Hjälp: vill mixa ihop några funktioner för utebelysningen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
yrrol

Hjälp: vill mixa ihop några funktioner för utebelysningen

Inlägg av yrrol »

Hej. Detta är mitt första inlägg här och får väl be om ursäkt ifall jag gör något fel i detta.

Är trött på att det är kolsvart runt huset, så tänkte montera belysning under taket så väggarna lysesupp.

Men varför nöja sig med det, jag vill ju att det ska bli lite fräckare än så.

1. ljussensor så den aktiverar sig själv när det blir mörkt.
2. RörelssensorER - ifall någon går förbi så vill jag att styrkan ökar på ljuset.
3. Dimmer - så den kan växla mellan säg 30% och 100% (gärna ställbart).
4. Dimmer - När den växlar från svag till starkt sken så vill jag att den gör det mjukt, inte pang på.

Men... Jag är inte insatt i denna värld så jag vet inte vilka föremål man ska införskaffa, helst ska det ju inte kosta en förmögenhet.

Är det någon vänlig själ som kan tipsa om vad man bör tänka på, vad och var man inhandlar det som behövs.

IFall någon LED fantast vetom några käcka alternativ till att ha vanliga lampor, kanske en led-slinga av något slag, så vore det också uppskattat. Anar att det är klokt att besluta sig för vilket man väljer så "styrsystemet" inte blir förstarkt eller försvagt.

Tack på förhand. :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp: vill mixa ihop några funktioner för utebelysningen

Inlägg av B1n4ry »

Om du vill göra det där någorlunda smidigt så skulle jag rekommendera EiB/KNX.
KNX är ett bussbaserat system som kopplas ihop med 1-parskabel...
En eller flera KNX PIR (finns med ljussensor inbyggt) och en KNX dimmer och en KNX nätdel behövs.

Ett problem är väl dock att det där skall programmeras och att mjukvaran varken
är gratis eller enkel att jobba med...

Sedan är ju inte KNX prylar billiga heller så det kanske faller bort direkt även om det
är en rejält smidig och snygg lösning.

Billigare är väl att bygga ngt själv baserat på nån uC och då hålla sig till just LED och kanske klenspänning...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Budgetlösningen är väl att köpa en ljussensor som orkar driva alla lampor, och sedan vid varje lampa/lampgrupp koppla in en rörelsesensor och paralellt med inkommande och utgående fas ansluta en såndär vanlig billig dimmer. Med den dimmern ställer du ljusstyrka då ingen rör sig i närheten av sensorn.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

En dimmer med 0-10V styr ingång och en siemens logo t.e.x med analog utgång. Klart!
yrrol

Inlägg av yrrol »

DeeJayPA2's förslag lät enklast.. utan att veta vad förslaget ens åstankommer.. :)

Siemens logo t.e.x med analog utgång... vad gör sådan?

Och den mjuka övergången från ena läget till andra - svårlöst?
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Logo är en liten PLC, den måste programmeras för att få önskad funktioner. Med det är ganska enkelt.
Om du googlar lite på siemens logo så får du en bättre förklaring. Kostar ca 1500:-
Du har ett antal ingångar och utgångar som du "fritt" kan programmera till att funka som du vill.
T.e.x
Ljusrelä kopplat till ingång 1, tänder belysning 30%
Rörelsevakter till ingång 2, om ingång 1 är till dimma upp belysningen till 100%, dimma ner till 30% efter 4min.
Om du har en logo med klocka så kan du använda dig av tidsstyrning också.

Vad har du för budget?
yrrol

Inlägg av yrrol »

Budget, nja, jag kan mycket väl tänka mig 2000kr klassen för något styrsystem som verkar seriöst.

Fast de andra rörelsevakterna jag sett kostade ju 600kr styck så då efterlyste jag alternativa produkter vilket ingen kunde pekaut.

Så 1500 för de Siemensprylen är okej, finns det billiga sensorer att finna måntro?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Dyra rörelsevakter?

100 spänn på klas-i-sjön:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136254537

Skymningsrelä kostar inte så mycket mer:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136254428

Dimmer för att ställa den dimmade ljusstyrkan:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =141512972

Om du vill låta samma skymningsrelä styra "femtioelva" lampor så släng på en lämplig kontaktor:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135408089

Kopplingen blir alltså såhär:

230V elnät in----->skymningsrelä---->vidarematning

vid varje rörelsesensor:

Kod: Markera allt

/---rörelsesensor--\
vidarematning--                    ---lampa
               \---   dimmer    --/
Dimmern och rörelsesensorn paralellkopplas alltså...

(OBS att dimmern är för inomhusbruk).

P.S. ungefär samma tråd tror jag redan körts en vända på byggahus-forumet...
yrrol

Inlägg av yrrol »

Det är ju klockrent! :D

1. Kan jag använda detta skymningsrelät måntro?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136254428

2. Var kan en vanlig mupp som jag fåtag på Siemensen måntro?

3. Säker på att man kan programmera den till att stegra mellan 30-100% ?

4. Är det hardcore nörd programmering som gäller, eller kan man typ plugga in datorn och nyttja något simpelt program?

5. Antar att jag får gå via reläer ifall siemensen ska driva starkström belysning?

-----------------

MiaM: Jo det är jag som höll i den men där fick jag ju hänvisningar till mestadels inomhus prylar som kostade många hundra styck...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo yrrol har frågat där också och det tycktes att min lösning som är väldigt lika MiaM:s inte var så bra. På det här forumet BYGGER man sin egen styrning och en spänningsstyrd PWM till lite lysdioder och några lågvolts rörelsedetektorer från ELFA sedan behöver man bara bygga in det i en lämplig låda. Några kvällar med lödkolven så är man i hamn.

Detta är till en annan pryl med grunden går att använda till LED drivning.
Bild

Protte
yrrol

Inlägg av yrrol »

Jag tycker det är väldigt tråkigt att bli negativt bemött för att jag råkat fråga samma fråga i ett helt annat forum.
Är förövrigt inte emot att bygga själv, och därför vände jag mig till elektronikinriktat forum och finna en bredare krets av folk med rätt inriktning och då få ett större utbud av förslag.

Tycker Siemensen erbjöd spännande möjligheter, även om jag nu inte löder ihop en egen...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Att jag nämnde att frågan ställts på byggahus-forumet var INTE ALLS tänkt som kritik!

Jag kollade inte vem som ställt frågan där (det är ju ofta inte så lätt att veta att en person på ett forum är samma person som någon på ett annat forum), jag nämnde det som ett tips till ett till ställe att läsa om samma ämne.

Sorry om det uppfattades fel!
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

yrrol skrev: 2. Var kan en vanlig mupp som jag fåtag på Siemensen måntro?
3. Säker på att man kan programmera den till att stegra mellan 30-100% ?
4. Är det hardcore nörd programmering som gäller, eller kan man typ plugga in datorn och nyttja något simpelt program?
5. Antar att jag får gå via reläer ifall siemensen ska driva starkström belysning?
2 conrad.se och många andra ställen, säkert ebay också.
3 Jag är inte helt säker på det, jag kan kolla upp det i programmet. alltså dimma från 30%-100% under 4sekunder t.e.x
4 Absolut inte, väldigt enkelt faktiskt, borde finnas nått demo du kan ladda ner för att prova.
5 Logo finns i 230V utförande.

Edit:
Detta är ju, som protte säger ett elektronikforum. Så en lite mer elektronik inriktad lösning skulle ju vara att ta en standard dimmer men ta port potentiometern och ersätta den med simpel elektronik som fixar rampningen mellan 30%-100%.
Borde bli mycket billigare iaf, samt att effekt delen är redan fixad.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag tycker att jag blev dåligt bemött på byggahus med min lösning, ELJO dimmer dimmar snygg och mjukt upp och ner men just när rörelsevakten slår ifrån kommer det att bli mörkt en millisekund sedan kommer ljuset mjukt och fint. Men nu är vi på elektronikforumet.com och då tar vi nya tag.

Sedan måste vi bestämma oss om du ska ha en 230 utgång eller en lågvolt för LED, det är inge bra att köra ut 230 och sedan använda LED (det är att gå över ån efter vatten).
Svar på din fråga 5:
Nej man kan inte använda relän (klassiska mekaniska) till en dimmerlösning, den ska slå till och från 100 ggr per sekund, så det är någon form av halvledare som gäller.

Protte
Skriv svar