Clasohlsson VGA kabel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Clasohlsson VGA kabel.

Inlägg av danei »

Jag köpte en VGA monitorkabel men med den klarar inte datorn att detektera monitorn. Vilket leder till helt fel inställningar.
Uppmätning av kabeln visar att stift 11 och 15 inte har kontakt genom kabeln. Jag jag fått ett måndags exemplar, eller är de sånna?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Clasohlsson VGA kabel.

Inlägg av danei »

Det var tydligen typenligt. Jag bytte den första. Det blir retur på den här också. Sen får det väl bli en vända till kjell.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Normalt är inte VGA-kablar "fullkopplade" om det inte står angivet när du köper dom, smått irriterande.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

pinne 11 är den inte rätt vanligt att den aldrig är kopplad?

Surt när saker kräver sånt där krafs. liksom kan ju inte kosta mer än 1-2kr på sin höjd att löda alla lödstift/punkter
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

antagligen ligger bersparingen i att man kan använda en kabel med färre ledare.

Om man klipper isär några VGA-kablar kan man också konstatera att det snålas på andra saker, i vissa kablar
går RGB bara på vasin ledare, men på andra så har dom individuell skärmning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar inte för mig i alla fall. Datorn kan inte få någon information om vad det är för monitor, och då blir det fel inställningar. Är min uppställning unik på något vis? Min gamla biltema kabel är full kopplad. Men den verkar inte klara frekvensen.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Det var över 5 år sedan den sista VGA-kabeln försvann ur min uppkoppling, men vad jag minns var det omöjligt att identifiera monitorn med vissa förlängningskablar. Jag vet inte om det alltid var så, men det var definitivt så med den jag använde. Eftersom jag inte höll på och bytte upplösning så ofta valde jag den som passade, och ställde in frekvensen manuellt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag var väl lite stressad så jag la inte tid på att leta reda på skärmens upplösning. Tyvärr. Och nu är även den andra sladden återlämnad. Men det borde ju funkat. Varför kör inte datorn med samma upplösning som tidigare ändå?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra fråga... det blir kanske så om man har monitortyp: plug and play, istället för exakt modell.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

tips. tar ni en vga kabel från tex dells plattskärmar så är den bra mycket smalare än en vga kabel som är till gamla ctr's nästan hälften så smal.

Så leta reda på lite gamla förlängningskablar som är tjocka och svåra att böja.
Då de äldre troligen i större utsträckning är fullkopplade och mer kvalite. sen att 80 talet ringde och ville ha tillbaka sina kablar är en annan sak ;) jag kör fortfarande vga setup på min burk
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det klart att man kör VGA efterssom man hellre kör CRT än TFT av flera anledningar, och DVI på en CRT låter lite meningslöst :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Glenn, Fördel: Du kan behålla den digitala signalen hela vägen till monitorn. Och först där använda en D/A med ett minimalt antal analoga mellansteg.

Något att ha i åtanke är att VGA kontakten är på 30 ohm impedans. Alla kablar kanske inte heller håller 75 ohm i impedans.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Går det inte att tvinga fram rätt upplösning ändå på datorn?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det skulle nog ha gått. Jag var för stressad och hadde inte koll på vilken upplösning det skulle vara. De jag testade var fel.
Skriv svar