Jag håller på att fixa o trixa ihop en förstärkare, eller förstärkarkortet är redan klart. Det är ej rekomenderat att ge den mer än 36 volt, jag får ut 36 volt efter likriktning och glättring. Lite säkerhets säkerhetsmarginal skulle inte skada så hur sänka späningen på vettigt sätt. Klart jag kan koppla motstånd och bränna effekt då sjunker spänningen lite, men det känns inte som nått bra sätt. Diod sänker spänningen med 0.7 volt? .... är det bara vid last ?
Få bort 4 volt skulle göra susen, så späningen hamnar vid kanske 32 V eller nått.
Enklaste sättet att sänka matningsspänning?
-
Re: Enklaste sättet att sänka matningsspänning?
Hur du än gör bränner du effekt. (SMPS ger bättre verkningsgrad förstås!). Effektlagen säger att P=U*I. Ska du ha bort spänning måste det bli i fall av ett spänningsfall, någonstans där strömmen flyter igenom. (Parallellreglering är nog uteslutet i detta fall.) Bättre då att aldrig skaffa mer spänning än du behöver!
Linda av trafon är förstås då ett bättre alternativ!
Samma sak i dioden, så fort ström flytter igenom så får du ett spänningsfall. Det är ju inte konstant 0,7V, utan varierar med strömmen. Se på diodkurvan hur Uf varierar.

Samma sak i dioden, så fort ström flytter igenom så får du ett spänningsfall. Det är ju inte konstant 0,7V, utan varierar med strömmen. Se på diodkurvan hur Uf varierar.
Handlar det om väldigt varierande strömmar upp till några ampere så tycker jag att en kapacitansmultiplikator-krets borde kunna göra jobbet.
Inspiration: http://sound.westhost.com/project15.htm
Med en lagom kraftfull mosfet isf bjt (bild 2 i länken ovan) borde man kunna bränna bort omkrig 3-4V (Vgs) och dessutom få en extra filtrerigssteg helt gratis.
Edit: Kretsen kommer fungera bäst med högt biasade steg.
Annars får man nog titta på vanliga regulatorkretsar.
Inspiration: http://sound.westhost.com/project15.htm
Med en lagom kraftfull mosfet isf bjt (bild 2 i länken ovan) borde man kunna bränna bort omkrig 3-4V (Vgs) och dessutom få en extra filtrerigssteg helt gratis.
Edit: Kretsen kommer fungera bäst med högt biasade steg.
Annars får man nog titta på vanliga regulatorkretsar.
Det blir väl till att plocka bort några varv från transformatorn. Det är en ringkärnstrafo så det är inte allt för bökigt, trista bara att förstöra den fina in paketeringen. 

Jag hade kört något som ger låg utimpedans, dvs inte effektmotstånd i serie, skaffa en serieregulator med den spänningen du önskar.
Jag tog bort några varv på trafon, och har nu precis 24 Vac ut från den, innan var det 27Vac. Det tog en timme kanske att pilla med det men nu e de gjort.