Problem med PSpice genom Wine i Linux

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Problem med PSpice genom Wine i Linux

Inlägg av cykze »

Hejsan!

Försöker få igång PSpice genom Wine i Linux. Problemet är att inga komponentbibliotek finns att tillgå när man trycker Ctrl+G (Get New Part...) i "PSpice Schematic". På grund av det kan jag inte heller öppna scheman som jag har gjort under Windows. Är det någon som har en idé om hur man kan få PSpice att hitta biblioteken? Går det att ange sökvägen till biblioteken på något sätt? Jag har provat lite med "Analysis->Library and Include Files". Men jag lyckas inte få fram biblioteken ändå...

Kanske någon som har provat själv med PSpice under Wine?
Graj

Re: Problem med PSpice genom Wine i Linux

Inlägg av Graj »

Gammal tråd :D
Men pspice verkar funka numera (hitintills i vart fall).
Dock fick man kopiera filen PSPICEEV.INI manuellt
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Hejsan.. Linux användare här med.. Föredrar ju native program men på denna front är det ingen av det jag testat som känts riktigt 100..

Det bästa windows programmet jag använt hittills i wine är LTspice från Linear Technology, det är gratis och går att ladda hem direkt från deras hemsida utan registrering

http://ltspice.linear.com/software/LTspiceIV.exe

Jag läste förut att en av dom som utvecklade det använde det själv under Linux i wine och tänkte att jag skulle testa det, har funkar out of the box i wine för mig iallafall... Kom gärna med andra tips om ni testat andra program! :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vill man använda sig av Spice-2 är nog dom enda helt kompatibla ovanstående nämnda PSpice och LTspice, dock stödjer väl Ngspice det mesta från Spice-2 idag. Själv försöker jag helst hålla mig till modernare Spice-3 kod som fungerar ypperligt i Ngspice med valfritt schemaritningsprogram.
Skriv svar