Drivdon till metallhalogen?
Drivdon till metallhalogen?
Hej!
Jag har en 70w metallhalogen lampa av typen philips cdm-td.
till denna har jag en tändare, HI/MBI 70-150w. (MBI=Metal halide?)
och även 3st drivdon, (=ballaster?). Ingen av dessa är märkt MBI.
1. Hg 400W ; 3.25A ; cos fi = 0,6
2. Na/Hgl ; 250W ; 3,0 A ; cos fi =0,42
3. Hg/HQI/HPI ; 400W ; 3,25A/3,50A/3,40A ; lamba= 0,60/0,49/0,54 ; delta t=65/80/80
Går det att köra med någon av dessa drivdon ändå?
MVH fmat
Jag har en 70w metallhalogen lampa av typen philips cdm-td.
till denna har jag en tändare, HI/MBI 70-150w. (MBI=Metal halide?)
och även 3st drivdon, (=ballaster?). Ingen av dessa är märkt MBI.
1. Hg 400W ; 3.25A ; cos fi = 0,6
2. Na/Hgl ; 250W ; 3,0 A ; cos fi =0,42
3. Hg/HQI/HPI ; 400W ; 3,25A/3,50A/3,40A ; lamba= 0,60/0,49/0,54 ; delta t=65/80/80
Går det att köra med någon av dessa drivdon ändå?
MVH fmat
Re: Drivdon till metallhalogen?
Går och går, en 70W lampa kommer ju inte att hålla speciellt länge med ett 250 eller 400W drivdon oavsett om det är till kvicksilver, högtrycksnatrium eller metallhalogen.
Skaffa ett 70W drivdon om du inte ska bränna lampan på 10minuter eller så.
Skaffa ett 70W drivdon om du inte ska bränna lampan på 10minuter eller så.
jaha, jag trodde att ett 400w drivdon även klarar av lampor med lägre effekt. 
vart köper man ett billigt 70w drivdon då? (som privatperson)
vart köper man ett billigt 70w drivdon då? (som privatperson)
Strömbegränsning och tändspänning.
Köpes antagligen enklast hos närmsta elfirma.
Köpes antagligen enklast hos närmsta elfirma.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Det håller strömmen genom lampan konstant. Urladdningslampor har negativ resistans, så strömmen måste begränsas externt med t.ex. en drossel.
Spontant känns det som det vore enkelt att bygga något sådant. I princip högspänningskälla som är strömbegränsad. Ung som för lysrör.
Skulle våga påstå att de går aldeles utmärkt å köra en 70w lampa på ett 400w ballast, är i princip en transformator som levererar runt 70-80volt.
Iallafall de jag kommit i kontakt med.
Iallafall de jag kommit i kontakt med.
Det är inte spänningen som är besvärande, utan strömmen.
lysrör fungerar ungefär som en zenerdiod med ca 80 Volt brännspänning ganska oberoende av strömmen, resten av spänningen lägger sig över drosseln. En lysrör med drossel (eller motsvarande kvicksilverlampa) har runt cos(fi)=0.37 vilket innebär att induktansen är dominerande och resistansen är ganska liten part av totala impedansen. Detta gör att drosseln går med nästan samma ström oavsett om själva lampan är kortsluten, eller runt 120 Volt - strömmen ändrar sig inte så mycket då den bestäms till största delen av drosselns induktans.
med en 400W drossel så går det förmodligen ca 5 ggr mer ström genom lampan (och fortfarande ca 80 volt över sig) än med 70 W drossel och därmed 5 ggr överlastad effektmässigt med en 400W-drossel om man använder 70W lampa
lysrör fungerar ungefär som en zenerdiod med ca 80 Volt brännspänning ganska oberoende av strömmen, resten av spänningen lägger sig över drosseln. En lysrör med drossel (eller motsvarande kvicksilverlampa) har runt cos(fi)=0.37 vilket innebär att induktansen är dominerande och resistansen är ganska liten part av totala impedansen. Detta gör att drosseln går med nästan samma ström oavsett om själva lampan är kortsluten, eller runt 120 Volt - strömmen ändrar sig inte så mycket då den bestäms till största delen av drosselns induktans.
med en 400W drossel så går det förmodligen ca 5 ggr mer ström genom lampan (och fortfarande ca 80 volt över sig) än med 70 W drossel och därmed 5 ggr överlastad effektmässigt med en 400W-drossel om man använder 70W lampa
vet ni vart man köper 70w drosslar till metallhalogen i stockholmsområdet?