. Bra "arbetshästar" med betydligt bättre data.
Jag är som sagt nybörjare, men jag tolkar kopplingsschemat som att man själv inte kan använda förstärkningen på spänningen? Skulle denna gå att använda för att förstärka 300 mV till 6 V även om strömmen bara är några få nA?
-
Ja, dock bör du först koppla en op-amp som spänningsföljare och sedan en som icke inverterande förstärkare med lämplig förstärkning.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Vad blir bättre av en spänningsföljare i detta specifika fall?
Om man i denna applikation använder en LM339 så kan du få den att lägga ut "matningsspänningen" dvs. samma spänning på utgången som den matas med om man använder ett pull-up motstånd på utgången.
Då behövs en trimpotentiometer, en LM339 (eller liknande komparator) och ett motstånd för att fixa till 3 mV till 6V.
Om man i denna applikation använder en LM339 så kan du få den att lägga ut "matningsspänningen" dvs. samma spänning på utgången som den matas med om man använder ett pull-up motstånd på utgången.
Då behövs en trimpotentiometer, en LM339 (eller liknande komparator) och ett motstånd för att fixa till 3 mV till 6V.
med några få nA får du nog kolla speciellt efter en OP med låg ingångsström, annars påverkar du spänningen för mycket. Sen vet inte jag hur en piezokristall kan fungera som strömbrytare? Den ger 0.3 volt säger du, men vad är de olika spänningarna för "on" respektive "off"??? Jag kan tänka mig att schmitt-trigger koppling kan vara intressant i det här läget då det kan förekomma en del brus vid så små strömmar. 300mV till 6V är ju bara 20 gångers förtsärkning. Inte mycket, men för att minska bruset så använd metallfilmsmotstånd om du nehöver använda motstånd. (De brukar benämnas MF hos försäljarna och brukar ha en tolerans på +- 1% eller mindre.)
Men den kopplingen kommer ändå bara att ge en kort strömpuls när du trycker på "knappen". Om den ska lysa ända tills du trycker en gång till så behövs det en vippa som minns läget sedan senaste trycket. Det blir mer avancerat.
Schmitt trigger är helt enkelt ett särskilt sätt att koppla OP-förstärkaren på med hjälp av motstånd så att du plockar bort en del brus och den blir stabilare i sin utspänning. Du bör köpa en dubbel OP (en kapsel med 2 stycken i samma) och koppla så som victor-passe säger, med en OP:n som spänningsföljare och den andra som schmitt-trigger. (Spänningsföljare behöver inget motstånd - du kopplar piezon till + ingången och utgången tillbaks till minusingången.
Olika OP-förstärkare går på olika hög matningsspänning. Vissa mellan 15 och 36 volt, andra mellan 2.5 till 6 volt... Du måste inte använda både plus och minus spänning, det räcker med en plus spänning och 0 volt...
Men den kopplingen kommer ändå bara att ge en kort strömpuls när du trycker på "knappen". Om den ska lysa ända tills du trycker en gång till så behövs det en vippa som minns läget sedan senaste trycket. Det blir mer avancerat.
Schmitt trigger är helt enkelt ett särskilt sätt att koppla OP-förstärkaren på med hjälp av motstånd så att du plockar bort en del brus och den blir stabilare i sin utspänning. Du bör köpa en dubbel OP (en kapsel med 2 stycken i samma) och koppla så som victor-passe säger, med en OP:n som spänningsföljare och den andra som schmitt-trigger. (Spänningsföljare behöver inget motstånd - du kopplar piezon till + ingången och utgången tillbaks till minusingången.
Olika OP-förstärkare går på olika hög matningsspänning. Vissa mellan 15 och 36 volt, andra mellan 2.5 till 6 volt... Du måste inte använda både plus och minus spänning, det räcker med en plus spänning och 0 volt...