DIY BLDC motor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

DIY BLDC motor

Inlägg av cobree »

Hej
Inspirerad av tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=29536 skall det påbörjas ett projekt som man kanske hinner avsluta innan nya ideer kommer upp...

Bygga en elmotor av pannkake modell med luftlindade spolar som bakas in i glasfiber, siktar på en typ av trefas motor som skall drivas av ca 24-48 V drivstegen bör klara av 150 A storleken på motorn diameter 150 mm tjocklek kanske 50 mm

Modellen som då diskuterades var 20 magneter, 20 spolar 0.25 tråd diam 15x12mm ca 6,6 ohm

jag räknar med 12 magneter.
S-25-07-N
Diameter 25 mm
Thickness 7 mm
Weight 26 g
Nickel-plated (Ni-Cu-Ni)
Magnetisation: N42
Strength: approx. 12 Kg
Förhållandet antal spolar och magneter för 3 fas är 3-4
motsvarande 3x3 spolar diameter 30 mm, men frågan är hur många varv, vilken tjocklek detta har ja inte klurat ut än.
Måste väl ta fram läroboken och räkna, kommer inte ihåg hur.....

Drivsteget håller på att designas bygger på typ fullstegsbrygga med irf N Mosfet 3808 och driver ir2101, detta styrs med en enkel 8-bitars AVR.
Senast redigerad av cobree 16 november 2009, 22:27:38, redigerad totalt 1 gång.
mrMagoo
Kontakt:

Re: DIY BLDC motor

Inlägg av mrMagoo »

Populärt de där med BLDC
Lite inspiration till
http://elbil.forum24.se/elbil-about1857.html
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

hej

Suveränt Mr magoo det är samma kille som byggt dem andra motorerna, hitta även en länk för uträkning av spolar m.m för vindkraftverk av samma typ

http://24volt.eu/generatorkonstruktion.php

Nu blir det dimensionering, projektet kommer att finnas på googlecode för nedladdning både drivare och motorkonstruktion är målet... och givetvis rapportering med bilder samt diskussion här på EF
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Nu har jag lagt upp detta på :

http://code.google.com/p/diy-bldc/

Där kommer det att finnas så snart som möjligt ritningar och beräkningar.

Drivern kommer att finnas på http://code.google.com/p/bldccontroller/

Med schema och källkod för Atmel processor
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Nu börjar det ta form på drivern, tänkt använda MOSFET som jag driver med Ir2101, sedan för att styra dem kommer jag att använda en mikrokontroller typ ATMEGA 16, senare en AT90CAN för att kunna styra motorerna via CAN

Länk till schema på driver
http://bldccontroller.googlecode.com/files/test1.pdf

Max 48V 100A kommer den att klara
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Kommer det inte behövas några dioder av kraftig modell över fetarna? Det brukar man ju se på H-bryggor tänkte jag.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Det ligger inbyggt i dessa FET:ar
Bild
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Nu har jag försökt läsa mig till hur många varav lindning av koppartråd m.m men det blir att testa istället , dags att införskaffa lite koppartråd, siktar på 0.8 mm, får se vad som finns på lindarverkstaden, men storlek på spolen är bestämd ca 38mm ytterdiameter, tjocklek 12 mm antalvarv blir att testa. Jag kommer nog att köra med 12V i början men drivsteget som jag bygger kommer att klara 48V max 100A
Liten skiss på bygget:

Bild

Om det är någon som kan ge en bättre gissning på hur många varv jag skall linda men jag siktar på 80 varv, får se om det får plats, ska bygga ett lindarverktyg, med diam 14.
H.O

Inlägg av H.O »

Ska du köra 100A genom 0.8mm koppartråd?

Om jag räknar rätt så har 0.8mm tråd en area på ganska precis 0.5mm² och en resistans på 0.036ohm/m. Kör du 100A genom den så får du en värmeförlust på ca 360W per meter tråd...

80 varv runt 14mm är ca 3.5m så 1260W att kyla bort.

Stämmer det?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

H.O: Exakt samma som jag tänkte. Nu behöver den väll i och för sig inte klara 100A konstant genom samma spole eftersom man bara kör ström genom spolarna i en viss ordning. Men det känns i alla fall LITE underdimensionerat om jag inte har missat något. :?:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och man designar ALDRIG med att det "inbyggda" dioder i FET'arna ska klara snubberfunktionen!!!!!!
Att göra så är ett allvarligt designfel som snabbt kommer att elda upp transistorerna!
xxargs

Inlägg av xxargs »

håller med om att 0.8 mm är väldigt klent för strömstyrkan - men för att lista ut amperevarven, motorkonstanten och BL-faktor mm. så kan det nog fungera.

om man räknar med 10 Watt förlust per lindning för 100 ampere så är det R=P/I^2) = 10/100^2 = 0.001 Ohm per lindning och med tidigare uträkning blir då 36 ggr större area än 0.5 mm^2, dvs. 18 mm^2 tråd

Ett (enda?) sätt att minska mängden trådvarv för önskad styrka är att minska magnetiska luftgapet i magnetiska kretsen radikalt, vilket innebär ofta att plocka in bladad järn... N42 magnet har ofta runt 1.4 tesla när den är magnetisk kortsluten vilket är en bit under mättningspunkten på trafoplåt som kan börja mättas med start runt 1.7 tesla
H.O

Inlägg av H.O »

Icecap,
Det hänger väl på den "inbyggda" diodens egenskaper?

Till exempel så har inte ett enda av Geckodrives drivsteg för steg- och servo motorer extra dioder över switcharna, dom finns i tio-tusen-tal och fungerar utmärkt (använder IRF540N). HP-UHU servot som jag använder till min fräsmaskin, där finns inga externa dioder och dom fungerar - i alla fall än så länge (använder IRFP264N). Jag har ett PWM-servo från A-M-C - inga dioder där heller och vad jag sett så finns det inga extra dioder i Granite Devices servo-drivare heller. Så att man ALDRIG gör det (och kommer undan med det) är helt enkelt inte sant.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och du har helt säkert fel!

Att många upprepar det fel betyder inte att den blir rätt! Grejen är att de dioder inte finns i transistorerna! Deras funktion kommer av att transistorn är nära sammanbrott varför den börjar leda, detta är alltså inte dioderna men transistorn som håller på att knäckas av för hög spänning!

Resultatet är att den dels slits (jo, faktisk!) och dels att det är den som måste absorbera energin (= värme).

Och så länge transistorn tål minst dubbla matningsspänningen och man inte "släpper" en lindning (flyback-effekt) kommer spänningen inte att överstiga dubbla matningsspänningen heller.

Men att designa för att transistorn ska köra på gränsfall väldig ofta är ett designfel, oavsett hur många som gör det!
SvenW

Inlägg av SvenW »

I en brygga så är *idealt* sett alltid en transistor sluten, och därmed går aldrig någon ström genom dioderna. Frågan är hur ideal verkligheten är?
Detta kräver att gate-drivstegen är väl designade, och hur kan man veta det? Och hur kan man veta om dioderna/transistorerna slits eller inte?
Jag har kört en hel del experiment i labmiljö. Transistorerna har aldrig gått sönder, däremot drivkretsarna. Transistorerna har i och för sig haft större spänningsmarginaler, 50V kontra 15V för drivkretsarna vid 12 V matning.
Skriv svar