Kontaktstandard för LCD. 94V-0

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Kontaktstandard för LCD. 94V-0

Inlägg av bengt-re »

För att slippa olika kopplingar när man matar signal till en LCD med 10-pinnars flatkabel så har jag bestämt mig för en standard. Den som vill kan annamma den.

1(pilen)= Vss
2=D7
3=Vdd
4=D6
5=Vee
6=D5
7=RS
8=D4
9=R/W
10=E

gör som ni vill, hädanefter kopplar jag alltid mina LCD-flatkablar på detta sättet. Idén är inte helt tagen ur luften, det finns tillvekare som har använd just denna standard. Det heter numera 94V-0 för den som tänkt annamma den.

http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=15
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Därför att? Menar just den kopplingen, vore det inte enklare att ha det lite mer systematiskt?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Less på olika kopplingar mest

Inlägg av bengt-re »

Och då alla möjligheter är lika bra eller dåliga så varför inte bestämma sig för en? Trevlig att kunna bara plugga in en display och det fungerar... Att löda fast uppslittade bandkablar har jag slutat med. Likssom less på att felsöka och riskera att bränna lcd-kontroller för att man kopplat fel
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tycker det är ganska systematiskt, om man tänker på att det är en 2-radig kontakt... Databitarna på ena raden osv...

edit: Fast allra mest logiskt vore det väl att köra med samma som 14pins-kopplingen, bara hoppa över de 4 databitarna som inte används.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

sant..

Inlägg av bengt-re »

Men jag gillar 10 pinnars flatkablar....;)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jo, men om man tar de första 6 + de sista 4 från 14pins och sätter ihop får man ju 10. Bara att lämna ett "hål" på 4 pins vid LCDn när man ansluter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

sant

Inlägg av bengt-re »

Tänkte faktist inte på det... SÅ van att bara använda 4 bitar. Det räcker så bra till lcd. Börjar man med grafiska moduler som skall ha en massa data så är bilden kanske en annan, Men inte så förtvivlat mycket data till en alfanumerisk lcd för det mesta. Sen om man använder outnyttjade displayminnet som extra ram är det klart att man vinner en del fart på att ha med alla 8 bitarna, men skönt att bara slösa bort 6-7 pinnar på processorn ist för att offra mer än hel port. Med större enchippare så gör det kanske mindre, men med 28-pinnars picar så är det surt att offra mer.

edit

Har redan gjort mina adapterkort, så dax att tänka på det nu....
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jaha, nu förstår jag. Tänkte inte före jag frågade.
Jo det blir ju onekligen systematiskt.
Skriv svar