4 ohm högtalare + 4ohm motsånd = OK?
-
Distadgurka
4 ohm högtalare + 4ohm motsånd = OK?
Tjena krabbar!
Har en liten fundering.
Har ett 2 st slutsteg som ska driva 2st 2x18" basar..
Varje slutsteg ska bryggas så jag får effekten 1200W i 8ohm.. MEN!
Eftersom jag bryggar stegen så är dom inte specade att klara driva i 4 ohm.
Är det möjligt att bara löda fast ett 4ohms motstånd i basarna så att dom blir på 8 ohm? utan komplikationer?
Tacksam för supersnabbt svar!
Har en liten fundering.
Har ett 2 st slutsteg som ska driva 2st 2x18" basar..
Varje slutsteg ska bryggas så jag får effekten 1200W i 8ohm.. MEN!
Eftersom jag bryggar stegen så är dom inte specade att klara driva i 4 ohm.
Är det möjligt att bara löda fast ett 4ohms motstånd i basarna så att dom blir på 8 ohm? utan komplikationer?
Tacksam för supersnabbt svar!
Re: 4 ohm högtalare + 4ohm motsånd = OK?
Alternativt köra med två högtalare i serie till ett slutsteg? 
tämligen idiotiskt att koppla in motstånd
bara nackdelar
strunta i bryggkopplingen och anslut ett element till var förstärkarkanal
räkna på det och kolla effekterna så förstår du
bara nackdelar
strunta i bryggkopplingen och anslut ett element till var förstärkarkanal
räkna på det och kolla effekterna så förstår du
- prototypen
Jo det är ju inte lönt att brygga förstärkaren och sedan elda upp halva effekten men det är ju watthysterin som tagit gurkan.
Bygg ett horn istället, fråga xxargs hur.
Protte
Bygg ett horn istället, fråga xxargs hur.
Protte
-
Distadgurka
Haha! Var bara en snabb tanke som passerade mitt huvud.. Hör nu hur korkat det låter!
Men ja, det hade ju löst problemet om man kopplat alla till en varsin kanal!
Förövrigt handlar detta om ett PA system.
Om man nu testar att köra det på 4 ohm.. Det sitter ju massa protection grejjer i stegen.
Löser dom ut ifall steget inte gillar denna lasten?
Men ja, det hade ju löst problemet om man kopplat alla till en varsin kanal!
Förövrigt handlar detta om ett PA system.
Om man nu testar att köra det på 4 ohm.. Det sitter ju massa protection grejjer i stegen.
Löser dom ut ifall steget inte gillar denna lasten?
Högtalare ska spänningstyras. Dvs drivas av en lågohmig källa som är lägre än högtalarimpedansen. Så att talspolen följer spänningen och inte fladdrar för sig själv.
beror på stegen
men du kan ju köra dom på ett slutsteg och annvända det andra till annat och ändå få ut samma effekt
det mest kuliga i sammanhanget är att du knappt hör skillnaden i en effektfördubbling, 3db, utan behöver snarare en tio gånger effekten, 10 db,för att få någon nytta av det
det är ännu hårdare att höra att det är mycket mera lönt med bra högtalare med hög verkningsgrad och horn för att få mycket ljud än att ha 10kw slutsteg istället för 500watts

men du kan ju köra dom på ett slutsteg och annvända det andra till annat och ändå få ut samma effekt
det mest kuliga i sammanhanget är att du knappt hör skillnaden i en effektfördubbling, 3db, utan behöver snarare en tio gånger effekten, 10 db,för att få någon nytta av det
det är ännu hårdare att höra att det är mycket mera lönt med bra högtalare med hög verkningsgrad och horn för att få mycket ljud än att ha 10kw slutsteg istället för 500watts
-
Distadgurka
Hehe jo! Det är löjligt mkt effekt det går på för att driva prylarna ordentligt!
yeye, får ta och exprimentera lite imön.
UTAN motstånd.
Hehe.
UTAN motstånd.
Hehe.
- prototypen
[quote="grym"]beror på stegen quote]
Slutstegen ska ha låg utimpedans och därmed hög dämpfaktor men sätter man då ett motstånd i serie så blir det liksom en massa fladder på konen.
Protte
Slutstegen ska ha låg utimpedans och därmed hög dämpfaktor men sätter man då ett motstånd i serie så blir det liksom en massa fladder på konen.
Protte
blev fel
det är svaret på
"Löser dom ut ifall steget inte gillar denna lasten?"
om det skall vara spänningstyrt eller strömstyrt kan vi ta någon annan gång, men strömstyrt kan ha sina fördelar
men en serieresistans i högtalarens impendans är , mediokert, speciellt om det är basreflex
det är svaret på
"Löser dom ut ifall steget inte gillar denna lasten?"
om det skall vara spänningstyrt eller strömstyrt kan vi ta någon annan gång, men strömstyrt kan ha sina fördelar
men en serieresistans i högtalarens impendans är , mediokert, speciellt om det är basreflex
Inget fel att ha hög effektspecifikation i slutstegen, man ökar helt enkelt dynamiken, men att snacka om att klara driva något är bara strunt prat från oinsatta, vilken audioeffektförstärkare som helst kommer säkerligen kunna driva högtalarena, frågan är bara med vilken dynamik.
Med feta slutsteg som skall klara 1000 W så får man räkna med att dess brusgolv vid svaga nivåer är 10 dB högre än motsvarande 100 Watt slutsteg och kanske ytterligare 7 dB högre i jämförelse med en 20 Watt slutsteg. Hur man än konstruerar så kommer förmodligen dynamiken mellan maxeffekten och dess brusgolv vara runt 100 dB, ju högre slutstegseffekt, ju högre brusgolv.
har man känsliga högtalare > 100 dB/W typ horn så har det en jäkla betydelse då 1000-Wattaren med stor sannolikhet susar så mycket att den tom. överröstar en stationär dator med brusiga fläktar...
har man känsliga högtalare > 100 dB/W typ horn så har det en jäkla betydelse då 1000-Wattaren med stor sannolikhet susar så mycket att den tom. överröstar en stationär dator med brusiga fläktar...
Oki det tänkte jag inte på, dock har vi en lägsta hörtröskel och kanske bakgrundsbrus i lokalen. Med detta borde man kunna räkna ut vilken effektförstärkning som ger bäst dynamik.
Jag minns när jag hade min första bil, en Opel Rekord Caravan årsmodell 70. En kombi alltså.
Hade mina högtalare i skuffen efter en spelning och tänkte "kan ju testa". Så jag drog kablar från den gamla kasettradion (2x6 W) och det gick knappt att sitta i bilen på högsta volym.
Så hög effekt är som sagt var bara viktigt om man har trögdrivna högtalare. Men jag har inte riktigt förstått varför man skulle vilja ha trögdrivna högtalare?
Hade mina högtalare i skuffen efter en spelning och tänkte "kan ju testa". Så jag drog kablar från den gamla kasettradion (2x6 W) och det gick knappt att sitta i bilen på högsta volym.
Så hög effekt är som sagt var bara viktigt om man har trögdrivna högtalare. Men jag har inte riktigt förstått varför man skulle vilja ha trögdrivna högtalare?
två allternativ
billiga
med tunga koner så kommer man lägre i frekven i sluten låda men tappar verkningsgrad
det finns en del nackdelera med extremt lättdrivna med, men för pa bruk så brukar det inte vara några större problem
billiga
med tunga koner så kommer man lägre i frekven i sluten låda men tappar verkningsgrad
det finns en del nackdelera med extremt lättdrivna med, men för pa bruk så brukar det inte vara några större problem