Jag har råkat ut för lite olika:
Att det inte hunnit avverka tillräckligt, vilket har lett till att matningen tryckt på så det gått tyngre och spindeln helt enkelt stannat.
Att det kladdat i plast trots kylning med vätska
Att fräsen grävt ner sig/dragit upp arbetsstycket.
Sen har jag väl tappat steg nån gång, men det är nog som följd av att jag fått en lightversion av fallen ovan.
Har hittills inte lyckats haft av något stål, men nåt har nog blivit lite krokigt.
Tecno>>> Tro mig jag har försökt, men att hitta skärdata, som inte är erfarenhetsbaserad på t ex CNC-zone, har åtminstone inte jag gjort för varken trä eller plast. Visa mig gärna!
Jag läser gärna tabeller!
Jag är ju som ni fattar nybörjare på detta med extremt liten hobbybudget, och vet inte om alla misstag jag gör, ännu! Men ni brukar ju kunna hitta dem
Frågar efter erfarenheter här eftersom många kör små egenbyggda system med dremelspindel, detta spelar ju in stort i hur fort/hårt/djupt man faktiskt kan köra. Har testat lite olika skärdatakalkylatorer men lite svårt att anpassa allt efter mitt system.
Tilläggas skall väl att jag nu har lite enskäriga och tvåskäriga fräsar, vilket verkar vara det som rekommenderas av flest här, och första intrycket är klart positivt.