Norrlandsmonterad 3G kamera

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Norrlandsmonterad 3G kamera

Inlägg av AndLi »

"Vi" har en jaktstuga uppe vid kebne som det nu kommit önskemål om att sätta upp en webkamera vid för att kolla djur när ingen är där...
Det finns 230V tillgängligt och riktigt bra 3G täckning.....

Någon har nångång sagt att 3G operatörerna omöjliggör servrar på 3G modem, är det någon som vet någon fakta? Ligger telefonen/modemen NATad bakom något nät utan publika IP?

Roligast hade det ju varit att kunna pan/tilta kameran remot, men jag kan se problemen med den låga temperaturen.

En utomhus nätverkskamera, en gateway ethernet <-> 3G och ett 3G modem och man borde vara en bra bit påväg?
Fast sen vill man ha lite inspelningsmöjligheter och triggning av rörelser i bilden, så då kanske det lika bra är att sätta dit nån dator med, men det hela står och faller med möjligheten att köra en webserver på ett 3G modem..

Någon som gjort något liknande?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Re: Norrlandsmonterad 3G kamera

Inlägg av Barry_Lyndon »

Låter konstigt att operatören omöjliggör servrar (många typer av överföring måste kunna ansluta till en port utifrån), men det finns kanske nån klausul som förbjuder visst nyttjande av tjänsten, har inte full koll. Jag ska inte säja att det går, för jag vet inte säkert, men jag tycker det låter märkligt. Vill minnas att det finns en webserver för android åtminstone.

En enkel lösning vore ju en android-telefon med hygglig kamera (om bildkvaliteten duger), då slipper du ha en massa separata enheter. Du kan då skriva en egen applikation relativt enkelt som utför det du vill (om du inte hitttar nån färdig app som fixar det), med rörelseigenkänning etc.

Vet inte vad bästa sätt att styra eventuellt stativ vore, kanske via bluetooth/wifi? Det pratades om USB OTG på nåt forum, men jag är inte säker på att mjukvarustödet finns.

PS seriekabel till HTC G1/Dream. Borde gå enkelt att modifiera till icke HTC-telefoner också.

PPS Jag har en Androidlur, jag kan ju testa med nån enkel server och se om jag kommer fram via 3G. Ikväll blir lite sent dock, återkommer.

/Andreas
Johanb

Inlägg av Johanb »

I värsta fall borde man kunna köra en tunnel, tex ssh, från kameran/gateway till en dator som är ansluten till internet.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det finns operatörer som kör med natade ipn och de finns de som kör med vanliga externa ipn. ring runt och kolla. Att köra en sedan kamera kan inte vara några som helst problem. Om inte annat får du ha den till att koppla upp sig mot någon bouncer utanför.

För pan tilt o.s.v. Sätt kammeran i ett uppvärmt inglasat hus eller dylikt. En rund fiskbalja av glas t ex?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Jag kör Tele2 mobilt bredband i ett Huawei E220 modem kopplat till en dlink dir-451, 3G router.
Dlink'en har inbyggd klient för dyndns.com och det fungerar bra,
bara att surfa dit och kolla temperaturen, när det fungerar....

Efter 1-2 månader måste man åka dit och starta om, vet inte om det är d-link'en eller modemet som hänger sig.
Jag är sugen på att göra likadant på ett annat ställe men då blir det nog med ett annat router/modem val. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tyvärr är det endast telia som finns tillgängligt där uppe... (fast då borde väl opperatörer som använder telias nät också funka...)

Ska luska lite med telia idag..

Med android blir det ju väldigt rätt i tiden, undra hur en sån lur tål vecka efter vecka av minusgrader...

edit: det verkar som telia INTE ger publika IP, däremot gör telenor det..
Det finns dock ett företag Multicom, som säljer fasta/publika IP i telias nät.
Sammarbetar inte Telia och Tele2 om 3G nätet? Borde inte Tele2 funka där Telia funkar då (förutsatt att det är 3g..)?? Det finns dock ingen tele2 täckning för vanlig mobil där...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tänker mig en akrylplastdome med pan-tilt-zoom usb-kamera och en minidator typ bubba eller dylik strömsnål sak som sköter uppkoppling och agerar server, sen ett litet temperaturreglerat värmeelement som håller temperaturen över nollan inne i domen...
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Jag kör Telenor 3G via mobilen och t.ex. uTorrent rapporterar att jag är "connectable" från utsidan .. vilket borde innebära att jag har ett eget publikt IP, och inga server-restriktioner.

Ett tips är ju en outdoor-domekamera, nya modeller har oftast SD-slot som du kan spela in på.. så slipper du köra en separat maskin!

Se t.ex. http://www.axis.com/products/video/came ... /index.htm
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Bild

En sådan uppochner, och utan vatten :D
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Måste det vara en Telia-"3G-kamera" eller har kanske http://www.ice.net/se/private/ täckning däruppe. Jag körde en tråd om liknande funderingar tidigare http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=26328 och detta projekt rann ut i sanden för att tas upp igen för ett par veckor sedan.
Det jag nu leker lite med är ice D-35 routern som Micke_s tipsade om samt D-links securecam DCS 2121 men man kan ju addera vilken kamera man vill till detta system.
Jag slår på via ett sms som drar ett relä med routermatningen och kameramatningen.......väntar ett tag och en är det bara till att logga in på kameran då ICE'n anslutit sig till nätet.

/Markus
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tänk på att man inte får har kameraövervakning på det viset.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Hur vet du det? Vet du något om fastigheten och kamerans tänkta placering som inte vi vet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det står tillräckligt i första inlägget.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det här:
"en jaktstuga uppe vid kebne"?

Hänvisa gärna till en paragraf.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"...vid för att kolla djur när ingen är där..."

Precis DÄR krävs det tillstånd från länsstyrelsen.
Skriv svar