v-g skrev:arune:Jag har följt din tråd om hemautomation och det verkar fungera prima så inget ont om det. Men tyvärr är 150 spänn på tok för dyrt för mina ändamål där jag kanske bara ska ha av/på på en LED tex. Kretskortet var bra prissatt(så inget gnäll på det) men då jag helst vill kunna göra allt på ett kort och på det kör PIC så faller tyvärr det bort. PIC:arna har jag dessutom redan hemma
Det tråkiga är också att jag har en befintlig serverdel som just nu kommunicerar via RS232 och denna skulle jag
helst vilja slippa ändra i allt för mycket, att däremot lägga till
adressanrop känns lagomt. Sen gillar jag att få experimentera lite också.
Det jag verkar ha missat är hur själva kommunikationen sköts är det bara att tjoffa i de två kretsarna och sen klart och CAN ser till att BIT:arna kommer dit de ska? Beskriv gärna hur det fungerar, kretsarna finns ju på ELFA och är överkomliga tycker jag. Vad behövs på serversidan för att kunna kommunicera (gärna USB)? Hur strömmatar du det hela via en särskild Vcc kabel eller? (syns inte på kopplingsscheman nämligen vad jag kan se

)
Det är förmodligen ganska billigt om man räknar med tiden man sparar på att utveckla allt själv, men givetvis beror det ju på om man räknar sin egen tid

CAN-controllern sköter själv kommunikationen med CRC. Så man behöver bara lägga paketet i buffern och sen behöver man inte bry sig så mycket mer, behöver bara kolla så buffern är tom innan.
För att en server ska kunna vara med så får man ha en gateway-enhet, där kör vi med ett corecard+usb/rs232/ethernet som bara skickar paketen mellan can och respektive port.
För matning har vi en röd micromatch-kontakt där man kopplar in en 4-ledad kabel (vi brukar använda flat telefonkabel): GND, 9-24VDC, CANL, CANH.
v-g skrev:arune:Om man har ett av era "corecard" räcker det sen med en MAX232 eller en FTDI för att köra CAN och sen de andra kretsarna på varje "nod" om man så säger? Har jag uppfattat det rätt.
Ja, man får ta ett corecard och koppla mot max232/ftdi/ethernet så har man sin gateway som man kan koppla till en PC. Denna gateway kan dock inte ha samma bootloader/bios som de andra noderna, den är lite special. På PC-sidan får man om man har en RS232- eller USB-gateway öppna en serieport och sen skicka 17 bytes på ett speciellt format så kommer gatewayen skicka det vidare på CAN. Sen kommer det mottagas paket på 17 bytes på PCn som är de paket som går på CAN.
Köper man ett starterkit så får man med 2st corecard som man kan göra vad man vill med (nästan) och en gateway-enhet.
Hur många noder rör det sig om?