Byta rotationsriktning på denna motor, möjligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
yxskaft

Byta rotationsriktning på denna motor, möjligt?

Inlägg av yxskaft »

Hej alla. Mitt första inlägg på detta forum, förhoppningsvis är jag inte alltför korkad.

Denna motor, som jag gissar är en enfas asynkronmotor, har jag befriat från en bordsfläkt och ämnar ha som drivmotor till ett 300mm-fläktblad (från en annan slaktad bordsfläkt) i ett bizarrt datorchassibygge i betong jag har som långtidsterapiprojekt:

Bild

Finns det någon som är mer kunnig i växelströmslära än jag som kan svara på huruvida det är möjligt att byta rotationsriktning på den på ett hyfsat enkelt (dvs som jag klarar...) sätt?
Nerre

Re: Byta rotationsriktning på denna motor, möjligt?

Inlägg av Nerre »

Du verkar ha tagit kort på allt utom det intressanta: Hur är fas, nolla och kondensator kopplade till lindningarna?
yxskaft

Inlägg av yxskaft »

Kopplingarna sitter på ett väldigt otydligt sätt, är jag rädd. Buntband, krympslangar och sådant som jag förstör saker om jag rotar sönder. Den tjocka röda respektive svarta går till kondensatorn - inte för att det antaglingen gör någonting klarare...

Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag är ingen expert på motorer men normalt sitter ju kondensatorn i serie med ena lindningen, så om man flyttar den till andra lindningen så kan det funka. Men det förutsätter ju dels att bägge lindningarna är lika stora, och att fasvinkeln mellan lindningarna är sån att det funkar.

Jag vet inte om enfasmotorer kan lindas på olika sätt beroende på om de skall vara reversibla eller inte?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hjälplindningen kan vara lite klenare men det finns motorer med 2 lika lindningar.

Att få den motorn åt andra hållet ska väl enklast vara att polvända endera huvudlingningen eller hjälplindningen.

Protte
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Det verka invecklat att byta lindningar, kan du inte bara vända på motorn, tryckande eller sugande riktning... även om du får bygga in motorn
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Går statorn att vända kanske? Om den går att sätta tillbaka bak-och-fram så är ju det en enkel lösning! :mrgreen:
yxskaft

Inlägg av yxskaft »

Tack för alla idéer. Emellertid upphörde motorn att fungera efter att jag testade att vända på statorn. Jag vet inte om det var konceptets fel eller om jag skrapade av en lindning under min klumpiga operation.

Jag får skaffa en ny motor :doh:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Så att säga en enkel lösning på problemet, tråden död.

Protte
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Äsch då, vilken otur. Jag skulle tro att det är en tråd som blivit skadad. Om det rent mekaniskt passar ihop att vända statorn och sätta ihop motorn samt rotorn hamnar mitt för och kan rotera som den ska så ska inte det vara något problem att göra på det sättet.
Skriv svar