Distributionsförstärkare för Audio - Miniprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Distributionsförstärkare för Audio - Miniprojekt

Inlägg av 4kTRB »

psynoise skrev:Antar att TL074 och TL054 är ekvivalenta med TL072 och TL052. Varför TL054, den kostar flera gånger mer än TL72 samt har ingen egenskap som gör den bättre lämpad till audio. Sedan undrar jag om du är tvungen att använda en operationsförstärkare med FET-ingång, de bipolära har mycket lägre brus för samma peng. NE5532 känns mer rätt för ungefär samma kostnad plus att den tom kan driva mer ström.
Blir det inte mer FET-ljud med den här op:n?
Borre

Inlägg av Borre »

16 inlägg när det räckt med endast 7st om ni editerat inläggen, eller funderat några sekunder extra innan ni postar, det måste vara rekord... åtminstone jag tycker det är mycket enklare att läsa när man håller ihop inläggen en aning och inte sprider ut det på en hel hög.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Borre:
Om du kollar tiden på mina inlägg efter varandra i denna tråd kan du se att de är skrivna med flera minuters mellan rum, blir ofta så när man sitter och pillar med annat på datorn. Sen tycker jag det är bättre att folk skapar ett nytt inlägg istället för att editera ett flera minuter gammalt, där det finns risk att läsare missar den nya editerade stycket.

MiaM:
I studioutrustning vill man alltid ha stora värden på kondensatorerna som sköter DC-block då varje ny länk i signalkedjen bidrar med sitt frekvenssvar. I hifi-utrustning spelar det kanske inte lika mycket roll då du oftast bara har en cd-spelare och förstärkare istället för många fler apparater i signalkedjan.

Angående val av kondensatorer tycker jag att elektrolytkondensatorer fungerar lika bra som DC-block som någon annan vanlig typ av kondensatorer oavsätt plats i kretsen. Vill man utreda det hela kan man enkelt räkna på det, och kretsanalys ljuger inte i dom här sammanhangen.

4kTRB:
Du använder återkoppling och kommer då särskilt inte få något FET-ljud, vad du nu karaktiserar med det!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

4kTRB skrev:Men jag missar ingångsfiltreringen som sänker diskanten en aning.
Som sänker diskanten... Var har du fått det ifrån?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Antog att 100uF svalde de högre frekvenserna. Alltså belastningen ökar på de frekvenserna.
När jag mätte med oscilloskopet så sjönk maxförstärkningen när jag ökade frekvensen. Strax över 5 men sjönk
mot 4.5 runt 3kHz.

Men nu körde jag en simulering i PSPICE och då blir resultatet ingen dämpning av högre frekvenser.
Nu fanns ingen TL070 modell så jag antar den modellen jag använder är en ideal op.
Jag testade med en modell av uA741 men då ökar förstärkningen över 100kHz i övrigt samma kurva.

Bild

Bild
Senast redigerad av 4kTRB 21 november 2009, 03:36:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

De flesta FET effektförstärkare är väl också motkopplade?
Alla pratar ju om rör-ljud, FET-ljud och bipolär-ljud.
Det är ju bara att slå upp vilken ansedd HIFI-tidning som helst och läsa innantill.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fast nu när jag tittar på kopplingen så ser jag att 100uF inte kommer
påverka signalen. Den lyfter endast upp jordnivån så sant.

Jag simulerade med 1uF på in och utgång och då blir dämpningen noll
först vid 100Hz.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Sidan 17 visar den här kopplingen...

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tl072.pdf
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag letar efter om det finns någon extra bra fördel med att lägga ingången
på en högre dc-nivå. Jag hittade i vilket fall att det ur brussynpunkt är
födelaktigare med en icke inverterande koppling då det ger lägre noise gain
vid låg förstärkning än en motsvarande inverterande.

Jag funderade på om tex spänningsvariationer i matningen blir mindre märkbara
med kopplingen? Det finns en parameter som heter Power-Supply-Rejection-Ratio
PSRR som beskriver hur hur input offset voltage påverkas av variationer i matningen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om jag kopplar så här så behövs ingen utgångskondensator och skärmen
i audiokabeln isoleras en del från matningens jordplan. Med en metall-låda kan jag
lägga matningens jord till lådan och DIN-kontaktens plåthölje.
Och som MiaM säger så är det synd att inte DIN-sladdar utnyttjar skärm-möjligheten.

Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

psynoise skrev:Sedan framgår det inte i schemat att båda kanalerna använder samma virtuella jord, utan ser mer ut att de har varsin. Om du har otur kan detta säkert ställa till problem om de olika kanalerna belastar jorden på olika sätt. Jag hade använt samma virtuella jord för båda kanalerna.
Jag missade din kommentar här men nu verkar din kommentar helt logisk när jag skiljer på
jordplanen. Jag lägger ihop alla virtuella jordar till skärmstrumpor och håller matningsjord
för sig enligt det nya schemat. Då slipper jag också utgångskondingarna och sänker därmed
brytfrekvensen.

Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En liten fundering här angående mätning av signaler med oscilloskop.

Om jag har ett ojordat oscilloskop och ansluter jordklämmorna på probarna
till den virtuella jorden borde jag kunna mäta både in och utsignal.
Jag matar med ett ojordat power supply.

Om jag har ett jordat oscilloskop och ansluter jordklämmorna på probarna
till virtuell jord och jag matar kretsen med ett jordat power supply där
jord på sekundären är samma som jord i vägguttaget. Då kommer jag
inte kunna mäta signalerna?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Så här ser utgångsläget ut...
Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Skyddsjordar jag min power supply och oscilloskopet och ansluter
probarnas jordklämmor till virtuell jord så hamnar den virtuella jorden
på skyddsjordsnivå.

Om kopplingen då hade kört med utgångskondensatorer
och op med singelmatning så hade det tagit död på signalen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

4kTRB:
Officiellt förnekar jag all kännedom om att jag (då jag var ung och dum) skulle ha lossat skyddsjorden i stickproppen på nåt oscilloskop... om det hypotetiskt skulle ha hänt så är det mer än en preskriptionstidsenhet sen... :vissla:

Anekdot: för 20+ år sen gjorde jag en rätt farlig grej som ändå gick bra, jag mätte med just ett skyddsjordat oscilloskop i en nätspänningsförande koppling och som tur var så råkade stickproppen vara vänd så att signaljord blev ihopkopplat med nollan och inte fasen. Jag upptäckte dessutom detta genom att jordklämman från proben lossade och jag ändå såg signalen fast med ca 10V 50Hz-brum. Normalt så ser man ju bara brum om jorden släpper och man mäter på nåt ojordat, vilket var vad jag normalt sett mätt på på den tiden.

Med den erfarenheten så är min personliga bedömning (som inte nödvändigtvis delas av t.ex. elsäkerhetsverket och/eller lagar och förordningar) att mätinstrument bör vara ojordade i "verkstadsammanhang". Däremot när de ingår i någon "fast" koppling, t.ex. för att mäta saker i produktionstester eller liknande, så bör de såklart helst vara jordade.

Det lagliga tipset är väl att labba i ett rum med ojordade uttag (och bara använda ojordade grendosor).

Om du kör på varianten där du ansluter in+utgångarna till den spänningsdelade "+6 V" så skulle jag INTE valt att ha 0V som chassiejord, utan chassiejorda den där "+6 V".

Vad hade du för matningsspänning när du först provkörde med enkel matningsspänning? Jag googlade fram ett datablad på TL074 men lyckades inte hitta nåt om "absolut miniminivå" på matningen, men såg att de visar de flesta data för +/-15V och enstaka för +/-5 V, med andra ord borde det gått med minst 10V enkelmatning men det borde helst varit 30V.
Men, oavsett vilket så om du har dubbelmatning så är den där +6V-genereringen onödig. Om du har kopplingen på labbplatta eller liknande så testa att lossa R6 och R14, då kommer du ha 0V över C9 och C14 och det kommer rimligtvis fortfarande fungera. Om du provat detta och då tror mig så kan du därefter skrota bort resten av spänningsdelarkretsen :)

Psynoise:

Just ja, det där med många dc-block i rad i signalkedjan tänkte jag inte på. Men 6.8 uF känns ändå onödigt mycket med tanke på att man för små pengar kan få en klart bättre konding om man går ner en bit i värde.

När det gäller hur kondingar påverkar ljudet så gissar jag att även en rent teoretisk beräkning, med faktiska data på kondingarna, ger att elektrolyter ger sämre signal än en bättre konding om man lastar utgångarna hyggligt lågohmigt. (Lågohmigheten kan dels komma från att man har t.ex. 600ohm-last, men högt upp i diskanten börjar väl kabelkapacitansen att bli märkbar med tillräckligt långa kablar. (Jag räknar helt fräckt med att man har långa kablar och/eller lågohmig last om man över huvud taget behöver en distributionsförstärkare. Visst, den kan också vara bra för att flera anslutna mottagare inte ska kunna sabotera för varandra).
Skriv svar