Strömbegränsning för labbaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Strömbegränsning för labbaggregat

Inlägg av PHermansson »

Ritar lite på ett hembyggt labbaggregat och funderar på att ha någon form av strömbegränsning. Det kanske kan göra att lite mindre magisk rök släpps ut när man klantar sig :)
Tanken är att använda en LM1084-ADJ som spänningsregulator. Denna har en inbyggd strömbegränsare, men tolkar jag siffrorna rätt kan det bli 8 ampere i kortslutningsström. Skulle vilja ha möjlighet att ställa in den på typ 100 mA.
Om man sätter ett motstånd i serie med utgången och sedan en opamp som mäter spänningsfallet över denna. Utgången från opampen driver sedan en transistor som drar ned Adj-pinnen till jord om spänningen över motståndet blir för hög. Tänker mig också en kondensator nånstans här så att utgången förblir avslagen några sekunder, samt en lysdiod som visar att strömbegränsningen är aktiv. För att kunna ha olika begränsningar kanske även en omkopplare och olika seriemotstånd.
Är detta en bra idé eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
hadoque

Re: Strömbegränsning för labbaggregat

Inlägg av hadoque »

I produktbladet till lm317 (national semiconductor) finns exempel på krestar med variabel strömbegränsning. Det kanske kan vara nåt? På wikipedia finns ett gäng produktblad som du kan leta efter inspiration i; http://en.wikipedia.org/wiki/LM317 .
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tycker nog att det låter som om du skulle googla lite efter ett labagg med "fold-back" strömbegränsning.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om man sätter ett motstånd i serie med utgången och sedan en opamp som mäter spänningsfallet över denna.

Precis så som är vanligast tror jag, själv gjorde jag så iaf när jag konstruerade ett labbaggregat för många år sedan, dock med en FET-transistor som serieregulator där gaten var kopplad till strömmätningen samt spänningsreferens.

Istället för vridomkopplare kan du lika gärna använda en potentiometer, använder du även display som visar strömmätningen är det inga problem att ställa in rätt värde.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Man måste skilja på ett aggregat med konstant ström och ett med fold-back.Som du beskriver det,Hermansson är det ett med fold-back,dvs strömmen dras ner av aggregatet för att skydda anslutna grejor.
Ett aggregat med konstant ström lämnar(åtminstone teoretiskt) hela tiden den inställda strömmen ända ner till 0 volt.
Om man gör det med opamp eller transistor eller rör eller apelsiner spelar ingen som helst roll.Att mäta över ett seriemotstånd är det vanligaste sättet,men det finns också andra sätt att göra det på.
Att ha ett aggregat som drar ner strömmen bara några sekunder blir nog inte så bra-det hinner ju börja brinna redan efter de få sekunderna...?
Men varför göra om det jobb som många,många redan gjort?Varför inte leta upp ett färdigt schema?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man ladda batteri med strömgräns så vill man inte ha fold-back.

fold-back är en nödutgång som förs in i aggregat som inte kan avyttra värmen som bildas i reglertrissan när man tex. vill köra 4.2 Volt 5 ampere för att ladda en LiPol-batteri och aggregatet kör med 40 Volt input från trafon vilket gör att den får 179 Watt förlust över reglertrissan och inte har kylflänsar för att bli av med värmen.

med switchade labbagregat som Delta så har man inte det bekymret, men å andra sidan gör dom ett djupt hål i pluskan när man skaffar dessa...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tackar för tipsen, då har jag en del att forska vidare i. Fold-back verkar vara det jag vill ha.
Färdiga scheman har jag inget emot, förslag på bra sådana mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min hemsida, under "Freebies" finns det just en strömbegränsningskoppling med fold-back, faktisk är det första schemat.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ok tack, ser bra ut! Får nog bli en liknande konstruktion.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Med risk att låta tråkig. men är det verkligen ide att bygga labbagg nuförtiden?
Det kan ju knappast bli billigare och troligtvis inte ens bättre.

Nåja hursomhelst, kör på.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har man en transformator liggandes kan det ju vara ekonomiskt, men annars är det nog bra mycket billigare att köpa någon hobby/kina variant.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Visst är det så, men det var precis så. I hyllan stod en stor transformator och ett par elektrolyter, strax intill en kraftig likriktare och en stadig kylfläns. På bänken står ett gammalt hembyggt aggregat som har sina brister (baserat på LM317 och har svårt att orka med mina experiment).
Skriv svar