Lagligt använda nollan som skyddsjord vid fast installation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Lagligt använda nollan som skyddsjord vid fast installation?

Inlägg av MadModder »

Jag tänkte på det där med att dra jordkabel längs väggar 20-25 meter, som det står i första inlägget. Är det tillåtet att dra en separat jordledare, som då uppenbarligen inte kommer gå tillsammans med befintlig dragning, eller i vart fall utanför befintlig kabel om det är en utanpåliggande?
Låter mycket tveksamt. Jag skulle ha dragit ny 3-ledare hela vägen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nån gång lär kravet väl ha varit mindre än 6mm2... jämför med att om man backar i tiden fanns inte skyddsjord alls, varje nätleverantör valde själv standard för färgvalen o.s.v.... (I samma lilla tätort har jag dels sett en central med röda fasledare, och också ett antal installationer med den mer klassiska varianten med röd skyddsjord).

Edit:

MadModder:
Om det är FK-ledare i rör så går det såklart bra att komplettera med en skyddsjord och behålla de gamla fas+nolla i samma rör, men om det är nån slags utanpåliggande kabel eller liknande så *tror* jag att man inte får dra jorden separat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jo jag antar att det måste varit så, eftersom det finns många gamla undercentraler anslutna med tex 4x2.5

Alla ledare i en grupp (faser, nolla och jord) ska gå samma väg från centralen och ut till förbrukarna. Det finns undantag för väldigt grova dimensioner men det är inget som gäller här.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vi har en gammal installation där det för sent upptäckes att det behövdes nolla i trefasen också så där är det petat in en extra tråd under klamren som skyddsjord. Alla ledare går samma väg men det är väl inte att rekommendera.

Protte
Skriv svar