Hur vanligt är det i hemmabyggen och hemma-stereo anläggningar
med att använda S/PDIF (= Sony/Philips Digital Interface Format).
Det måste vara ett sätt att undvika distortion ända till sista steget,
förvisso ger digitalt en viss distortion i sig men det kanske är bättre
totalt sett?
S/PDIF i hemmabyggen?
Re: S/PDIF i hemmabyggen?
Dom flesta hemmabio-förstärkare har S/P-dif. I övrigt kan det vara tunnt med stöd. Speciellt vanliga stereoanläggningar.
HDMI är ytterligare överföringsmetod som blivit vanlig för nyare hemmabio-förstärkare. USB förekommer också på vissa sätt sporadiskt.
Problemet med S/P-dif är dålig synkronisering, samt saknad av felhantering. För USB är det realtidsströmmar som ställer till det. Eftersom halvduplex, pollning, etc.. används.
Det är nästan så att en kombinerad ethernet-D/A-gainclone vore något. Eller modifierad förstärkare med digital signalingång (möjliggör matchad signalnivå, impedans osv).
HDMI är ytterligare överföringsmetod som blivit vanlig för nyare hemmabio-förstärkare. USB förekommer också på vissa sätt sporadiskt.
Problemet med S/P-dif är dålig synkronisering, samt saknad av felhantering. För USB är det realtidsströmmar som ställer till det. Eftersom halvduplex, pollning, etc.. används.
Det är nästan så att en kombinerad ethernet-D/A-gainclone vore något. Eller modifierad förstärkare med digital signalingång (möjliggör matchad signalnivå, impedans osv).
Det engelska märket Meridian har ett gäng med s/pdif prylar som är tänkta på det sättet. Man matar högtalarna med spdif och så har de inbyggda förstärkare.
Kollade lite närmre nu och det verkar som de har någon form av cat 5 kablar med som de kallar för SpeakerLink. Kanske är så att de kör ethernet som någon form av "uppgradering" som man kan använda om man köper ett komplett system av dem som har detta.
Men hemmabyggen är det kanske inte. Annars så används ju s/pdif flitigt i DAC-världen som verkar vara relativt stor bland gör det självare. Har ju kommit mycket med squeezebox och annan "hårddiskbaserad" eller "data-inte-lagrat-på-cd-skiva" teknik som gör att folk gärna använder en extern dac och då används ofta s/pdif överföring.
Kollade lite närmre nu och det verkar som de har någon form av cat 5 kablar med som de kallar för SpeakerLink. Kanske är så att de kör ethernet som någon form av "uppgradering" som man kan använda om man köper ett komplett system av dem som har detta.
Men hemmabyggen är det kanske inte. Annars så används ju s/pdif flitigt i DAC-världen som verkar vara relativt stor bland gör det självare. Har ju kommit mycket med squeezebox och annan "hårddiskbaserad" eller "data-inte-lagrat-på-cd-skiva" teknik som gör att folk gärna använder en extern dac och då används ofta s/pdif överföring.
Jag antar att man tonkontrollerar det digitala innan resultatet
skickas till slutsteget i högtalarna? Allt vad fasskift, distortion
osv blir slutsteget ansvarigt för?
skickas till slutsteget i högtalarna? Allt vad fasskift, distortion
osv blir slutsteget ansvarigt för?
Det verkar som man skickar en digital signal direkt från cd spelaren till högtalarna, och där finns någon DSP historia. Det var sparsmakat med information på deras hemsida, iaf när man kollar snabbt, men det kanske finns rumskorrigering och grejer inbyggda i de där högtalarna, isf kan det ju vara ganska vettigt. Men tonkontroller som förr i tiden tror jag inte att det finns i dom, i hifikretsar är det lite "tabu" om tonkontroller 
Observera att detta bara är spekulationer från min sida...
Observera att detta bara är spekulationer från min sida...
Jag har för mig att det ska finnas någon projekttråd av cyr här på forumet där han bygger något liknande detta.
Edit:
Jag hittade den http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=29408
Edit:
Jag hittade den http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=29408
Mycket intressant projekt cyr hade!
Varför har man inte mer tid för projekt själv? Eller varför får jag inte tummarna ur?

Varför har man inte mer tid för projekt själv? Eller varför får jag inte tummarna ur?