Jag tyckte det var lite intressant för det handlar inte om så värst mycket pengar och det är inte uppe i högspänningar och leker, och de underlättar ju en hel del. Men min fråga är: Kan jag driva detta på +12V istället? Det är egentligen konstruerat för 9V-drifts, men enligt databladen så är inga problem för röret eller L4949-kretsen.
Har aldrig pysslat med rör förr, så är väl mest lite fundersam över motstånden till anodspänningen.
Sätt in ett motstånd mellan din 12V och kretsens 9V - börja med 10K och justera uppåt/nedåt tills du når rätt.
Eller räknar du hur mycket ström kretsen drar och nyttjar Ohms lag för att få tag i ett lagom stort motstånd.
Kan vara att på DIYaudioprojects har man diskuterat det här problemet redan.
Jag ser ingen fara att driva detta på 12 V, varför man skriver 9V kan bero på att det finns något som betecknas med 6F22.
L4949 verkar också obefogad, en normal, vanlig 7805 eller 78L05 borde funka lika bra.
Varför driva OP förstärkarna från 5 volt, det ger ju större marginaler med högre drivspänning (9 eller 12 V)
Och varför i hela friden halvledar OP förstärkare i en RÖRförstärkare?? Aldrig hört talas om katodföljare??
Protte
Edit Glödspänningen är bara 1,25 V per rör så de har satt ett motstånd från 5 volten på 270 ohm.
Har man stabil 12 V kan man beräkna ett nytt värde och helt skippa regulatorn.
Kan det kanske vara. OPn kan ju vara specialdesignad att jobba med den här spänningen och dessutom vara lagom lågohmig för att kunna driva ett par lurar. Ett rör som matas med 9V ger inte så mycket ström precis. Varianten är ju att satsa på något mer substantiellt med rejälare rör (6N6P, 6AS7G, 12B4A) och köra med en vettig spänning (250V).
Jag har ju byggt den här historien också men jag har en ställbar väggbula (0-12V) och har inte några problem. Tyvärr är den här inte speciellt högkvalitativ. Rören är mycket mikrofåniga och som du själv påpekade, Protte, det är inte världens vassaste krets på utgången. Det som talar för byggsatsen är dock priset.
Jag provade med en switchad 12V adaptor och det gillade inte L4949 kretsen. Märkte att rören börja glöda något mer än tidigare, så jag koppla ifrån direkt.
Den funkar fortfarande, men den drar 300mA konstant och L4949 kretsen blir glödhet inom några sekunder.
Mystiskt. Har satt en opa2134 istället för hörlursdrivaren förresten, men det funkade bra då (när jag körde batteri)