Artcam

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
mattgus

Artcam

Inlägg av mattgus »

jag undrar om det finns nån vänlig själ som kan guida mig lite i artcam, skulle vilja fräsa några skyltar men jag fattar väldigt lite(nästan inget alls).
Verkar vara ett avancerat program.
Skulle behöva hjälp med grunderna.
//MG
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Artcam

Inlägg av jojje »

Finns väl massor med demofiler du kan titta igenom?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Finns lite filmer.

http://www.youtube.com/watch?v=EjfTwnqSdI4
sök på "artcam tutorials"
mattgus

Inlägg av mattgus »

Jag har tittat på dom och tycker det hela är rörigt i alla fall, plus att jag hittar ingen lämplig postprocessor till mach3.
mattgus

Inlägg av mattgus »

kom på att jag kan ju lika gärna fråga vad ni använder för programvara?
Vad finns för alternativ?
När jag fräser "vanliga" detaljer använder jag sheetcam. Funkar fint tycker jag, men kurvor blir inte kurvor utan raka streck(använder coreldraw X4)
//MG
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det rörigt med massa filmer, filmerna är röriga eller blir det rörigt i huvet?

Det behövs väl ingen speciell postprocessor till Mach3?
Mach2-processorn funkar nog säkert till det du ska fräsa ut.

Vilken ver. av ArtCAM har du föresten?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dina raka streck har inget med Sheetcam att göra utan Corel. Lär dig att rita rätt så blir det nog bra, själv använder jag inte skräpet att rita med utan kör med typ AutoCad som kan exportera DXFer i R12 som funkar klockrent.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Finns massa trådar om vad folk använder. Det är väl mest vad ska du ha det till som är frågan.
Jag använder AutoCAD och LazyCAM för att bereda mina SW-filer.

Vad är en "vanlig" detalj? Ett dörrhantag är väl ganska vanligt. Tar i många såna varje dag.
En dörrskylt är vanliga att fräsa ut, och dom är för det mesta i 2D.
Menar du 3D, så är det nog mest ovanliga saker du ska fräsa.
mattgus

Inlägg av mattgus »

Ironin e då på topp ser jag.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du får dom svaren du frågar efter. :badgrin:
mattgus

Inlägg av mattgus »

ok, jag fattar...
när jag skriver "vanlig" fräsning så menar jag 2D detaljer, motorfästen till modellmotorer, projektorfästen, gravyr och utfräsning av led skyltar.
Ovanlig fräsning är för mig (än så länge) reliefer, 3d-foto o.s.v.
och bara för att ha sagt det så kan Corel också exportera DXF'er i R12, men kurvorna blir linjer iaf. om man inte konverterar eller köper DXF-tool för $59 (funderar starkt på det)

Och ang. rörigheten så e det nog mest mitt huvud som rör till det..
jag vet ju inte var Artcam startar fräsa på maskinen, finns ju ingen överskådlighet som i tex. sheetcam där man kan placera modellen var man vill på materialet, men det kanske är ett helt annat sätt att jobba på.
Jaja, jag får väl knota vidare..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Starta med att glömma Corel, iaf om du ska göra nåt (riktigt) i skala, tex ett motorfäste.
Lär dig ett "riktigt" CAD-program på en gång. Corel kan du ha kvar till bilder på fina fjärillar och liknande.

Jag kör ut nästan 100% i 2D (eller 2,5D är väl mera riktigt). Jag ritar däremot i 3D, men bara platta saker.
Till det använder jag först SolidWorks. Nästan bara för att se att allt passar med varandra och att tex hålen kommer på samma linje. Sen kör jag ut en ACIS-fil (.sat) av hela konstruktionen. Den tar jag in i AutoCAD där jag lägger allt ner på X-Y planet. (Det går lika bra att köra i ett 2D CAD-program från början.)

Sparar till DWG-filer som jag tex döper till MDF-skivans tjocklek. Först gör jag iordning "Layer" som passar till dom olika djupen jag ska fräsa. På Layer 0 lägger jag in konturen av materialet jag utgår från. Sen fryser jag Layer 0 före jag kör ut en DXF.) Detta för att veta vart nollan är och även så att allt får plats. Sen gör jag fräsbanorna manuellt med "Boundary", "Offset" eller nåt annat. Alltså gör en Boundary och sen en Offset på tex 1,5mm om jag använder 3,0mm fräs.
När allt är klart sparar jag filen även som en DXF. Spelar ingen roll vilken version, men passa på så allt ligger platt med Z=0 och att du "Explode" det som kan exploderas. (Funkar bra med "Explode" "All".)

Öppna LazyCAM och ta in DXF-filen som "Mill". Flytta runt på dom olika Layren så du får riktig fräsordning. Tex vill du fräsa ytterkanterna sist. Ange frässtålet/"Tool" till tex 3.0mm. (Har du inga definerade, så gör det först.) Tryck även på "Send to all Layers" för att slippa ange Tool för varje Layer. Under Cut kör jag med Rapid Hight = 5, Cut Start = 0 och Cut Dept = -8 eller hur djupt du vill fräsa. (Tänk på minustecknet.) Tryck på Set Layer och Set All Layers. Flytta runt lite på dina Chain i tabellen till vänster, så du inte fräser en ytterkant före en inner. När allt är klart, så gör du en fräsfil med "Post Code"-knappen. Det tillverkas en .tap-fil, som du tar in i Mach3.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

wow, fin guide, tack! Det kommer inte bara gnäll ur gubben utan även en del riktiga pärlor! :)
mattgus

Inlägg av mattgus »

nu har jag lekt lite me artcam och gjort mina första trevande fräsningar.
Stötte dock på ett problem som jag undar om någon har varit med om,
varför kan jag inte köra artcam samtidigt som mach3?
Har jag igång artcam och startar mach3 så avslutas artcam, varför?
Och till sist, vad använder ni för postprosessor?
//MG
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har du ens provart det jag föreslog, och om, vad blev fel?
Skriv svar