Avspänningsglödgning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Avspänningsglödgning?

Inlägg av LaRdA »

Jag håller på och planerar ett nytt CNC-bygge. Den ska bygga på en svetsad konstruktion, och som många vet så byggs det in ganska mycket spänningar i materialet vid svetsning.
Det bästa är då att Avspänningsglödga konstruktionen innan man bearbetar den för att på så sätt hindra att sakerna ändrar sin form allt för mycket. Problemet är att det kostar endel att lämna bort alt och då jag försöker att hålla min budget hyfsat så funderar jag på andra alternativ.
Jag har möjlighet att få köra allt i en anlöpningsugn, men då den har en ganska låg temperatur (strax över 200grader tror jag) så blir det inte riktigt avspänningsglödgat.
Däremot tycker jag att man bör kunna få bort endel av spänningarna, speciellt om man upprepar det ett par gånger.
Någon som tror att det kan fungera eller har erfarenhet av detta? Även andra alternativ är av intresse.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Avspänningsglödgning?

Inlägg av grym »

ja det funkar men inte lika bra, försöka att få så stora temperaturskillnader som mörjligt ett par gånger, behöver inte gå fort men förr så lagrade man exempelvis gjutjärn utomhus i ett år eller två om det var till viktiga saker

planskivor kunde vara av 50 års lagrat gjutjärn
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att värma till 200 grader tror jag inte gör någon större nytta. Bara besvär till ingen nytta.

Jag har glödgat en hel del hem-konstruktioner genom åren, och är det mycket svetsat så är det värt besväret.
När jag har fått glödgat har det inte varit speciellt dyrt.
Har för mig jag brukar betala mellan 1-2 kr/kg.
Hör om du kan få "åka med" när nån stor plåtfirma ska glöda ett lass.

En annan grej med glödning är, att om något slagit sig kraftigt vid svetsningen, kan man få detta att gå tillbaka vid glödgning.
Spänn detaljen rak före glödgning med något kraftigt järn, som är kraftigare än det som har slagit sig.
xxargs

Inlägg av xxargs »

annars får man mura upp något själv och köra med gasolbrännare ala keramikugn-prinsipen då det även där så måste man ha ganska god koll på tempen.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ett gäng säckar med kol/briketter och en temporär ugn gjord av gipsskivor. Reglera temperaturen med luftinsläpp till kolet. Enkelt och billigt, dock ett heldagsprojekt; det gäller att sätta sitt eget pris jämfört mot att lämna in.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Hmm, får söka lite mer och se hur jag gör. :humm:

Säter: 1-2kr per kg var inte alls dyrt, dom siffrorna jag hittade visade på ungefär det tiodubbla.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ett alternativ (om konstruktionen i övrigt tillåter) kan vara att varmgalvanisera den färdiga konstruktionen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har kollat runt lite nu och fått ett pris på 1500kr exl moms, vilket är minimikostnaden per körning på det stället.
Det priset kan jag leva med så troligtvis blir det att jag kommer använda dom då det också passar mig geografiskt.
Sen om dom fick plats med mina saker i någon annan körning så drog dom av 20%.
Ingen annan som ska ha något avspänningsglödgat, så man kan dela på startkostnaden? :D
Ugnen är om jag fattat det rätt 2x2x4m, så det borde finnas gott om plats. :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det priset kan man väl ta.
Du kommer att ångra dig vid fräsningen om du skippar glödgningen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu har jag planerat vidare och funderar på möjligheten att låta gjuta flera av delarna, har även varit i kontakt med ett gjuteri som verkar kunna ordna allt till ett relativt lågt pris.
Men en sak som jag funderar på är hur mycket spänningar som bildas i materialet vid gjutning och om även gjutna ämnen kräver avspänningsglödgning på samma sätt som en svetsad konstruktion?
Vore nämligen väldigt fint att kunna slippa det extra steget,
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Avspänningsglödgning av gjutgods brukar gjuteriet tillhandahålla.

Nu tycker jag att det man kört i vanligt gråjärn, har varit tämligen spänningsfritt utan glödgning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

antingen så avspänningsglödgar man gjutjärna, eller så väntar man
minst ett par veckor, gärna två år, liggandes utomhus
gamla tider planskivor kunde ha 50 års lagrat gjutjärn

att bearbeta färskt gjutjärn till maskinmått är ingen mening med, det rör på sig

farsan hyvlade sajo bord, och fick en panikorder som alla sa att det var menlöst, men cheferna stod på sig
efter fräsning och hyvling av ett gårdagens gjute så var biten in på avsyning, skiten buktade sig ca 2mm på 1.5m :lol:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Två år blir lite mycket väntan, några veckor ska däremot inte vara några problem. :D
Kan det vara någon fördel att ta in och ställa ut bitarna varannan dag eller så för att snabba på processen ytterligare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ja det hjälper, det är temperatursvängningarna som gör det, hur mycket är jag inte byxa till att svara
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ska en avspänningsglödning vara effektiv så skall temperatyren vara relativt hög och tiden lång. Nackdelen är ett glödskal som inte är att leka med.

Då kommer folk på den smarta iden att blästra av glödskalet varvid ytan blir hamrad av blästringen och bitarna slår sig istort sett precis lika illa som utan glödgning och blästring.

Vill inte påstå att jag är världsbäst på det men jag har fräst diverse svetsade konstruktioner från 1-7 meters längd i mer än 10 års tid, mycket till diverse robotsystem där man har skenstyrningar monterat.

Men lite ska man skryta och vara självgod.....Jag är självlärd på den ganska ovanliga yrkeskunskapen att kunna rikta detaljer med gaslåga och kulhammare till ganska snäva toleranser. 7meters konstruktioner vanligtvis inom 0.5mm ibland noggrannare, 5 meters robotbalkar inom 0.2mm rakhet, 2meters balkar inom 0.05mm rakhet. Nu har jag lärt ut det till en del andra medarbetare då jag själv jobbar med bearbetning av andra detaljer sedan 3-4år tillbaks som inte kräver riktning så ofta.

Vi har kört avpänningsglödgade, inte glödgade, blästrade osv och idag så har vi mer eller mindre helt gått ifrån glödgningen och efterföljande blästring (krav från kund för att inte färgen skulle släppa på glödskalet).

Som en liten lustig parentes så körde vi balkar till en tillverkare av plockrobotar där det skulle monteras skenstyrningar av samma modell som förekommer har emellanåt fast lite grövre och en kuggstång. På en 220x120x12 5meters vkr balk så kunde vi planfräsa och fräsa spår utan att den slog sig nämnvärt. Men att borra/gänga M6/M8 för skenstyrningen och kuggstången kunde få dom att slå sig 1-2mm vilket ställde till en del tidsödande problem.
Skriv svar