[Lösningsmedel] IR-filter i objektiv, hur "tvätta" bort det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[Lösningsmedel] IR-filter i objektiv, hur "tvätta" bort det?

Inlägg av netrunner »

Jag håller på att modda en liten spionkamera så att den ska fungera i IR-ljus från en IR-lampa.

Linsen till kameran är 4mm i diameter och ca 3mm lång. Man kan tydligt se filter-glasbiten som sitter limmad på, längst bak.

Linsens hus är i plast och jag söker ett lösningsmedel som kan tvätta bort IR-filer beläggning men inte skada plasten.

Några bra förslag?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: [Lösningsmedel] IR-filter i objektiv, hur "tvätta" bort det?

Inlägg av grym »

troligtvis är det ingen beläggning utan en skiva med rätt material, inget som går att tvätta bort
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Man brukar bara ta bort den.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Om det inte går att pilla bort det i rumstemp så kan man kanske pröva att värma upp den lite med typ en hårtork så limmet mjuknar och sedan bända bort den med en liten trimmejsel eller nål kanske. Eller tvärt om, kylspray så filtrets lim blir skört.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo, tyvärr sabbade jag en ett annat objektiv av liknande typ genom att försöka bända bort glaset med kniv. Glaset och limmet är den starkaste delen av konstruktionen.

Tror inte att det är en egenskap hos glaset. Det syns tydligt att det är en beläggning på ena sidan.

Läste på webben att någon lyckats att skrapa av den med naglarna så det blir till att testa det när jag kommer hem. Hoppas på att inte repa glaset. Skulle kännas bättre att göra det på kemisk väg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Om det är glas så kan du ju testa med en tops med lösningsmedel och försiktigt tvätta fönstret. Bensin eller Aceton i så liten mängd på en tops bör inte smälta resten av linsen.

Jag har tagit bort IR-filter på lasrar med värme, låg värme så inte plastlinser och andra saker smälter men så limmet mjuknar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag värmer ofta lim för att kunna flytta eller ta bort saker. Men det är alltid lim av "klibber" typ, så som kontaktlim, tejp och klisterlappar.

Funkar värme lika bra på CA-lim, dvs lim som är i vatten konsistens när man använder dom?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tror det beror på limmet, de verkar vara olika. Som jag skrev så tar jag ibland bort linser från div. lasergrejer och det är ofta väldigt tunna limfogar i märkliga material. Senast så tog jag min varmluftslödkolv och satte den på 150 för att ta bort en PBS-kub från en laser. Det limmet var för jäkla hårt, försökte först bända bort en lins på samma apparat men den gick i 1000 bitar, dock så gjorde värmen att kuben lossnade efter lite jobb. Det limmet trådade sig inte utan verkade bara "minska" sin vidhäftningsförmåga tillräckligt för att man skulle kunna pilla bort kuben (5x5mm glasgrej fäst mot aluminium).

Förresten, intressant sammanträffande! http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=38882
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ok, allt väl.

För referens till andra som försöker något liknande:

- Beläggningen gick inte att skrapa av.
- Gick inte att lösa upp med bensin.
- Gick inte att polera av med en topz i en borrmaskin.
- Bända gick inte.

Efter att ha totalt givit upp och offrat den innersta delen av objektivet så försökte jag "skära av en skiva" (som man skär en limpa bröd) ... då hoppade filtret loss.

Fina IR bilder nu...
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Får man se några bilder? Jag blev lite nyfiken :)

Moddade själv en gammal webcamera från Philips men då trillade IR-filtret bort så det var ju ganska enkelt, har tyvär inga bilder kvar från den tiden.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Detta ytskikt är ingenting som går att tvätta bort då det är gjort av grundämnen och inget som normalt är lösligt i vanliga lösningsmedel. Är det kisellager så fungerar dock bla fluor och har för mig även cyanväte men det är förstås inget man vill slabba med om man så säger och det kommer dessutom även att reagera med glaset. En väldigt stark bas kan ev också bita på ytskiktet lite men det tar nog lång tid i så fall. Det finns även diverse föreningar som används där vissa är aningen lättare att ta bort men det kräver normalt ändå starka syror eller dylikt för det.
Skriv svar