Hur utbytbara är Flashminneskretsar?
Hur utbytbara är Flashminneskretsar?
Jag flytta ett flashminneskrets från ett USB-minne till en annan. Har inte gjort något liknande förut och vet inte ens om det är möjligt. Är flash-kretsar från en leverantör pin-kompatibla med kretsar från andra leverantörer? Jag vill byta ut en 4GB Sandisk-krets mot en 4GB Toshiba-krets. Båda USB-minnena ser i princip lika ut. Flash-minnet sitter bakom USB/Flash kontroller och båda kretsarna är 48-pinnars TSOP.
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Re: Hur utbytbara är Flashminneskretsar?
Den informationen borde ju finnas i kretsarnas datablad.
Re: Hur utbytbara är Flashminneskretsar?
Kanske man kunde använda USB-minnen som flashprogrammerare av kretsar i ADSL modem, moderkort osv..?
Re: Hur utbytbara är Flashminneskretsar?
Olika tillverkare har/kan ha olika programmeringsalgoritmer. Då kretsarna programmerar sig själv är det som skiljer kommandosekvensen för att radera/programmera.
De kan alltså vara lika men de kan likaväl skilja sig, det kan även vara så att signaturen läsas och sekvensen anpassas vilket är ett vanligt sätt för en del enheter.
De kan alltså vara lika men de kan likaväl skilja sig, det kan även vara så att signaturen läsas och sekvensen anpassas vilket är ett vanligt sätt för en del enheter.
Re: Hur utbytbara är Flashminneskretsar?
Minnena kan ha olika id-nummer vilket kan göra att det inte kommer att fungera.
En till sak att tänka på är RHOS & LFS. USB minnena är med största sannolikhet tillverkade med med blyfritt lod och löder man sedan med bly-lod så kommer det att uppstå fenomen som whiskers m.m. Har sett fenomenet själv på jobbet, där produkter slutar att fungera pga blysmitta.
// Marcus
En till sak att tänka på är RHOS & LFS. USB minnena är med största sannolikhet tillverkade med med blyfritt lod och löder man sedan med bly-lod så kommer det att uppstå fenomen som whiskers m.m. Har sett fenomenet själv på jobbet, där produkter slutar att fungera pga blysmitta.
// Marcus