Hej på er,
Har suttit och letat runt lite för att få tips om vad för sorts komponenter man ska använda sig av för
att skydda sig mot eventuella sabotage eller missöden när det gäller hög spänning.
Målet är att skydda en mikroprocessor mot spänningar långt över vad den klarar att ta emot.
Säg att man har ett larmsystem där man kopplat in en magnetkontakt för ett fönster, denna kontakt lyckas förövaren
komma åt och försöker slå ut med en elektrisk flugsmälla som genererar, säg en, 10kV.
Jag har inte riktigt kommit på vad för typ av skydd man ska använda, kan "Resettable Fuses" vara något?
"Resettable PTC" är något annat jag hittat också, kanske är samma men med olika namn?
Hur som helst, ta denna till exempel.
http://www.littelfuse.com/part/60R030.html
OM nu detta är något som kan vara intressant för denna typ av applikation, vad gör då just denna varianten av komponent?
Hold current, Trip current har jag inte någon direkt aning om vad de gör.. Trip kanske betyder att den löser ut över detta värde?
Max Voltage Rating, är det max som komponenten klarar av eller är det vid 60V som den löser ut?
Eller är detta något helt overkill eller helt fel?
Jag har även tittat på Varistor och de verkar ju ge ett "överspänningsskydd", är det kanske sådana jag är ute efter?
Tack på förhand för idéer, tips och information!
Skyddskomponenter mot hög spänning
Re: Skyddskomponenter mot hög spänning
Du börjar i fel ände tycker jag. Istället för att försöka förhindra att nåt slåt ut mikroprocessorn är det vettigare med en krets (typ watchdog) som gör att det larmar om processorn dör.
Anledningen är att det finns hur många sätt som helst att försöka slå ut processorn och det blir svårt att täcka upp alla.
Enklaste är ju en vanlig RC-länk som processorn håller uppe med en regelbunden puls. Koppla den till en transistor som håller ett NC-relä öppet. Dör processorn uteblir pulsen och spänningen faller, relät faller och larmet går. Om en puls slår ut transistorn blir det med största sannolikhet avbrott i den och relät faller då också så larmet går.
Anledningen är att det finns hur många sätt som helst att försöka slå ut processorn och det blir svårt att täcka upp alla.
Enklaste är ju en vanlig RC-länk som processorn håller uppe med en regelbunden puls. Koppla den till en transistor som håller ett NC-relä öppet. Dör processorn uteblir pulsen och spänningen faller, relät faller och larmet går. Om en puls slår ut transistorn blir det med största sannolikhet avbrott i den och relät faller då också så larmet går.
Om det är portpinnar du ska skydda är det "ganska enkelt" men ganska mycket att tänka på.
Det finns 2 saker när man har t.ex. en magnetkontakt:
1: Man skickar ut en spänning för att dra en ström igenom brytaren. Den är det vanligt att ta från matningen vilket ger en "bakväg" in till processorn.
Lösningen är att t.ex. mata ut 12V från egen regulator med egen avsäkring.
2: Signalen tillbaka till processorn. Där är en optokopplare på ingången det enda rätta, självklart ska det finnas lite RC-filter innan för att skydda optokopplarens ingång men det är inte lika viktigt.
Det man ska tänka på är att aldrig låta GND eller VDD från processorn gå ut ur lådan, gör man det finns det ett enkelt sätt att störa på.
Ovanstående tumregler har jag kört i en flisbrännarestyrning, huset fick en direktträff av åskan och allt elektrisk fick bytas... utom den styrning som fungerade direkt strömmen kom tillbaka. Tyvärr hade matningsmotorn gått åt fanders...
Sedan kommer allt i programmet med att använda WatchDog (WD) osv. men det har bara med stabiliteten i programmet att göra.
Det finns 2 saker när man har t.ex. en magnetkontakt:
1: Man skickar ut en spänning för att dra en ström igenom brytaren. Den är det vanligt att ta från matningen vilket ger en "bakväg" in till processorn.
Lösningen är att t.ex. mata ut 12V från egen regulator med egen avsäkring.
2: Signalen tillbaka till processorn. Där är en optokopplare på ingången det enda rätta, självklart ska det finnas lite RC-filter innan för att skydda optokopplarens ingång men det är inte lika viktigt.
Det man ska tänka på är att aldrig låta GND eller VDD från processorn gå ut ur lådan, gör man det finns det ett enkelt sätt att störa på.
Ovanstående tumregler har jag kört i en flisbrännarestyrning, huset fick en direktträff av åskan och allt elektrisk fick bytas... utom den styrning som fungerade direkt strömmen kom tillbaka. Tyvärr hade matningsmotorn gått åt fanders...
Sedan kommer allt i programmet med att använda WatchDog (WD) osv. men det har bara med stabiliteten i programmet att göra.
70-149-39 elfa
eller plasma urladdningsrör kan man kolla på med
som icecap säger så är ett vettigt tänk viktigare än något annat
eller plasma urladdningsrör kan man kolla på med
som icecap säger så är ett vettigt tänk viktigare än något annat