Standard för flashminnen?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse

Standard för flashminnen?

Inlägg av jesse »

Jag har två flashminnen hemma som är nästan identiska men från olika tillverkare och olika antal bytes:

SST25VF080B och AT25DF041A.

Det ena har jag många av och det andra är billigare att köpa in. De är pinkompatibla och vad jag kan se har de samma SPI-protokoll samt samma instruktioner. Men sen skiljer de sig på några detaljer, t.ex några av bitarna i "software status register". Kanske skiljer det mera, men jag orkar inte lusläsa båda databladen för att kolla exakt.

Jag skulle vilja kunna byta ut det ena mot det andra utan att behöva ändra i all kod i processorn och ändå vara säker på att det fungerar. Eftersom de är såpass lika med samma instruktioner osv. så funderar jag på om de följer nån slags standard och vilka egenskaper så i så fall ingår i den standarden (dvs. som man man förvänta sig vara identiska om man byter till en annan sort). Jag kan inte se i något av databladen att de skulle vara kompatibla med något annat flashminne eller så men de har ju uppenbarligen haft den tanken.

Jo, på Atmel's datablad står det:
"JEDEC standard manifacturer and Device ID Read Methodology" och
"The identification method and the command opcode comply with the JEDEC standard for “Manufacturer and Device ID Read Methodology for SPI Compatible Serial Interface Memory Devices”" , vad nu det innebär? Vilken JEDEC-standard de följer är inte klart, eller vad den omfattar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Standard för flashminnen?

Inlägg av jesse »

Ehh... det enda stället de nämner att de följer en standard är hur man läser ID koden. Och på just den punkten skiljer sig de båda minnen åt , trots tal om JEDEC-standard!

Det verkar luta år att de härmar varandra, men modifierar som de vill lite här och var :x
Skriv svar