Högtalarelement till tvåvägs frontar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik

Högtalarelement till tvåvägs frontar

Inlägg av JanErik »

Har tydligen lyckats bränna basen i en av mina tvåvägs frontar. Låter nog men väldigt kvävt, ljudet återkommer om man håller fingret på konen, förstår inte hur de har kunnat gå sönder då jag använder dem för TV/film på normal ljudnivå för tal.

Har för tillfället dessa: http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... ms-p78430/ (tillsammans med diskanterna http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... -1-p78539/ ) men skulle vara beredd att sätta lite mera pengar på nya element. Nog för att de har bra parametrar och i min mening bra ljud för pengarna.

Vill helst inte göra nya lådor men det går i nödfall. Nån som kan rekommendera 5" element som passar i dessa hål, gärna ur Ljudias sortiment?
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Högtalarelement till tvåvägs frontar

Inlägg av Variosboy »

Har du pratat med dom på Ljudia?
Dom borde väl ha program och kunnande att ge dig förslag på element!?

Vad är det för storlek på dina lådor?
Vad sitter det för komponenter i delningsfiltret!?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kollat att ledarna till spolen är hela och inte glappar alternativt konen hänger och skrapar/fastnar i magnetsystemet - det är inte helt ovanligt att högtalare säckar i upphängningen och det tar i så småningom med tiden. brukar iofs. skrapa klart hörbart om man drar på lite högre.

Har hört att att vissa typer av högtalare på 80-90 talet så var det lämpligt vrida dessa 180 grader var annat, var tredje år eller så.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är som någon redan antytt en del som ska stämma.Lådor och basreflexrör, om sådana finns, är ju avstämda till högtalarelementet. Du får helt enkelt köra lite "baklängesingenjörande". Ta fram ett enkelt datorprogram (jag kan bistå med ett enkelt - kolla om HiFi-kit har kvar sitt gratisprogram!!) och en lista på vettiga element - titta på HiFi-kit, som har en rad billiga och dyrare element.
Kolla också på tyska http://www.lautsprechershop.de/ och element från HiVi resp tangband. Monacopr är också ett skapligt val.

Jämför vad högtalarprogrammet räknar fram för lådvärden och jämför med den låda du har. Notera att du måste ta rätt på innervolymen.

Tänk på att fel element ger sunkigt ljud!
JanErik

Inlägg av JanErik »

Blev beställt samma modell ändå.
Konstaterade då jag lyfte av dammkoppen på det dåliga elementet att lacket på talspolen hade "bubblat" upp och skrapade i magneten, så troligen har det varit varmt i nåt skede.
Skriv svar