Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
treton
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 oktober 2008, 10:34:21
Ort: Solna

Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid

Inlägg av treton »

rysshack.se skrev:Intel påstår att de skall kunna bygga batteripack som tillåter bilarna ha en räckvidd av 80 mil.
Ifall jag inte läste fel i ny teknik utvecklar de celler med litium syre.
Problemet med litium/syre är att det inte är laddningsbart, det är ett engångsbatteri. Det kommer vara helt ok för många tillämpningar eftersom man kan nå väsentligt bättre energitäthet än dagens kommersiella litiumbatterier. Med ett icke laddningsbart batteri tappar man liksom poängen med batteridrift för bilar - att man kan ladda dem hemmavid.

Möjligen kan man tänka sig ha ett litium/syrebatteri som en räckviddsförlängare som man sätter på taket som en takbox?
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid

Inlägg av lhogberg »

lhogberg skrev:personligen tror jag mer på snabbladdning, finns sedan nio år tillbaka snabbladdningsstationer i Stockholm. Går att ladda nästan fullt på en halvtimme: http://www.sweva.org/notiser/nyhet_forsta_snabbladd.htm
Den här bilen gör det tydligen på 15-20 minuter på dessa stationer: http://www.blocket.se/stockholm/Citroen ... ?ca=10&w=3
Varför inte?

Låt oss ta ett räkneexempel.

1.5 kWh per mil är inte orimligt för en bra elbil.
Låt oss säga att vi vill ladda den för 20 mils körning på 30 min.
Vi behöver då alltså 20 mil * 1.5 kWh/mil = 30 kWh
För att ladda detta på en halvtimme krävs 30 kWh/0.5h = 60kW
knappast någon fantasieffekt, detta motsvarar t.ex. en inte speciellt stor elmotor i industrin.
Om vi antar att vi laddar från vanlig trefas 400V, kommer strömmen att bli
Ifas=60000W/(400V*roten_ur_3)=87A.
Vanlig trefaskabel brukar vara dimensionerad för 16A med 2.5mm^2 koppar i varje ledare.
Med samma dimensionering skulle denna kabel behöva vara minst 2.5(mm^2)*86A/16A=13,4 eller lämpligtvis 16mm^2 som är standard. För att minska förlusterna skulle man kunna tänka sig att gå upp i spänning till t.ex. 1kV.

Om man har ett ställe med många laddplatser bör man ju såklart förstärka elnätet dit, precis som man gör när man bygger nya industrier. Kostnaden för detta borde ändå blir mindre jämfört med lastbilstransporter av flytande bränslen.
lhogberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 17 januari 2008, 14:18:16
Ort: Uppsala

Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid

Inlägg av lhogberg »

treton skrev: Problemet med litium/syre är att det inte är laddningsbart, det är ett engångsbatteri.

det går att konstruera laddbara också, vilket är syftet med projektet rysshack.se nämner, se länken:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 548022.ece
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Min vision om hur elbilen ska kunna ha en framtid

Inlägg av Eelector »

Det går framåt på den svenska elbilsfronten: :)

http://www3.innovatum.se/pages/default. ... p_projekt=
Skriv svar