Tanka bilder från kamera, uppdatering: Nya problem
Tanka bilder från kamera, uppdatering: Nya problem
Har köpt en beg. kamera #Canon ixus i zoom#.
Nu har jag försökt tanka över bilder till datorn (windows), via USB-kabeln.
Som vanligt när jag ansluter ny USB-vara, vill den ha en drivrutin.
Hittade en Twaindriver på Canons hemsida som var till rätt model av kamera.
Ok. nu går det att överföra bilder, men jag skulle vilja få upp kameran som en ny enhet i utforskaren.
Hur fixar man det? Dessutom verkar det inte funka att avinstallera Twaindrivern ordentligt.
Nu har jag försökt tanka över bilder till datorn (windows), via USB-kabeln.
Som vanligt när jag ansluter ny USB-vara, vill den ha en drivrutin.
Hittade en Twaindriver på Canons hemsida som var till rätt model av kamera.
Ok. nu går det att överföra bilder, men jag skulle vilja få upp kameran som en ny enhet i utforskaren.
Hur fixar man det? Dessutom verkar det inte funka att avinstallera Twaindrivern ordentligt.
Senast redigerad av säter 29 november 2009, 21:33:08, redigerad totalt 1 gång.
-
limpan4all
Re: Tanka bilder från kamera
Inga Canon kameror kommer upp som "Mass Storage Devices" enheter såvitt jag vet.
Gör som vi andra, skaffa en extern minneskortsläsare det är snabbare, billigare (mindre batteriförbrukning) samt säkrare.
Gör som vi andra, skaffa en extern minneskortsläsare det är snabbare, billigare (mindre batteriförbrukning) samt säkrare.
Ställer du kameran i ptp läge kan du komma in i den från windows och så.
Kan du förklara hur man ställer in den i PTP läge?
Nu har jag köpt en kortläsare, då gick det naturligtvis kanonfint.
Försäljaren påstod att läsaren skulle klara de flesta kort på marknaden,
men kortet från min telefon, en Nokia 6110 Navigator, verkar alldeles för litet för att passa i hålet. Måste det till nån adapter?
Jag är fortfarande intresserad av PTP-läget på kameran.
Nu har jag köpt en kortläsare, då gick det naturligtvis kanonfint.
Försäljaren påstod att läsaren skulle klara de flesta kort på marknaden,
men kortet från min telefon, en Nokia 6110 Navigator, verkar alldeles för litet för att passa i hålet. Måste det till nån adapter?
Jag är fortfarande intresserad av PTP-läget på kameran.
Kan vara ett uSD, jag har köpt två såna och bägge gångerna har det följt med en adapter i SD-format som man stoppar kortet i.säter skrev:men kortet från min telefon, en Nokia 6110 Navigator, verkar alldeles för litet för att passa i hålet. Måste det till nån adapter?
-
Freezer7Pro
Jag skulle inte rekommendera att du kör via USB direkt från kameran. Jag har en IXUS själv, och den tuggar batteri utav helvete bara av att vara ikopplad till USB.
Jag skaffade också en minnesläsare, Den är både snabbare en kamera, + Fick inte in rätt drivers till mitt 64bitars system så då krånglade RAW filer, de dök upp som JÄÄÄtte stora JPG filer...
Köpte min för 120kr på Scandinavian photo, den är liten ganska snygg, Stödjer de mesta format, och drivs enbart på usbströmmen, och är typ på 60mb/sec eller något i den stilen
Köpte min för 120kr på Scandinavian photo, den är liten ganska snygg, Stödjer de mesta format, och drivs enbart på usbströmmen, och är typ på 60mb/sec eller något i den stilen
Du behöver någon typ av adapter:
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.308
Kameran måste inte dyka upp en som en enhet. Testa att installera Twain drivern och kör någon form av film program, tex "windows movie maker" som finns i alla windows XP (visst finns det bättre men det räcker för att testa). Välj att du vill "fånga video från extern källa" eller något sådan.
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.308
Kameran måste inte dyka upp en som en enhet. Testa att installera Twain drivern och kör någon form av film program, tex "windows movie maker" som finns i alla windows XP (visst finns det bättre men det räcker för att testa). Välj att du vill "fånga video från extern källa" eller något sådan.
Re: Tanka bilder från kamera, uppdatering: Nya problem
Nu har jag börjat knäppa lite med kameran, men blir inte nöjd med bildkvalitén.
Här är ett kort jag knäppte uppe på vinden, belysningen där är ganska dunkel, men inte på något vis "becksvart".
Bilden föreställer ett stålbord för fräsmaskin 1000mm x 500mm fullt med M12 hål.

Så här ser det ut efter att jag "lyst upp" bilden i ett bildredigeringsprogram.

Dessutom är jag inte nöjd med skärpan. Speciellt om knäpper på nära håll.
Är det någon som har erfarenhet av kameror och kan ledsaga mig lite?
Här är ett kort jag knäppte uppe på vinden, belysningen där är ganska dunkel, men inte på något vis "becksvart".
Bilden föreställer ett stålbord för fräsmaskin 1000mm x 500mm fullt med M12 hål.

Så här ser det ut efter att jag "lyst upp" bilden i ett bildredigeringsprogram.

Dessutom är jag inte nöjd med skärpan. Speciellt om knäpper på nära håll.
Är det någon som har erfarenhet av kameror och kan ledsaga mig lite?
4år gammal kamera med dålig blixt (använder du den?) 5mp och avsedd till party-fotografen, där utseendet är viktigare än bilden. Bilden är helt normal tycker jag.
Bara för att kameran är digital så blir den inte magisk, fotografering handlar om ljus, ofta om avsaknaden av ljus. Ta med en förläningskabel och en bygglampa så ska du se att bilderna blir bättre.
Det finns CHDK till din kamera som göra att du får tillgång till extremt avancerade inställningar, om du vet hur du ska använda dessa så rekommenderar jag dig att testa:
http://chdk.wikia.com/wiki/SD30
Om du inte vet hur du använder avancerade ställningar så rekommenderar jag Dans Datas fotoskola. Den är mycket rolig läsning om inte annat.
REKOMMENDERAS: -> http://www.dansdata.com/phototute.htm
Bara för att kameran är digital så blir den inte magisk, fotografering handlar om ljus, ofta om avsaknaden av ljus. Ta med en förläningskabel och en bygglampa så ska du se att bilderna blir bättre.
Det finns CHDK till din kamera som göra att du får tillgång till extremt avancerade inställningar, om du vet hur du ska använda dessa så rekommenderar jag dig att testa:
http://chdk.wikia.com/wiki/SD30
Om du inte vet hur du använder avancerade ställningar så rekommenderar jag Dans Datas fotoskola. Den är mycket rolig läsning om inte annat.
REKOMMENDERAS: -> http://www.dansdata.com/phototute.htm
Tackar så mycket.
Ska läsa fotoskolan.
Ska försöka läsa på lite CHDK. Sen kanske man vågar prova.
Bilden är tagen med blixt. Tycker inte du blixten verkar "tam"?
Den är ju sämre än på min förra kamera, Mustek MDC-800.
Det kommer en liten "rökpuff" från blixten varje gång, men det antar jag är normalt.
Man tycker ju att på 1.5 meters avstånd, med blixt, borde det bli bättre än ovanstående bild.
Ska läsa fotoskolan.
Ska försöka läsa på lite CHDK. Sen kanske man vågar prova.
Bilden är tagen med blixt. Tycker inte du blixten verkar "tam"?
Den är ju sämre än på min förra kamera, Mustek MDC-800.
Det kommer en liten "rökpuff" från blixten varje gång, men det antar jag är normalt.
Man tycker ju att på 1.5 meters avstånd, med blixt, borde det bli bättre än ovanstående bild.
Högre ISO.
Större bländare (mindre "f" värde, t.ex f2.
.
Längre exponeringstid som dock kan kräva stativ.
Större bländare (mindre "f" värde, t.ex f2.
Längre exponeringstid som dock kan kräva stativ.
Har bla en sådan här typ "party" kamera som jag dock har fått och som är runt 3 år gammal eller så, hade aldrig fått för mig att köpa en då de är så dåliga för allt annat. En bild på korsningen här mitt i natten som är flitigt upplyst av högtrycksnatrium så den lyses upp mycket bra ger tillbaka en i princip totalt svart bild med denna kamera, man kan möjligen urskilja en extremt svag fläck av något som dock är en intensivt lysande högtrycksnatrium lampa.
En annan 5 år gammal kamera av ungefär samma typ av uppbyggnad dock där man kan ställa in allt manuellt som man långt ifrån kan på den andra och är också lite lite dyare, justerar allt själv som den skall och ger tillbaka en klar tydlig upplyst bild av hela korsningen med en 1 sek exponering.
En annan 5 år gammal kamera av ungefär samma typ av uppbyggnad dock där man kan ställa in allt manuellt som man långt ifrån kan på den andra och är också lite lite dyare, justerar allt själv som den skall och ger tillbaka en klar tydlig upplyst bild av hela korsningen med en 1 sek exponering.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
När jag köpte ett microSD-kort följde det med två adaptrar:

Mina är dock av märket kingston.
Och det var förövrigt också till en 6110 Navigator.
Undrar om den tar 4GB-kort. Mitt 2GB är nästan fullt...
Och när jag köpte SDHC-kortet till digitalkameran, följde det med en sån här:

Helt perfekt att ha med sig. Förvaras i en liten liten tygväska med dragkedja och nyckelring. Två fickor inuti så där ligger adaptrarna också.

Mina är dock av märket kingston.
Och det var förövrigt också till en 6110 Navigator.
Undrar om den tar 4GB-kort. Mitt 2GB är nästan fullt...
Och när jag köpte SDHC-kortet till digitalkameran, följde det med en sån här:

Helt perfekt att ha med sig. Förvaras i en liten liten tygväska med dragkedja och nyckelring. Två fickor inuti så där ligger adaptrarna också.