Tips: Digitalt skjutmått på LIDL 149 kr

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Tips: Digitalt skjutmått på LIDL 149kr

Inlägg av 4kTRB »

Men en precisionspot kan väl inte vara så dyr?
Jag menar skjutmåttet här kostar ju inte mer än 159:-
hh

Inlägg av hh »

Vad har de sakerna med varandra att göra? Alla digitala skjutmått jag har sett har haft induktiva eller kapacitiva givare.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det var skillnad.
Går det bygga en egen sån?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Allt går bara man har kunskapen, maskinerna och pengarna. Kan dock garantera dig att det blir bra billigare att köpa en komplett för 60:- på Ebay.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag köpte ett par för att montera på svarven, men det funkar ju inget vidare med autooff och automatisk nollning vid påslag.

Någon som vet hur det funkar med extern strömförsörning, förbigås autooffen då?
sledneck

Inlägg av sledneck »

Lägg till några hundringar och du får ett absolut Mititoyo
skjutmått. Då slipper du på och av, samt referenskörning.

Edit: IP 65 dessutom.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Låter rätt dumt att köpa dyra japanska instrument för att sen gå loss på dem med vinkelkapen. Om sen "absolut" betyder att man inte kan nolla dem var som helst är de ju inte heller lämpliga som maskinskalor.

Skulle jag lägga till några hundringar skulle det snarare vara på kinesiska skalor som är till för maskinmontage. Men det kommer jag inte att göra eftersom 150 mm räcker för mina behov. Så hittar jag inte ett sätt att bli av med autooff får jag köpa ett par kinesiska skjutmått till av den vanliga typen som INTE nollar vid påslag.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det går inte att modda det så att det är på hela tiden då ?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jo, min tanke var ju det. Om jag skulle vara en kinesisk skjutmåttskonstruktör så skulle jag ju ha designat det så att inkopplande av extern strömkälla skulle förbigå automagisk avstängning. Så om de verkliga kinesiska skjutmåttskonstruktörerna tänker som jag borde i så fall extern strömkälla kunna räcka som modifiering. Tänkte mest höra om någon redan testat att köra med extern strömkälla och redan vet om konstruktören tänkt på detta, eftersom jag egentligen inte har behov av strömkällan i sig, det skulle bara vara för autooffen.

(hej förresten. Jag misstänker att du är den Glenn jag tidigare jobbade med i Kista?)
sledneck

Inlägg av sledneck »

jihe skrev:Låter rätt dumt att köpa dyra japanska instrument för att sen gå loss på dem med vinkelkapen. Om sen "absolut" betyder att man inte kan nolla dem var som helst är de ju inte heller lämpliga som maskinskalor.

Skulle jag lägga till några hundringar skulle det snarare vara på kinesiska skalor som är till för maskinmontage. Men det kommer jag inte att göra eftersom 150 mm räcker för mina behov. Så hittar jag inte ett sätt att bli av med autooff får jag köpa ett par kinesiska skjutmått till av den vanliga typen som INTE nollar vid påslag.
Har du hittat något annat alternativ till Mititoyo?
Ett absolutskjutmått kan du nolla varsomhelst på skalan,
Så fort du rör skalan efter avstängning så startar den
och visar absolut positiom. Auto On och Off utan referenskörning. Det borde vara det billigaste
och nogrannaste mätverktyg upp till 150mm.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

sledneck skrev:Har du hittat något annat alternativ till Mititoyo?
Javisst. Mina andra två kinesiska skjutmått av den gamla vanliga typen är utmärkta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har också en nonames kines historia som även den klarar allt det där.
monoton

Inlägg av monoton »

Har införskaffat ett gäng billiga kines-sjkutmått för ett tag sen och ska använda som digitalskalor på mini-svarven (Emco Unimat 3). Har inte kommit så långt ännu, svarven är så liten så tvärsliden blir svår. Skulle gärna flytta displayen på nåt vis, några tips på det? Kan man ta bort den där "magnet-tejpen" som jag antar är referens för mätandet samt löda bort displayen och endast ha givaren/pickupen kvar för ett slimmat paket? Någon som gjort något liknande eller sett nån bra länk på nätet? Annars får jag väl bli först med det och riskera (stor sannolikhet på det) skjutmåttets totala destruktion. :)

Intressant länk tidigare med att skicka data till datorn men tyvärr inte aktuellt för mej som inte har/vill ha nån dator till det.

Edit, en liten bild på svarven, så förstås det kanske varför jag vill ha så liten dro som möjligt.
Bild
Senast redigerad av monoton 29 november 2009, 11:20:54, redigerad totalt 1 gång.
monoton

Inlägg av monoton »

Jag skruvade isär mitt skjutmått. De är oerhört enkla med tanke på antalet delar iaf. Jag tog isär mitt 200mm skjutmått för det var halvt isär ändå. Har ett 100mm skjutmått som jag ska använda till tvärsliden, något smidigare än den här stora blaffa-manicken.
Bild
Det är hur det ser ut inuti, kretskort och display.
Under displayen ser man de olika knapparnas kontaktytor. Från vänster: På/av ; mm/inch ; hold och uppe till höger är det kontakt för extern kommunikation, den kontakt som användes i pdf-dokumentet längre upp i tråden.

Bild
Displayen är LÖS ovanpå kretskortet.

Bild
Bild
Någon slags gummi-list med kontakter i, de bara trycks emot kretskortet, inget instick eller lödda kablar eller så. Det borde gå att komma åt kretskortets kontakter lätt iaf, borra och löda! Hur det går på displayen vet jag icke. Borde gå att hitta nån smidig multiledarkabel och dra iväg displayen en bit?

Edit: Hur standard är displayerna? Kan man ta en Elfa-display och få att funka på nåt enkelt sätt eller är dessa spezial? Det verkar inte gå att löda på den befintliga displayen på nåt enkelt sätt.

Edit 2: Kom på att jag har ett gäng såna här:
http://www.allserv.no/images/stories/bi ... %20110.jpg
Jag är kass på elektronik och så men det hade varit schysst att använda dem som DRO, de är stora och tydliga. De pratar säkert ett helt annat språk än jag önskar, nån som har koll på detta?
Senast redigerad av monoton 30 november 2009, 17:48:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och så håller vi koll på bildstorleken som är på tok för stor enligt vad reglerna säger på många ställen.

En LCD sittande mot kretskorten med ledande gummi är mycket vanligt och nej du kan inte löda på de kontakterna som finns på displayen då de inte är gjorda för det och dessutom består av ITO som är indium tenn oxid utan skall enbart användas med det ledande gummit och ett kretskort som det var gjort för från början. Att öka avståndet mellan displayn och kretskortet är inget som är helt omöjligt att det fungerar men det kan mycket väl hända att det bara är väldigt korta sträckor då det är växelström fram till dispalyen som med långa kablar kan komma att anstränga ic:n på kretkortet så den inte orkar driva displayn eller att andra fel händer.
Skriv svar