Nån som behöver 20 mm axlar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
täppa3
Kontakt:

Nån som behöver 20 mm axlar?

Inlägg av täppa3 »

Fick min efterlängtade leverans från World of CNC igår. Det visade sig att förutom de grejor som jag beställt så hade de skickat med 6 st 20*1200 mm axlar. http://www.worldofcnc.com/products.asp?recnumber=14 De ville inte ha tillbaka axlarna och jag har ingen större nytta av dem så jag kan sälja dem till högstbjudande. (Deras pris ligger på ca 2400:- inkl frakt)
Annars såg leveransen bra ut. Ska bli härligt att bygga ut min High-Z :happy:
Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Nån som behöver 20 mm axlar?

Inlägg av POS »

Hur kommer din förlängning gå till? blir det 2,4 meter fribärande axlar?
Användarvisningsbild
täppa3
Kontakt:

Inlägg av täppa3 »

Nej! Det blir axlar + 2o mm hiwin skena som bär upp det hela. Heiz har den lösningen på sin 1400 mm maskin. Tänkte låna den.
Användarvisningsbild
täppa3
Kontakt:

Inlägg av täppa3 »

Tänkte förtydliga lite,sambon stod å flåsade mig i nacken o vill kolla sin Facebook sist. :)
Jag tänkte göra det lätt för mig och samtidigt återanvända så mycket delar som möjligt.
Jag har köpt en ny aluminuim ram som är 2800 mm lång.
Jag byter x-axlarna och trapetsgängstängerna till ett par som är 2500 mm långa. Y och Z delen flyttar jag bara över.
Det innebär att jag får en fräsyta på ca 2300*600 mm.
Jag tänkte göra den ännu längre först men det visade sig att med så långa trapetsgängstänger blev det kritiska varvtalet för lågt. Nu kommer jag att få en maxhastighet på ca 1800mm/min. Jag fräser oftast med en matning under 1000mm/min så det funkar så länge.
Eventuellt byter jag till lite grövre kulskruvar lite senare.
Skriv svar