Hej
Tanken från början var att höra om någon helt allmänt har sysslat med dessa inverterpumpars kommunikation, har fått en känsla av att de flesta pumpar har samma typ av upplägg med tanke på kommunikation mellan ute och innedelen, därav lite dåligt med info om min pump...
Men det är klart ni skall få den fakta ni frågar efter (blueint var kanske lite onödigt övertydlig

).
Värmepumpen är importerad av
ultimate och modellen heter 5500, finns en hel del pumpar som ser helt lika ut och har samma styrkort. Alla lär inte vara tillverkade av samma fabrik men ser helt identiska ut och importeras under olika namn för att nämna några Foma, Pioneer, invest och energicentrapumpen.
Värmepumpen matas av 1 fas 3 ledare som går till innerdelens styrkort därifrån går en fyrledare (1,5m2) vidare till uteenheten, där fasen, nollan och jorden är direkt byglad på innerkortets skruvplint. I den fjärde tråden går kommunikationen (kallas L1 på skruvplinten). Antar att nollan används som signaljord .
Har provat att mäta med multimeter mellan nollan och signaltråden, är mätaren på växelspänning så vandrar den från noll till ett toppvärde på ca 45V för att gå ner till noll igen, det upprepas ungefär var tredje sekund.
Bilden visar en del av utedelens styrkort som har hand om kommunikationen. Den vita kabeln är kommunikationstråden. Där det står jump på kortet är byglingar som går vidare till matningens nolla.
Innerdelens kort ser ut att vara lika konstruerat på den delen som har hand om kommunikationen.
Som jag skrev förut skulle jag i första hand villa "avkoda" den här kommunikationen, och i andra hand styra utedelen. Så frågan kvarstår borde det inte gå att avkoda den signalen med hjälp av ett lämpligt "sniffer" program? Signalen måste säkert anpassas mot pc porten. Någon som provat något program och tror att det är värt ett försök? Ska höra mig för om jag kan få låna ett oscilloskop, skulle underlätta en hel del.
Har hållit på en del med hc11 för ett antal år sedan mitten på -90 talet

och har en viss baskunskap i elektronik.