Jag håller just nu på med ett projekt som har att göra med piezo-elektricitet. Piezokristaller fungerar så att om man utsätter kristallen för tryck uppstår en spänningsskillnad, om än väldigt liten, mellan kristallens sidor.
Vår idé är att bygga en prototyp som uppfattar spänningsskillnaden i kristallen och som sedan aktiverar någonting annat, tex ett batteri som får en lampa att lysa. Man kan säga att kristallen agerar strömbrytare när man trycker på den.
Vi kan väldigt lite om ellära och behöver därför er hjälp. Efter att ha läst lite om transistorer beskrivs dem ungefär som vi vill ha det: när där blir en spänning på ena elektroden startar strömflödet genom de andra två elektroderna.
Skulle detta fungera för oss, om vi tex kopplar kristallen till en elektrod och låter en strömkrets med lampa gå över de andra två? Hur stor måste spänningen vara för att detta ska kunna fungera? Vi får upp en spänning på mellan 200-300 mV, skulle detta räcka? Finns det någon annan typ av komponent som skulle kunna vara till nytta för oss?
Vi behöver verkligen hjälp med det här och vi är ytterst tacksamma för alla svar vi kan få.
John Lovén
Använda en transistor tillsammans med en piezokristall?
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Re: Använda en transistor tillsammans med en piezokristall?
Det går säkert få det att fungera med hjälp av några transistorer men att använda en komparator låter spontant enklare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Komparator
http://sv.wikipedia.org/wiki/Komparator
Re: Använda en transistor tillsammans med en piezokristall?
Att mäta pizeon på likströmsnivå låter väldigt knepigt att få till bra då en sådan kristall ger bara några nA i ström i en kort puls precis när man trycker/släpper och är följdaktligen väldigt svår att mäta upp då ingånsstegen ala enkel transistor som mäter den förmodligen har 100 ggr mer strömmar på sin ingång bara för sin egen del och strömpulsen från Piezon kommer vara lika hörbar som en muspip på en rave-partys dansgolv....
OP-ampar med FET-ingångar kanske skulle fungera, men jag skulle nog titta på att detektera den växelström som piezoelementet skapar när man berör kristallen - dvs. agerar som microfon och använda något konstruktion som liknar en pickup-ingång eller microfoningång och därefter en detektor som känner av ljudet och tänder/släcker någon indikator.
skall man göra en konstruktion som känner om man har fingret kvar på eller av kristallen så får man ha andra strategier - men fullt görbart...
PS: Ellära är något man måste ha i botten när man håller på med elektronikdesign, tycker du att du saknar kunskap så är det bara att plocka fram böcker/surfa och plugga på den biten samtidigt som du pillar med projektet - dvs. man får försöka fylla kunskapsluckorna efter hand - det är faktiskt din skyldighet mot dig själv.
När jag gick i gymnasiet så höll man på med elläran på teoristadiet i stort sett ett år innan man egentligen började bygga saker med fysiska komponenter - kanske inte så bra enligt min mening då man lär dig snabbare och bättre när man har både teori och praktik parallellt.
OP-ampar med FET-ingångar kanske skulle fungera, men jag skulle nog titta på att detektera den växelström som piezoelementet skapar när man berör kristallen - dvs. agerar som microfon och använda något konstruktion som liknar en pickup-ingång eller microfoningång och därefter en detektor som känner av ljudet och tänder/släcker någon indikator.
skall man göra en konstruktion som känner om man har fingret kvar på eller av kristallen så får man ha andra strategier - men fullt görbart...
PS: Ellära är något man måste ha i botten när man håller på med elektronikdesign, tycker du att du saknar kunskap så är det bara att plocka fram böcker/surfa och plugga på den biten samtidigt som du pillar med projektet - dvs. man får försöka fylla kunskapsluckorna efter hand - det är faktiskt din skyldighet mot dig själv.
När jag gick i gymnasiet så höll man på med elläran på teoristadiet i stort sett ett år innan man egentligen började bygga saker med fysiska komponenter - kanske inte så bra enligt min mening då man lär dig snabbare och bättre när man har både teori och praktik parallellt.